بهترین مدل‌های مفهومی خودروهای پاک 2013

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲
مطالعه 8 دقیقه
از آنجا که به پایان سال نزدیک می‌شویم، وقت آن رسیده که نگاهی به نوآوری‌هایی که در این سال در زمینه‌ی خودروهای پاک صورت گرفته است، بیندازیم. مدل‌های مفهومی دوست‌دار محیط زیستی مورد توجه ما هستند که درخصوص فناوری انرژی، آئرودینامیک و مصرف سوخت تجدید نظر و نوآوری کرده‌اند.
تبلیغات

پژو هیبرید اِیر

topgreenconcepts2013-9

یکی از نخستین مدل‌های مفهومی پاک در سال 2013 پژو هیبرید ایر بود که همچنین یکی از جالب‌ترین‌های امسال نیز بشمار می‌رود. با استفاده از نوع متفاوتی از فناوری هیبریدی، سیستم پیشرانه از یک مخزن هوای فشرده‌ی استوانه‌ایِ دراز به جای باتری بعنوان مخزن انرژی استفاده می‌کند. مخزن هوا به یک موتور پمپِ هیدرولیک که در سه حالت به موتور بنزینی کمک می‌کند، انرژی می‌رساند: حالت بدون آلایندگیِ نیروی هوا، هیبرید و موتور احتراق داخلی به تنهایی. موتور پمپ در هنگام ترمز و کاهش شتاب با بدست آوردن دوباره‌ی انرژی هوا، مخزن هوا را مجدداً پر می‌کند. بنا به تخمین خودروساز فرانسوی، سیستم پیشرانه‌ی این خودرو 2.9 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف خواهد کرد و میزان CO2 خروجی از آن 69 گرم در هر کیلومتر خواهد بود.

topgreenconcepts2013-49

برای تفصیل جزئیات طرح‌بندی ارائه شده در ژانویه، پژو سیتروئن مدل مفهومی هیبریدی هوایی سیتروئن کاکتوس را در ماه سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشتند. آنها قصد دارند تا این فناوری را از بخش تحقیقات خارج کرده و به بخش B آورند تا قبل از سال 2016 بعنوان خودروی تولیدی عرضه شوند.

فلوکس‌واگن کراس‌بلو کوپه

topgreenconcepts2013-12

کراس‌بلو کوپه در طول سال چندین بار در نمایشگاه‌های مختلف حاضر شد تا به مردم القا کند که فلوکس‌واگن برای راهی کردن آن به بازار مصمم می‌باشد. این مدل مفهومی هیبریدی برقی به طور یکپارچه صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ابزار SUV و کارایی نیرومند را باهم ترکیب می‌کند.

کراس‌بلو کوپه (البته نام واژه‌ی «کوپه» در مورد این خودرو به نوعی سوء‌ استفاده محسوب می‌شود) طبق آخرین گفته‌های فولکس‌واگن با دو موتور الکتریکی خود ۲۱ کیلومتر را طی می‌کند. وقتی این دو موتور با موتور توربوی V6 همراه می‌شوند، خروجی ۴۱۵ اسب بخار شده و از ۰ تا ۹۶.۵ کیلومتر بر ساعت ۵.۸ ثانیه طول خواهد کشید. فلوکس‌واگن تخمین زده‌ است که این سیستم پیشرانه مصرف ۳.۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته و با یک باک تا ۹۱۷ کیلومتر را طی کند.

اِلیو

topgreenconcepts2013-37

موتور الیو از هیچگونه سوخت جایگزینی استفاده نمی‌کند. اما از یک طراحی منحصربفرد و کوچک موتور سه سیلندر سوخت‌رسانی قطره‌ای استفاده کرده که مصرف آن ۲.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. این ترکیب همچنین این خودروی سه چرخ را به سرعت نهایی آبرومند ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و با یک باک تا ۱۰۸۱ کیلومتر را طی خواهد کرد.

الیو بعنوان یک خودروی سه چرخ، قبل از استفاده‌ی عمومی با موانع قانونی مواجه می‌باشد. الیو در بعضی ایالات آمریکا موفق به جا افتادن به عنوان یک کلاس خودرو شده‌ است ولی در سایر آنها هنوز با موانع حمل و نقلی مواجه می‌باشد. بنا است که الیو تا سه ماه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده و قیمت آن زیر ۷۰۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌است.

VIA Motors XTRUX

topgreenconcepts2013-3

همیشه از خودروهای هیبریدی انتظار داریم که در اندازه‌های خودروهای کامپکت باشند ولی دیدن محصولی کاملا متفاوت در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی ۲۰۱۳ خیلی خوشایند بود. آن چیز اکتراکس یا موتورز، یک وانت پیکاپ بزرگ با سیستم پیشرانه‌ی افزایش‌دهنده‌ی محدوده‌ی حرکت 4WD بود.

به جای برداشتن موتور V8 وانت پیکاپ، ویا موتورز از آن بعنوان یک افزایش‌دهنده‌ی محدوده‌ی حرکت بنزینی استفاده کرده است. دو موتور الکتریکی ۴۰۲ اسب‌بخاری چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند. اکستراکس قدرت و ظرفیت یک وانت بزرگ، گشتاور لحظه‌ای یک موتور الکتریکی و محدوده‌ی حرکت یک وانت بنزینی را دارد. Via اعلام کرده‌ است که این خودرو با موتور الکتریکی خود ۶۴ کیلومتر را طی کند و مصرف متوسط آن ۲.۳۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

یاریس هیبرید R

topgreenconcepts2013-45

مدل مفهومی تویوتا یاریس هیبرید R بسطی از واژه‌ی «پاک» می‌باشد، و همچنین این خودرو یک جلوه از توانایی فناوری هیبرید برای تبدیل یک خودرو به یک خودروی پیستیِ سریع و خشن می‌باشد. تویوتا یاریس هیبرید R در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت عرضه شد. یاریس برای نیرو دادن به موتورهای الکتریکی ۶۰ اسب‌ بخارش، به جای باتری‌های لیتیوم معمولی، از ابر خازن استفاده می‌کند. این موتورها همراه با یک موتور ۳۰۰ اسب‌بخاری می‌باشند و راننده می‌تواند از دو نوع سیستم جاده و پیست استفاده کند.

بیوک ریویرا

topgreenconcepts2013-30

جنرال موتورز در دترویت فناوری هیبریدی خودروی ولت را در کادیلاک بکار برد و برای ما روشن شد که خودروی بیوک برقی آینده که قرار بود در شانگهای نمایش داده شود، چه شکلی خواهد بود. مدل مفهومی ریویرا مشخصاً فقط برای نمایش ساخته شده بود، ولی ایده‌های فنی‌ای که این خودرو معرفی می‌کند، ممکن است مدل‌های آینده را پی‌ریزی کند. این ایده‌ها شامل سیستم هیبرید برقی بی‌سیم بهمراه پنل شارژ یکپارچه با شاسی، اتصال یکپارچه‌ی نسل چهارم و ارتباط بین خودرو با خودرو می‌باشند.

سوای این جزئیات اصلی، تجهیزات ریویرا مبهم بوده و بیوک بیشتر بر روی زبان طراحی آن متمرکز می‌باشد. ممکن است این مدل مفهومی فناوری و طراحی شکل ظاهری آینده را تحت تاثیر قرار دهد ولی ما انتظار نداریم که این خودرو را بعنوان یک مدل بیوک در آینده ببینیم.

دایهاتسو FC دکو دک

topgreenconcepts2013-26

در طول امسال چندین تولید‌کننده‌ی اصلی نسل جدید فناوری پیل سوختی را آماده‌کردند. دایهاتسو جالب‌ترین مدل مفهومی پیل سوختی را در خودروی FC دکو دک به نمایش گذاشت. پیل سوختی مایعِ دایهاتسو با حذف پلاتینیوم، که در سایر پیل‌های سوختی بکار می‌رود، در هزینه و منابع صرفه‌جویی می‌کند. اندازه‌ی کوچک آن باعث می‌شود که در کف خودرو جا بگیرد و از این طریق فضا و انعطاف‌پذیری افزایش پیدا می‌کند.

تویوتا i-Road

topgreenconcepts2013-23

تویوتا i-Road تماماً نوآوری می‌باشد و تویوتا این خودرو را در نمایشگاه اتومبیل جنوا به نمایش در آورد. طراحی خودرو طوری است که اثر و نوع مانور آن را می‌توان با وسیله‌ی نقلیه دوچرخ مقایسه کرد ولی با ایمنی، آسایش و مقاومت در برابر آب و هوای بیشتر. این خودرو از طریق دو موتور الکتریکی ۲.۷ اسب بخاری در چرخ‌های جلو حرکت می‌کند.

زمانی که نمایشگاه جنوا به پایان رسید ما فکر نمی‌کردیم که مدل مفهومی i-Road را در جای دیگری مشاهده کنیم، ولی تویوتا در ماه سپتامبر اعلام کرد که قصد دارد تعداد محدودی i-Road را برای استفاده در شبکه‌ی تحرک هماهنگ خود در شهر توکیو، در آغاز سال آینده تولید کند.

میتسوبیشی GR-HEV

topgreenconcepts2013-16

از شکل ظاهری صیقلی و مدرنیزه شده‌ی این خودروی پیکاپ گرفته تا سیستم پیشرانه‌ی دیزلی هیبریدی آن، GR-HEV یک خودرو از آینده می‌باشد که ما اکنون می‌خواهیم آن را برانیم. این خودرو که در جنوا عرضه شد دارای موتورهای الکتریکی و یک موتور دیزل ۲.۵ لیتری می‌باشد که با سیستم 4WD دائم کار می‌کند.

میتسوبیشی اشاره نکرد که آیا جنوا پایان راه تولید GR-HEV خواهد بود یا خیر، ولی این مدل مفهومی تنها یکی از چندین مدل‌های مفهومی هیبریدی و الکتریکی نمایش داده شده توسط میتسوبیشی در جنوا و توکیو بود، بنابراین در ما انتظار دیدن خودروهای الکتریکی بیشتری در خط تولید آینده‌ی میتسوبیشی را داریم.

نیسان BladeGlider

topgreenconcepts2013-39

نیسان BladeGlider از هر نظر یکی از جذاب‌ترین مدل مفهومی سال ۲۰۱۳ است، این خودرو هر آنچه که از طراحی خودرو می خواهیم و انتظار داریم را برآورده می‌کند. تیم طراحی نیسان برای طراحی این نوع جدید از خودروهای خیابانی از هواپیماها و خودروهای مسابقه‌ای نظیر ZEOD RC تاثیر گرفته‌اند. این خودروی مثلثی شکل دماغه‌ی ۱ متری و عقبی پهن دارد، پلتفرمی که کارایی آئرودینامیک برتر و قدرت مانور بهبود یافته‌ای دارد. ظاهر منحصربفرد خودرو و ساختار CFRP آن باعث می‌شود تا سیستم پیشرانه‌ی درون چرخ عقب این خودرو بسیار موثر و هیجان‌انگیز باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات