آموزش حرفه ای SEO - بهینه سازی موتور جستجو

چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
اگر صاحب وب لاگ و یا وب سایت هستید حتما عبارت SEO یا بهینه سازی موتور جستجو به گوشتان خورده است. SEO به مجموعه تغییرات جزئی در صفحات وب گفته می شود که باعث درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای وب سایت ها و جمع آوری بهتر اطلاعات آنها می شود. در واقع SEO باعث گردآوری درست اطلاعات موجود در وب سایت و در نتیجه جذب بیشتر مخاطب از طریق موتورهای جستجو می شود. این روزها موسسه و شرکت های مختلفی بابت بهینه کردن وب سایت ها درآمدهای قابل توجهی بدست می آورند. در این مقاله که در بخش های مختلف منتشر خواهد شد روش های صحیح SEO را یاد خواهید گرفت.
تبلیغات

اگرچه جمع آوری اطلاعات صفحات وب بصورت خودکار در موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ و غیره) انجام می شود ولی در این مقاله به مباحثی خواهیم پرداخت که بکارگیری آنها باعث می شود موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه های وب سایت شما داشته باشند و در نتیجه صفحه های وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در رتبه بهتری قرار گیرند.

SEO یا Search Engine Optimization معمولا شامل تغییرات جزئی می شود ولی این تغییرات کوچک ممکن است تاثیر قابل توجهی در رتبه و ترافیک جاری شده از موتورهای جستجو گردد. در دنیای امروزی وب، SEO جزء موارد اجتناب ناپذیر در وب سایت هاست. پس اگر صاحب وب سایت ویا وبلاگ و یا صفجه ای در اینترنت هستید و قصد دارید بهتر دیده و خوانده شوید این مقاله را از دست ندهید.

امروزه اطلاعات نادرست که بعضا تاثیر منفی در رتبه وب سایت ها دارد به وفور یافت می شود اما محتوای این مقاله براساس اطلاعات منتشر شده توسط گوگل، یاهو و بینگ و برخی وب سایت های معتبر مرتبط با SEO تامین شده است. به این ترتیب با خواندن این مقاله درک درستی از روش های صحیح SEO بدست خواهید آورد.

وب سایت و یا وب لاگ شما ممکن است کوچکتر و یا بزرگتر از مثال های ما باشد اما روش های SEO براساس بزرگی وب سایت تفاوتی نمی کنند.

به دلیل وسعت و بزرگی بحث SEO این مقاله را در قالب چندین مقاله کوچکتر منتشر خواهیم کرد. اما زمانی که کل مبحث به پایان رسید آن را در قالب یک مقاله چند صفحه ای یکپارچه نیز ارائه خواهیم کرد.

سرفصل ها:

بهبود ساختار سایت:

  • بهبود ساختار URL (آدرس صفحات وب)
  • ساده گردن دسترسی به صفحات مختلف سایت

مرکز بهینه سازی

  • ارائه محتوا و سرویس با کیفیت
  • استفاده صحیح از Anchor

بهینه سازی تصاویر

  • استفاده صحیح از تگ های Heading
  • نحوه ارتباط با فهرست بردار (Crawler)
  • استفاده موثر از robots.txt
  • مطلع بودن از لینک های ref="nofollow"

سئو (SEO) برای تلفن های همراه

  • گوگل را از سایت موبایل مطلع کنید
  • کاربران موبایل را با دقت راهنمایی کنید

تبلیغات و تجزیه و تحلیل

  • وب سایت خود را در مسیر صحیح تبلیغ کنید
  • از ابزارهای مجانی مخصوص وب مسترها استفاده کنید

در این مقاله با ارائه مثال حقیقی و بصورت کاربردی مسائل را توضیح داده و مشکلات رایج را شرح خواهیم داد.

پیش از شروع مقاله لازم است بدانید که تمامی فرایند SEO برای بخش اورگانیک (Organic) موتورهای جستجو کارآمد است و تاثیری بر بخش تبلیغات پولی ندارد. در واقع نتایج جستجو در دو بخش تبلیغات پولی (در گوگل، Adword ) و نتایج طبقه بندی شده تقسیم می شوند. بهینه سازی موتورهای جستجو تنها باعث بهبود رتبه وب سایت در قسمت اورگانیک یا سازمان داده شده، می شود.

google_result

اصول اولیه SEO (بهینه سازی موتور جستجو)

ساخت عنوان دقیق و منحصر به فرد برای صفحه ها

عنوان صفحه ها را با تگ Title مشخص کنید.

تگ title به موتورهای جستجو و کاربران می گوید که موضوع آن صفحه در چه رابطه ای است. عنوان می بایست در تگ title صفحه HTML قرار گیرد. در حالت ایده آل تمام صفحه های یک وب سایت می بایست عنوان خاص و منحصر به فرد خود را داشته باشند.

seo_title_0

خوشبختانه تمام CMS (نرم افزارهای مدیریت محتوا مانند جوملا، دوراپل، وردپرس و غیره) بصورت خود کار متاتگ ها را ایجاد می کنند و در فیلدهای مختلف اطلاعات مورد نیاز را از کاربر می گیرند اما اگر قرار است خودتان وب سایت جدیدی راه اندازی کنید می بایست تگ را در نظر بگیرید.

seo_title_01

عنوان صفحه (title) در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

اگر یک صفحه در نتیجه جستجو نمایش داده شود محتوای موجود در تگ title در اولین سطر نتیجه جستجو قرار می گیرد. این کار باعث می شود کاربر بداند که صفحه یافته شده با آنچه جستجو کرده است مرتبط است یا خیر.

عنوان یا title صفحه می بایست با دقت انتخاب شود سعی کنید در عنوان از کلمات کلیدی مرتبط مانند مکان، نام ابزار یا سرویس خاص و اطلاعات کلیدی دیگر استفاده کنید. انتخاب صحیح عنوان تاثیر زیادی در SEO دارد.

title_tag_1

بهترین اقدامات

عنوان صفحه (Title) را با دقت طوری انتخاب کنید که محتوای صفحه را شرح دهد

عنوان صفحه را طوری انتخاب کنید که با متن و محتوای صفحه در ارتباط باشد و بتواند شرح بسیار کوتاه و مختصری از آن باشد.

برای هر صفحه از وب سایت یک عنوان منحصربه فرد انتخاب کنید

هر کدام از صفحه های وب سایت می بایست دارای عنوان خاص خود باشد. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحه های مختلف سایت را از یکدیگر متمایز کنند.

از انتخاب یک تگ عنوان برای کل صفحات سایت و یا گروهی از صفحات اجتناب کنید.

عنوان را کوتاه ولی توصیفی انتخاب کنید

عنوان نباید طولانی باشد. Title را کوتاه ولی در عین حال با مفهوم و مرتبط برگزینید. موتورهای جستجو عنوان های طولانی را در نظر نمی گیرند.

پایان بخش اول بهینه سازی موتور جستجو منتظر پخش های دیگر باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات