شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای انحصاری را ارائه کرد

شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا ایشان درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کنند.
تبلیغات

شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کند. براساس مصوبه‌ی شماره‌ی ۳۵۹ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ شورای رقابت، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای دارای بازار انحصاری باید به‌منظور تأیید برای رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال شود.

شورای رقابت

متن کامل این نامه به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانیرئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادیدرخصوص نحوه‌ی عمل شورای رقابت در چهارچوب ابلاغیه‌ی شورای عالی هماهنگی اقتصادی و وفق اختیارات بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر «تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت و مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هرمورد با رعایت مقررات مربوط» و رعایت بند سوم ابلاغیه‌ی شماره‌ی ۷۰۱۱۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۹ جناب‌عالی که حکم می‌کند «هرگونه تصمیم‌گیری درباره‌ی نرخ و ضوابط قیمت‌گذاری و تعیین سهمیه‌ی مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف دراختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته است، منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است»، به پیوست دستورالعمل تعیین قیمت خودرو جهت آن دسته از خودروهایی که به تشخیص شورای رقابت از مصادیق کالاهای انحصاری هستند، جهت دستور ابلاغ و اقدام مقتضی تقدیم می‌شود. مطابق این دستورالعمل قانونی و باتوجه‌به تلاطم‌های اقتصاد کشور بعد از آخرین ابلاغیه‌ی شورای رقابت در ابتدای تیرماه سال جاری، ازجمله بُروز تحریم‌های جدید و نوسانات شدید نرخ ارز ضروری است میزان افزایش مجاز در قیمت خودروهای مشمول به‌عنوان سقف قیمت، با لحاظ تورم بخشی (نهاده‌ای) خودروهای مشمول در ۹ماهه‌ی سال ۱۳۹۷ که ازسوی بانک مرکزی ارائه خواهد شد و ارزیابی کیفیت و اعمال بهره‌وری در ۹ماهه‌ی سال جاری محاسبه و اعمال شود. روشی که در این دستورالعمل مورداستفاده قرار گرفته است، سقف قیمتی (Price-cap) خواهد بود؛ لذا قیمت‌هایی که از فرمول به‌دست می‌آید، حداکثر بوده و خودروساز می‌تواند به کمتر از آن قیمت نیز عرضه کند.شایان ذکر است ازآنجاکه دستورالعمل شورای رقابت در راستای تنظیم بازار این محصولات علاوه‌بر تعیین قیمت برای ممانعت از شرایط مسلط انحصارگر، بر جلوگیری از شکل‌گیری حاشیه بازار نیز نظر دارد؛ لذا رعایت شروط پنج‌گانه‌ی ابلاغی شورا برای تنظیم بازار خودرو قطعا بیش از تعیین قیمت اهمیت داشته و موردتأکید است.در خاتمه، فهرست خودروهای مشمول دستورالعمل به تفکیک سه شرکت عمده خودروساز (ایران‌ خودرو و سایپا و مدیران خودرو) تقدیم می‌شود. با این توضیح که با عنایت به شرایط جدید بازار، ازجمله ممنوعیت واردات هر نوع خودرو، احتمال تغییر در فهرست خودروهای انحصاری مشمول ماده‌ی قانونی مذکور وجود دارد که متعاقبا جهت دستورهای لازم تقدیم خواهد شد.درضمن کارشناسان مرکز ملی رقابت آمادگی جدی برای همکاری با ستاد تنظیم بازار جهت هماهنگی در اجرای دستورالعمل تقدیمی را دارند.

دستورالعمل تنظیم بازار و قیمت‌گذاری

در این شیوه‌نامه، خودروهای انحصاری تولید داخل طبق فرمول زیر قیمت‌گذاری می‌شوند:

قیمت سال جدید = قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته × (نرخ تورم سالانه نهاده‌های خودرو + بهره‌وری موردانتظار از خودروسازان + تابع تغییر شاخص کیفیت خودرو)

ایران خودرو سایپا Saipa IKCO

در این مصوبه آمده است که برای قیمت‌گذاری خودروهایی که در میانه‌ی سال وارد بازار می‌شوند، خودروسازان موظف به استعلام موردی از شورای رقابت هستند. همچنین هزینه‌ی آپشن‌های خودرو درمقایسه‌با سال قبل، به قیمت خودرو اضافه می‌شود. براین‌اساس، افزایش قیمت خودرو با رعایت شرط‌های زیر اجرا‌شدنی خواهد بود:

  • میزان تولید خودرو در سطح مقبول و تآیید‌شده‌ی شورای رقابت باشد.
  • آپشن‌های نصب‌شده روی خودرو اجباری نباشند.
  • طرح‌های فروش به‌نحوی اجرا شوند که دریافت‌کننده‌ی خودرو مصرف‌کننده‌ی نهایی آن باشد.
  • بازار حاشیه ازمیان برداشته شود.
  • فرمت قراردادها به‌نحوی منصفانه و طبق نظر شورای رقابت اصلاح شود.

فهرست خودروهای مشمول دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم قیمت

در این فهرست، خانواده‌ی خودروهای پرفروش ایران‌ خودرو از مدل‌های کم‌آپشن تا مدل‌های بالاتر قیمت‌گذاری شده‌اند و قیمت مدل‌های پایین و بالا در جدول آمده است: 

نام محصول

شرکت سازنده

قیمت مصوب کارخانه برای سال ۱۳۹۷ (تومان)

خانواده‌ی 

پژو 405

ایران‌ خودرو

بین ۲۷,۸۰۱,۰۸۷ تا ۲۹,۸۸۲,۱۷۴

خانواده‌ی 

پژو پارس

ایران‌ خودرو

بین ۳۳,۹۲۵,۳۱۱ تا ۳۵,۵۱۵,۸۷۷

خانواده‌ی 

پژو 206

ایران‌ خودرو

بین ۳۰,۹۴۲,۵۵۶ تا ۳۶,۷۲۳,۲۱۳

خانواده‌ی 

سمند

ایران‌ خودرو

بین ۲۷,۶۹۶,۵۰۳ تا ۳۵,۷۵۰,۱۱۴

رانا

ایران‌ خودرو

۳۲,۸۷۲,۱۰۰

پراید

111

سایپا

۱۸,۸۸۲,۴۰۲

پراید 131

سایپا

۱۹,۰۷۶,۴۸۹

پراید 132

سایپا

۱۸,۵۵۱,۹۱۳

پراید 151

سایپا

۱۹,۴۶۶,۶۴۲

تیبا

سایپا

۲۳,۱۹۹,۶۰۹

تیبا 2

سایپا

۲۶,۱۵۸,۲۰۱

ساینا

سایپا

۲۶,۴۴۶,۱۴۲

ام

‌و

ی‌ام 110

مدیران‌ خودرو

۲۸,۹۸۳,۲۰۸

ام‌وی‌ام 315

مدیران‌ خودرو

۴۲,۴۱۵,۸۱۷

علاقه‌مندان می‌توانند جداول و اطلاعات بیشتر را ازطریق این لینک مشاهده کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات