امریکایی‌ها بیش از یک تریلیون دلار بابت وام خودرو بدهکارند

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از بحران اقتصادی بسیاری از مردم برای خرید خودرو، از بانک‌های امریکا وام‌های کم‌بهره دریافت کرده‌اند. بهره‌ کم و زمان بازپرداخت ۶۰ ماهه‌ی وام‌ها باعث شده است تا مقدار کل وام‌های گرفته شده به بیش از یک تریلیون دلار برسد.
تبلیغات

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که حرف زدن در مورد بدهی آزارتان می‌دهد بهتر است از خواندن این خبر خودداری کنید! چون احتمالا شنیدن این خبر شما را متعجب کند. در واقع هیچ توجیه مثبتی برای این امر وجود ندارد پس به سراغ عنوان اصلی می‌رویم و اعلام می‌کنیم که مردم امریکا بیش از یک تریلیون دلار از بابت وام های خودرویی بدهکار هستند که این اتفاق پیش از این بی‌سابقه بوده است. 

انگار همین چند روز پیش بود که کشور‌ها از بحران اقتصادی بزرگ اواخر دهه‌ی پیش آزاد شده بودند. اکثر کمپانی‌ها تعدیل نیرو کرده و کوچک‌تر شده و هزاران نفر از مردم امریکا شغل خود را از دست داده بودند. گرفتن وام از بانک‌ها و موسسات به سختی ممکن بود و در این میان بازار فروش خودرو هم در رکود بود. اما بعد از بحران اقتصادی و در چند سال اخیر اتفاقات زیادی افتاد. اینجا به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مورد اول اینکه روند ایجاد شغل‌های جدید برای مردم سریع‌تر شد و بیش از ۲۷۰ هزار کار جدید ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۰.۵ درصد رسید که پس از سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بود.  از طرفی نرخ بهره هم به شدت کاهش یافت به طوری که امروزه یک وام ۶۰ ماهه‌ی خودروی صفر را می‌توان با نرخ ۳.۱ درصد دریافت کرد. همچنین وام ۶۰ ماهه‌ی خودروی کارکرده هم با بهره‌ای  حدود ۲.۵۸ قابل دریافت است. البته با یک جستجوی سریع در سایت کومپانی بانک‌ریت حتی بهره‌های کمتر از این را هم می‌توان پیدا کرد.

در نتیجه‌ی این تغیرات صورت گرفته بعد از بحران اقتصادی، امروزه بازار خودروی امریکا بسیار پر رونق است و پیش‌بینی می‌شود سال آینده هم همین روند پیشرفت را ادامه دهد. از طرفی مردم هم در حال بازپرداخت وام‌های دریافتی هستند. به طور میانگین قیمت یک خودروی متوسط در امریکا ۳۳ هزار دلار است.

اگر همه‌ی داده‌های گفته شده را کنار هم بگذاریم نتیجه می‌گیریم که در اثر ایجاد شغل‌های بیشتر و دادن وام‌های ارزان‌تر و آسان‌تر و از طرفی افزایش نسبی قیمت خودرو‌ها، امروزه مجموع بدهی حاصل از وام‌های خودرویی مردم امریکا بیش از یک تریلیون دلار شده است!

آیا این مقدار بدهی جای نگرانی دارد؟

خبر خوب در این مورد این است که نرخ بهره‌ی وام‌های خودرویی کماکان مقدار کمی است. از کل این مقدار بدهی فقط ۹ میلیارد دلار آن مربوط به بیشتر از شش سال گذشته است که این عدد در واقع تنها کمتر از یک درصد مبلغ کل را شامل می‌شود. در حالت کلی روند بازپرداخت وام‌های خودرویی نسبت به وام‌های دیگر بی‌دردسرتر و به‌موقع‌تر است.

نکته دیگر این است که وام‌های محدود و پرریسک تنها ۱۵ درصد از کل بدهی‌ها را شامل می‌شود. با وجود همه‌ی این‌ها باز هم دلیلی ندارد که شاهد شکل‌گیری یک حباب اعتباری دیگر نباشیم. ولی چیزی که مسلم است این است که در آینده‌ی نزدیک احتمالا ترکیدن این حباب وجود نخواهد داشت!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات