خودرویی سدان مجهز به پیشرانهی به کار رفته در NSX چگونه میتواند باشد؟ پرسش اصلی پیش رو این است که آکورا برای بهبود برخی ویژگیهای مدلهای آی ال ایکس و همچنین آر دی ایکس چه ایدههایی را میتواند در سر داشته باشد؟ با معرفی آکورا پرسیژن کانسپت (Acura Precision Concept) در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۶ به همهی پرسشهای موجود پیرامون محصول جدید آکورا پاسخ داده شد.
پرسیژن در نگاه نخست بسیار جذاب و گیرا جلوه کرده و هر بینندهای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این خودرو برای ان اس ایکس (NSX)، خودروی پرچمدار آکورا، یک مکمل چهاردر خوب به شمار میرود. از نکات جالب توجه بدنهی آن میتوان به کاپوت بزرگ و کشیدهاش اشاره کرد که به نظر میرسد برای طراحی این خودرو متناسب باشد. زیاد بودن فاصلهی محور جلویی تا کابین سرنشینان و فاصلهی محورها تا دو انتهای خودرو نشان از یک خودروی رانشعقب دارد. البته بد نیست بدانیم که خودروهای فعلی همچون سدانها و برخی کراس اوورهای این کمپانی از قبیل تی ال ایکس (TLX) و ام دی ایکس (MDX) همگی از نوع رانشجلو هستند.
آکورا دربارهی سیستم رانشگر این خودرو هیچگونه جزییات روشنی را منتشر نکرده است. از سویی وجود کاپوت بزرگ و حجیم تعبیه شده، دامنهی حدس و گمانهای ما را بیشتر میکند. آیا ممکن است آکورا از پیشرانهی هیبریدی با توربوشارژر دوقلو همانند آنچه که در ان اس ایکس دیده میشود استفاده کرده باشد؟ در این صورت باید منتظر پیشرانهی شش سیلندر تعبیه شده در راستای طولی و با توان ۵۰۰ اسب بخار باشیم. بر پایهی اطلاعاتی که از انبار پیشرانههای آکورا در حال حاضر داریم این حدس را باید به عنوان معقولترین احتمال ممکن برای پیشرانه بپذیریم. به نظر میآید که برای بخش انتقال توان هم استفاده از جعبه دندهی دوکلاچه با تعویض دندهی سریع متناسب این خودرو باشد.
بر پایهی اعلام آکورا این طرح مفهومی اولین طرحی است که از صفحهی مشبک جلویی با عنوان دایموند پنتاگون (Diamond Pentagon) استفاده خواهد کرد که یک صفحه پنج گوش مشکی در نظر گرفته شده است. این صفحه تا حدودی شبیه صفحههای مرسدس بنز است که برای نخستین بار در خودروی سی ال ای (CLA) دیده شده بود. علاوه بر آن، صفحهی مشبک مذکور در قسمت میانی آرم بومرنگ مانند کمپانی آکورا را به خود میبیند. از دیگر نکات قابل توجه میتوان به چراغهای جلویی با نورپردازی LED اشاره کرد که شاید اگر بخواهیم تعبیر مناسبی برای چینش این چراغها به کار ببریم باید بگوییم که این چراغها به صورت ستارههای پرنور در آسمان تاریک خودنمایی خواهند کرد.
روی هم رفته میتوان گفت که پرسیژن کانسپت به هیچ وجه شبیه آنچه که در مجموعهی کنونی آکورا میبینیم نیست. کنارههای پهن و تایرهای ۲۲ اینچی و لبهی سقفی شبیه آنچه که در آئودی آر ۷ میبینیم همه و همه از نکاتی هستند که در این طرح مفهومی جلب توجه میکنند.
شاید این خودرو کمی بزرگ به نظر برسد و باید بگوییم در مقیاس یک خودروی سواری واقعا همینطور هم هست. آکورا با طول کلی ۵.۱۸ متر تنها به اندازهی ۶ سانتیمتر از مرسدس بنز اس کلاس سدان کوتاهتر است. عرض آن هم به اندازهی تقریبا ۲۵ سانتیمتر از مرسدس بنز ۲.۱۳ متری مذکور بیشتر است. ارتفاع خودرو اما به مقدار ۱.۳۲ متر است که نسبت به مرسدس ۱۵ سانتیمتر کوتاهتر شده است. فاصلهی بین دو محور جلو و عقب در آن ۳.۰۹ متر است که این مقدار به مقدار ۲۵ سانتیمتر از فاصلهی محور سدان پرچمدار آکورا یعنی آر ال ایکس بیشتر است.
استایل کوپهمانند این طرح مفهومی با تاکید بر حذف بخش میانی کابین سرنشینان بوده است. صندلیهای عقب از نوع تاشو هستند. رابط بین انسان و ماشین (HMI) به کار برده شده روی این طرح که در واقع یک سیستم اطلاعرسانی و سرگرمی (infotainment) است، به صورت نمایشگری قوسی و عریض با یک تاچپد در قسمت میانی این مجموعه تعبیه شده است. بر اساس اعلام آکورا، سیستمهای HMI این قابلیت را دارند که با بررسی وضعیت سرنشینان، ساختارها و تنظیمات گوناگون را بر حسب نیازهای هر مسافری شخصیسازی کنند.
پیش از این انتظار میرفت که آر ال ایکس که به عنوان خودرویی لوکس، راحت و مملو از فناوریهای گوناگون روانهی بازار شده بود، بتواند انتظارات را برآورده سازد. ولی در عمل ماجرا کمی متفاوت پیش رفت. واقعیت این است که آکورا در سال ۲۰۱۵ توانست تنها ۲۱۹۵ دستگاه آر ال ایکس بفروشد که این تعداد در قیاس با سال ۲۰۱۴ به مقدار ۳۵.۷ درصد کاهش داشته است. ان اس ایکس توانسته است روح و سرزندگی دوبارهای را به آکورا ببخشد. اما با این حال ساخت و تولید یک خودروی رانشعقب در حد و اندازههای پرسیژن کانسپت میتواند به عنوان یک گام رو به جلوی دیگر برای کمپانی آکورا به شمار رود.
کلیهی اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحهی Detroit Auto Show 2016 مشاهده کنید.