رضا علیزاده، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد شدید از کیفیت خودروی پراید و لزوم توقف تولید آن در کوتاهترین زمان ممکن، از تولید پراید بهعنوان «بازی با جان مستضعفان» یاد کرد و به گروه خودروسازی سایپا توصیه کرد همراه با این خودرو، یک «تابوت» هم به مشتریان فروخته شود.
نماینده مردم ورزقان در مجلس، ضمن انتقاد شدید از سخنان روز گذشته مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا که گفته بود «پراید خودروی مطلوب اقشار کم درآمد جامعه است»؛ اظهار داشت:
این سخن به هیچوجه قابل قبول نیست. حفظ جان و امنیت مردم، غنی و فقیر ندارد. چرا باید خودرویی به قشر ضعیف جامعه فروخته شود که در کوچکترین حادثهای، سرنشینان آن فوت کنند؟ این چه منطقی است آقایان در سایپا دارند؟ مگر نه اینکه نظام جمهوری اسلامی، نظام فقرا است؟ پس چرا برای جان فقرا کمترین ارزشی قائل نیستیم؟
سایپا بهتر است همراه با پراید، یک تابوت هم به خریدار بفروشد
وی با اشاره به اینکه نمیتوان اتفاقات خوبی را که در سالیان اخیر در صنعت خودروسازی افتاده است، نادیده گرفت؛ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی را معیوب بودن ساختار این صنعت و نحوه واگذاری شرکتهای صنعتی مرتبط دانست. به اعتقاد علیزاده، به علت زیرساختهای مشکلدار خودروسازی ایران، هر مدیری که در این صنعت شروع به فعالیت کند، قادر به حل معضلات آن نخواهد بود.
علیزاده با بیان اینکه صنعت خودروی کشور دارای مشکلات عدیدهای است، اذعان داشت:
مشکل یکی دوتا نیست و این صنعت از پایه و اساس دچار ایرادات جدی است. بهعنوان نمونه چرا سازمانی به اسم شورای رقابت باید در قیمتگذاری خودرو دخالت کند؟ اگر سازوکار قیمتگذاری بهدرستی به کار گرفته شود؛ قیمت هر محصول متناسب با شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا تنظیم میشود. متأسفانه همه چیز از قیمتگذاری تا عرضه و تقاضا، فروش و واردات را انحصاری کردهایم.
وی با اشاره به این مطلب که تمام کشورهای دنیا، ممنوعیت واردات خودرو را عاملی در جهت نابودی صنعت خودروسازی آن کشور به شمار میآورند، از تفکر اشتباه مسئولان حوزه خودروسازی ایران در زمینه انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد:
متأسفانه دوستان در ایران تصور میکردند که با ممنوع کردن واردات خودرو و انحصاری کردن آن در داخل، خودروسازی کشور تقویت خواهد شد که در عمل عکس آن رخ داده است. ممنوع کردن واردات و ایجاد انحصار، راه نجات صنعت خودروسازی نیست. بسیاری از کشورها شرایط مشابه ما را پیش از این تجربه کردند؛ اما ما از آنها درس نگرفتیم. تنها راه حل وضعیت بحرانی خودروسازی کشور، اجرایی کردن نظام تعرفهای است. در این شرایط خواهد بود که خودروساز داخلی با هدف افزایش کیفیت و رقابتی کردن قیمتها گام خواهد برداشت. اما اکنون شورای رقابت برای خودروها قیمت تعیین میکند. چرا؟
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تنها راه حل برونرفت از وضعیت کنونی را واگذاری ۱۰۰ درصدی صنعت خودروسازی کشور به بخش خصوصی دانست و لزوم نظارت دولت بر عملکرد و سیاستگذاریهای آنها را یادآور شد. وی با اعلام این مطلب که شورای رقابت همواره بر اساس ملاحظاتی قیمت خودروها را تغییر میدهد، اعلام کرد که این کار موجب کنترل مصرف داخلی میشود؛ اما از سوی دیگر، امنیت، قیمت و کیفیت هیچ کنترلی ندارد.
در تمامی کشورهای جهان، ممنوعیت واردات خودرو موجب نابودی صنعت خودروسازی آن کشور شناخته میشود؛ اما در ایران، حامیان صنعت خودرو همچنان به دنبال حفظ شرایط انحصاری هستند
علیزاده با رد ادعای مدیران خودروسازی کشور مبنی بر اینکه صنعت خودرو واگذار شده است و هماکنون در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد:
شرکتهای دولتی خودروساز مانند گوشت قربانی میان سازمان تأمین اجتماعی، وزارت صنعت و معدن، سازمان بورس اوراق بهادار و سهام عدالت تقسیم شدهاند. تمام واحدهای دولتی باید به معنای واقعی کلمه خصوصی شوند؛ در این شرایط است که فساد و رانت از بین خواهد رفت و شرایط جهت توسعه و رشد این واحدها فراهم خواهد شد. این چه واگذار کردنی است؟ این واگذاریها همه سوری است و هیچ فایدهای ندارد.
وی با ابراز تأسف از تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت و ممنوعیت واردات خودرو با هدف ممانعت از رقابت و ایجاد شرایط انحصاری، یادآور شد:
با اقدامات نسنجیده و دادن امتیازات انحصاری به خودروساز، انگیزه پیشرفت را در متولیان این صنعت گرفتهایم. وقتی شرکتها «خصولتی» میشوند، شرایط حاکم بر صنعت خودروسازی بهتر از این نمیشود.