بر اساس گزارش موسسهی تحقیقاتی حمل و نقل میشیگان، میانگین مصرف سوخت خودروهای فروخته شده در ایالات متحده طی ماه گذشته ۰.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته است. ایالات متحده و به خصوص بعضی از ایالتهای آن اعم از کالیفرنیا، سختترین قوانین زیست محیطی را در رابطه با خودروها وضع کردهاند.
پیش از هر چیزی رشد فوقالعاده خودروهای در حال فروش در این کشور از نظر مصرف بهینهی سوخت طی سالهای گذشته مشهود است. اما میانگین مصرف سوخت خودروهای جدید فروخته شده در این کشور برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است و از ۹.۱۱ به ۹.۳۳ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. تامل خریداران برای ارائهی مدلهای جدید خودروهای کم مصرف و برقی اعم از شورولت ولت و نیسان لیف، از بزرگترین دلایل این اتفاق است. این مساله باعث شده است تا فروش این دسته از خودروها در ماه سپتامبر ۴ درصد نسبت به ماههای ابتدایی سال جاری کاهش داشته باشید. همچنین رسوایی فولکس واگن نیز شوک بزرگی به بازار جهانی وارد کرده و باعث کاهش خرید خودرو، به خصوص نمونههای کوچک و کم مصرف شهری شده است.
طبق اعلام موسسه تحقیقاتی میشیگان، کاهش قیمت بنزین از ۰.۶۴ به ۰.۶ دلار برای هر لیتر از جمله دلایلی است که باعث شده است تا خریداران به خرید خودروهای کم مصرف علاقه کمتری نشان دهند. لازم به ذکر است قیمت بنزین در مدت مشابه سال گذشته در ایالات متحده ۰.۸۷ دلار بوده است.
اما یکی از نکاتی که در این میان خودنمایی میکند، میانگین مصرف پایین خودروهای در حال فروش در ایالات متحده است. در بین محصولات در حال فروش در این کشور، خودروهایی با پیشرانههای عظیم ۶، ۸ و ۱۲ سیلندری وجود دارد که با استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای موجود، مصرف سوخت آنها کاهش زیادی یافته است. این در حالی است که خودروهای تولید داخل با پیشرانههای به مراتب کوچکتر خود، میانگین مصرف سوخت چندان کمتری ندارند.
نظرات