مدل مفهومی آئودی کوآترو اسپورت 2013

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷
مطالعه 5 دقیقه
چند سال پیش آئودی مدل مفهومی آئودی کوآترو را بر پایه‌ی RS5 معرفی کرد که قرار بود به تولید انبوه برسد تا اینکه این خودروساز آلمانی تصمیم گرفت، این کار را قدری به عقب بیاندازد. حال با معرفی مدل مفهومی اصلاح شده‌ی کوآترو، به نظر می‌رسد که آئودی می‌خواهد این خودرو را به تولید برساند.
تبلیغات

 این مدل درست در سالگرد ۳۰ سالگی کوآدرو اسپرت معرفی شد. آئودی اولین «Ur-کوآترو» خود را در سال ۱۹۸۰ رونمایی کرد و از آن موقع بود که با فروش بیش از پنج میلیون خودرو چهار چرخ محرک در سراسر دنیا، کوآترو تبدیل به مارک آئودی شد.

درست همانند مدل قبلی کوآترو اسپرت، مدل مفهومی جدید کوآترو اسپرت آئودی نیز با روح اسپرت طراحی شده و سنت تمامی ابرخودرو‌هایی که تا کنون تولید شده‌اند را دنبال می‌کند. این مدل با کارآیی بالا دارای سه مدل EV، هیبریدی، و اسپرت می‌باشد.

فیلم ویدئوی که در آن مدل مفهومی جدید کوآترو اسپرتِ پرده‌برداری شد و در نمایشگاه ۲۰۱۳ فرانکفورت نمایش داده شده‌ بود، در صفحه‌ی فیسبوک این خودروساز آلمانی بیش از ۱۰۰.۰۰۰ لایک خورده است.

قسمت خارجی

2013-audi-sport-quattro-c-4 1600x0w

مدل مفهومی کوآترو اسپرت جدید با پیروی از همان سنتی که در سال ۱۹۸۰ آغاز شده بود، طراحی شد. این مدل داری ستون‌های C شکل زاویه‌دار و پهن و چراغ‌های جلویی مستطیلی و دوتایی می‌باشد؛ اما برای اینکه این خودرو ظاهری مدرن به خود بگیرد، آنها فناوری به تازگی معرفی شده‌ی LED ماتریکس که برای اولین بار در آئودی A8 استفاده خواهند شد، را برای این خودرو نیز بکار برده‌اند.

سمت جلو در بالا، این مدل مفهومی دارای پنجره‌ی شش ضلعی تک قاب آئودی می‌باشد. هر کدام از دو دریچه‌ی بزرگ هوا توسط دو تیغه‌ی بزرگ عمودی تقسیم شده‌اند و یک اسپلیتر از جنس پلیمر تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) که از دنیای خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته شده، نیز در آنجا وجود دارد.

در سمت عقب، در لبه‌ی پایینی پنجره‌ی عقب این مدل مفهومی یک اسپویلر قرار داده شده‌ است. همانند طراحی واقعیِ یک کوآترو، چراغ‌های عقب طراحی مستطیلی داشته و خودرو دارای دو اگزوز بزرگ می‌باشد. برای پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا، این مدل مفهومی به یک اسپویلر با قابلیت گسترش، مجهز شده است.

بخش داخلی

2013-audi-sport-quattro-c-2 1600x0w

وقتی مدل مفهومی الهام گرفته از خودروهای اسپرت باشد، بخش داخل آن برای ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی رانندگی طراحی می‌شود. فرمان، دسته‌ی ابزارهای دیجیتالی و صفحه نمایش ایستاده‌ی آن همگی به گونه‌ای چیده شده اند که راحت ترین دسترسی را به راننده بدهند.

صفحه نمایش‌های سه بعدی این خودرو شامل حالت «مسابقه» با سرعت نمای مرکزی، اطلاعات مسیر و کرونومتر یا حالت «تنظیم» با جزئیات در مورد دورهای متعدد مسابقه می‌باشند.

ویژگی نوآورانه‌ای که توسط این مدل مفهومی ارائه می‌شود، واحد کنترل تهویه مطبوع هوا است که به طور مستقیم با دریچه‌های هوا یک‌پارچه شده‌است.

سیستم پیشرانه

audi-quattro-concept-3 1600x0w

قدرت مدل مفهومی جدید کوآدرو اسپرت آئودی از یک نیروی محرکه‌ی هیبریدی که یک موتور احتراق داخلی ۴ لیتری دوقلوی توربو V8 را با یک موتور الکتریکی دیسکی شکل ترکیب می‌کند، تامین می‌شود. موتور V8 برابر ۵۵۲ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته که موتور الکتریکی ۱۴۷ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور به آن اضافه می‌کند.

موتور V8 دارای سیستم سیلندر به هنگام نیاز (COD) است که ۴ عدد از سیلندرها را در هنگام فشار بار کم غیرفعال می‌کند. موتور الکتریکی نیروی خود را از یک باتری لیتیوم-یونی خنک شده توسط مایع بدست می‌آورد.

با قدرت ترکیبی ۷۰۰ اسب بخار، مدل مفهومی کوآدرو اسپرت، ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در  ۳.۷ ثانیه‌ طی می‌کند و نهایت سرعت ۳۰۴ کیلومتر در ساعت را ارائه می‌کند.

این مدل مفهومی دارای سه حالت مختلف رانندگی می‌باشد: EV، هیبرید و اسپرت. در حالت EV، فقط موتور الکتریکی فعال بوده و خودرو می‌تواند مسافت ۵۰ کیلومتر را طی کند. در حالت هیبرید، موتور الکتریکی یا V8 بسته به شرایط رانندگی انتخاب می‌شوند. در حالت اسپرت، استراتژی عملی خودرو، سیستم پیشرانه را برای بیشترین قدرت و بالاترین کارایی تنظیم می‌کند.

کی می‌توان یکی از آنها را راند؟

آئودی چیزی در مورد زمان یا حتی امکان تولید مدل مفهومی کوآترو اسپرت اعلام نکرده است ولی ما امید زیادی برای به مرحله تولید رسیدن آن داریم.

رقبا

BMW i8

2013-bmw-i8-1 1600x0w

مدل مفهموی کواترو اسپرت اثبات دیگری بر این است که آئودی کارها را بسیار بهتر از BMW انجام می‌دهد. برای مثال، شرکت باواریایی نیز از یک خودروی اسپرت با عملکرد بالا در نمایشگاه فرانکفورت پرده‌برداری کرد ولی با قدرت به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از مدل مفهومی آئودی.

خودروی i8 دارای یک موتور سه سیلندر ۱.۵ لیتری با ۲۳۱ اسب بخار قدرت می‌باشد که با یک موتور الکتریکی ۱۳۱ اسب بخاری ترکیب شده و در مجموع خروجی این خودرو ۳۶۲ اسب بخار می‌باشد. این درست است که i8 دارای این مزیت است که یک خودروی تولیدی است، ولی ما به شدت امیدواریم که روزی کوآترو اسپرت را نیز در خیابان‌های عمومی ببینیم.

پورشه ۹۱۸ اسپایدر (Spyder)

2014-porsche-918-spyder 1024x0w

اگر شما می‌خواهید یک ابرخودروی با کارایی بالای هیبریدی واقعی راببینید جواب شما اسپایدر ۹۱۸ است. از این خودرو نیز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۳ پرده‌برداری شد. این خودرو دارای موتور ۴.۶ لیتری V8 با قدرت ۶۰۸ اسب بخار است. موتور بنزینی این خودرو با دو موتور الکتریکی ۱۲۷ و ۱۵۴ اسب بخاری ترکیب می‌شود. این ترکیب برای قدرت متحیر کننده‌ی ۸۸۷ اسب بخار و سرعت نهایی ۳۴۰ کیلومتر در ساعت اسپایدر ۹۱۸ کافی است.

نقاط قوت

  • قدرت بسیار بالا
  • جلوه‌ی عالی
  • آمار کارایی خوب

نقاط ضعف

  • فعلا تنها یک مدل مفهومی است
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات