رانندگی هوشمند نیسان لیف با استفاده از 5 لیزر و 5 دوربین

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
با پیشرفت روزافزون هوش‌مصنوعی و استفاده از آن در تولید لوازم‌خانگی، گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی، اکنون نوبت به کمپانی‌های خودروسازی رسیده تا با بکارگیری آن، رویای بشر برای تولید خودروهای هوشمند را به واقعیت نزدیک کنند. چندی پیش طی مطالبی به معرفی خودروی هوشمند مرسدس بنز و همچنین مخاطرات استفاده از خودروهای هوشمند پرداختیم. در ادامه با ما همرا باشید تا خودروی هوشمند نیسان را بررسی کنیم.
تبلیغات

با تعبیه ۵ لیزر و ۵ دوربین، می‌توان نیسان لیف را تبدیل به یک خودروی هوشمند کرد. خودرویی که حداقل می‌تواند همانند نمونه‌ای که در زمان معرفی از آن استفاده شد، بصورت هوشمند وارد سالن  گردد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کارلوس گوسون، مدیرعامل نیسان، رانندگی این خودرو را بر عهده دارد، اما وی به‌دلیل هدایت خودرو بصورت خودکار، دست‌های خود را از روی فرمان برداشته است. این خودروساز ژاپنی زمان عرضه‌ی سیستم هوشمند جدید را سال 2020 عنوان نموده است. جالب است بدانید که قریب به اتفاق خودروسازان مدل‌های هوشمند خود را در سال 2020 به بازار عرضه خواهند کرد!

NissanLeafCEO

اما هم‌اکنون بیشتر تحقیقات در مورد زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از این خودروهای هوشمند، در حال انجام است. یکی از تحقیقاتی که به‌تازگی مراحل تئوری را تمام کرده، در مورد ایجاد شبکه‌ای در میان خودروهای در حال حرکت، فعالیت می‌کند تا خودروها قادر باشند از طریق ارتباط ایجاد شده به رد و بدل کردن اطلاعات پرداخته و علاوه بر آگاهی از شرایط محیطی، با امنیت بالایی مسیر خود را ادامه دهند. در خودروی هوشمند تولید شده توسط نیسان، تحلیل و پردازش شرایط محیطی بر عهده‌ی دوربین‌ها و لیزرهای تعبیه شده در اتومبیل است.

نیسان برای اولین بار در سال 2004 خبر از تعبیه سیستم مانیتورینگ خودرو با استفاده از حس‌گرهایی داد که در قالب سیستم Safety Shield به بازار عرضه شدند. هم‌اکنون مدل‌های آلتیما 2014 این شرکت، از سامانه‌‌ی شناسایی اشیاء در حال حرکت (Moving Object Detection) برای تشخیص خودروها و عابرانی که سرعتی زیر 8 کیلومتر بر ساعت دارند، استفاده می‌کنند. همچنین شورلت ایمپالای 2014 از سیستمی مشابه برای ممانعت از تصادف بهره می‌برد.

نیسان نمونه‌ای از این خودروی هوشمند را برای سنجش هوش مصنوعی آن با یک خودروی دارای راننده‌ مقایسه کرده است. خودروی هوشمند قابلیت پیش‌بینی وضعیت حرکتی سایر خودروها را داشته و همچنین بر اساس ادعای نیسان، عکس‌العمل این خودرو سریع‌تر از عامل انسانی است.

آیا رویای مربوط به خودرهای هوشمند به واقعیت خواهد پیوست؟ باید برای اطمینان از تحقق این امر تا سال 2020 میلادی به انتظار بنشینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات