خط و نشان ژرمنها؛ آئودی و پورشه رقبای تسلای آمریکایی را معرفی کردند
گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان امروز طی کنفرانس خود در جریان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت، از دو خودروی مفهومی الکتریکی خود رونمایی کردند. این خودروها توسط دو بازوی قدرتمند این کمپانی معرفی شد. خودروهای رونمایی شده به ترتیب مدل مفهومی e-tron Quattro در قالب یک SUV توسط آئودی و Mission E از سوی پورشه است. پورشه زمان دقیقی را برای عرضهی خودروی خود اعلام نکرده، اما آئودی اعلام کرده که مدل شاسی بلند الکتریکی خود را در سال ۲۰۱۸ روانهی بازار خواهد کرد.
تسلا را نمیتوان از نظر فروش خطری جدی برای کمپانیهایی نظیر آئودی و پورشه خواند، اما همگان کمپانی ایلان ماسک را از نزدیک زیر نظر دارند. با نگاهی به خودروهای معرفی شده میتوان حدس زد که پورشه مدل Mission E را برای رقابت با مدل S این کمپانی آمریکایی روانه ی بازار خواهد کرد، حال آنکه آئودی مدل نوپای X را هدف قرار داده است.
خودروی مفهومی الکتریکی Mission E پورشه
پس از انتشار شایعاتی در مورد تلاشهای پورشه به منظور طراحی و توسعهی یک نمونهی الکتریکی، حال این کمپانی در جریان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت خودروی مفهومی Mission E را معرفی کرد. از جملهی قابلیتهای کاربردی این خودرو میتوان به دامنهی رانندگی ۵۰۰کیلومتری با یکبار شارژ اشاره کرد نکتهی جالب توجه در مورد این خودرو شارژ ۸۰ درصدی باتری آن تنها در ۱۵ دقیقه است. همچنین باید به قدرت موتور ۶۰۰ اسب بخاری این خودرو اشاره کرد.
با وجود اینکه Mission E یک خودروی الکتریکی است، اما پورشه دی اِن اِی فنی خودروهای خود را در نمونهی الکتریکی نیز حفظ کرده است. پورشه Mission E قادر است تنها در ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ثانیه دست یابد. این خودروی الکتریکی موفق شده تا در زیر ۸ دقیقه یک دور از پیست نوربرگرینگ را طی کند که در مقایسه با مدل اس تسلا در حالت Ludicrous زمان بیشتری است، هرچند باید به این موضوع اشاره کرد که پورشه معمولا رکوردهای ثبت شده توسط خودروهایش را بسیار کمتر از میزان واقعی اعلام میکند.
در جریان کنفرانس، پورشه اعلام کرد که این کمپانی موفق شده تا به لطف موتورهای الکتریکی خود مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را در جایگاه اول یا دوم پایان دهد. مسابقات ۲۴ ساعتهی لمانز را باید از جملهی سختترین رقابتهای اتومبیلرانی در سطح جهانی خواند. پورشه به این موضوع اشاره کرده که قدرت موتور Mission E بیش از ۶۰۰ اسب بخار خواهد بود.
پورشه برای شارژ سریع باتری خودرو الکتریکی خود از یک شارژر ۸۰۰ ولتی استفاده میکند که در مقایسه با شارژر ۴۰۰ ولتی تسلا مدل اس، بیش از دو برابر است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که برای شارژ این پورشه نیاز به مدار خاصی است و از اینرو نمیتوان در هر جایی اقدام به شارژ Mission e کرد. نکتهی جالب دیگری که پورشه در مورد خودروی عنوان کرده، امکان شارژ بی سیم Mission E است و برای تحقق این امر نیازی به اتصال شارژر بیسیم وجود ندارد.
با نگاهی ریزبینانه میتوان گلگیرها و کاپوت کشیدهی رو به پایین این خودرو را به روشنی دید. ظاهر این خودرو را میتوان ترکیبی از المانهای ظاهری پورشه ۹۱۱ در کنار ۹۱۸ اسپایدر خواند. این خودرو جلوهای آینده نگرانه دارد، اما همچنان میتوان روح طراحی پورشه را در کالبد این غول آهنی مشاهده کرد. البته باید به این موضوع اشاره کرد در صورت تولید انبوه این خودرو شاهد تغییراتی جزئی در ظاهر این خودرو خواهیم بود.
درون کابین نیز میتوان حال و هوای خودروهای تولید شده توسط پورشه را احساس کرد. در داشبورد خودرو از یک سیستم مجازی برای نمایش اطلاعات استفاده شده است. سیستم اطلاعرسانی از پنج نشاندهندهی وضعیت به شکل دایره در پشت فرمان بهره میبرد که ماهیت آنها هولوگرافیک است. در این سیستم از روش تعقیب چشم استفاده میشود و سیستم داشبورد خود مسیر نگاه راننده را تشخیص میهد، حتی بعضا در زمان نیاز به بالا و پایین کردن منوها در صفحهی نمایش لمسی، نیازی به استفاده از دست نیست و میتوان با چشم منوها را اسکرول کرد. در این سیستم با سنجش محل قرار گرفتن کاربر، صفحهی نمایش بهترین وضعیت ممکن را برای نمایش اطلاعات و دیدن آن توسط کاربر تنظیم میکند.
به جای تعبیه آینههای جانبی در این خودرو دوربینهایی در دو سوی پورشه Mission E تعبیه شده و تصویر مربوط به هر سمت در گوشهی پایین چپ و راست برای کاربر نمایش داده میشود. این خودرو از یک دوربین دیگر نیز بهره میبرد که وظیفهی آن تحلیل وضعیت روحی کاربر و نمایش اموتیکان متناسب با وضعیت روحی کاربر است.
پورشه همچنین اعلام کرده که این خودرو از بروزرسانیهای نرمافزاری همچون تسلا استفاده خواهد کرد.
خودروی مفهومی e-tron Quattro آئودی
دکتر اولریش هکنبرگ یکی از اعضای هیئت توسعهی تکنیکی آئودی در مراسم معرفی از خودروی مفهومی الکتریکی آئودی عنوان کرد که این کمپانی احتمالا تا سال ۲۰۱۸ این محصول را روانهی بازار خواهد کرد.
ای-تران از چندین باتری با مجموع ظرفیت ۹۵ کیلووات ساعت بهره میبرد که قادر است انرژی مورد نیاز برای طی ۵۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ تامین کند. همچنین نیروی محرکهی این خودرو توسط سه موتور الکتریکی تامین میشود که خروجی آن قدرت ۴۲۰ اسب بخار است که البته در حالت بیشینه قدرت این خودرو به بیش از۵۰۰ اسب بخار نیز افزایش مییابد.
سقف این خودرو از یک باتری خورشیدی استفاده میکند و زمان قرار گرفتن در زیر افتاب وظیفهی شارژ باتری را بر عهده دارد. همچون خودروی الکتریکی پورشه میتوان ای-تران را بصورت بیسیم شارژ کرد. البته امکان شارژ از طریق سیم نیز پیشبینی شده است.
ضریب یا ثابت درگ که نمایانگر میزان روان بودن حرکت خودرو در برابر نیروی هوا است، در این خودرو به ۰.۲۵ کاهش یافته که یکی از دلایل آن حذف آینههای جانبی و استفاده از دوربین به جای این ماژولها است. مدل S تسلا دارای ضریب درگ ۰.۲۴ است، اما این فاکتور برای مدل اسک کمی بالاتر است.
نمای داخلی خودروی آئودی به اندازهی پورشه پیشرفته نیست، اما همچنان میتوان نمایشگرهای OLED بزرگ را در این خودرو مشاهده کرد. آئودی سیستم مورد استفاده در داشبورد خودرو را Virtual Cockpit خوانده است که از طریق آن میتوان به انجام تنظیمات برای نمایش اطلاعات روی داشبورد اشاره کرد.
آئودی همچنین این خودرو را آمادهی رانندگی هوشمند نیز خوانده است، چراکه انواع رادارها، اسکنر لیزری و دوربینها در کنار سنسورهای مافوق صوت در این خودرو تعبیه شدهاند.
باید دید که آیا این دو خودروی مفهومی پس از رسیدن به خط تولید میتوانند خطری را برای تسلا و خودروهای این کمپانی ایجاد کنند یا خیر؟