پیشنهاد خرید بستهی سخت افزاری ۸۰۰۰ دلاری تسلا به مشتریان خود
در حال حاضر تولید خودروهای کاملا خودران امکانپذیر نیست، چرا که ماشینها قادر نیستند تا در هنگام رانندگی عملکردی مشابه مغز انسانها داشته باشند. توانایی ما در دیدن و تشخیص موقعیتهای مختلف و تصمیمگیری برای نشان دادن واکنش مناسب همگی در یک لحظه اتفاق میافتد. کاری که هنوز کامپیوترها قادر به انجام آن نیستند. با این حال، رسیدن به روزی که کامپیوترها قادر به انجام این کار باشند نزدیک است و تسلا میخواهد برای آن آماده باشد. به همین دلیل، هماکنون این خودروساز، یک بستهی سختافزاری را برای تمام مدلهای تولیدی خود آماده کرده است تا زمانی که نرمافزار مناسب این بسته آماده شد، مالکان خودروهای یاد شده بتوانند به راحتی از سیستم تمام خودران خود لذت ببرند.
دقیقا به همین خاطر است که ایلان ماسک (Elon Musk) تسلا را به عنوان اولین کمپانی خودروساز با قابلیت تولید خودروهای کاملا خودران معرفی میکند. ادعایی که شاید کاملا هم درست نباشد. بستهی سختافزاری پیشنهادی توسط تسلا هنوز قابل استفاده نیست و با این حال تسلا خرید بستهی یاد شده را به مشتریان خود پیشنهاد میکند. این کار تسلا اقدامی کاملا جسورانه محسوب میشود، مخصوصا اگر قیمت بسته را در نظر بگیریم.
ماسک به خبرنگاران گفته است که قیمت این بستهی سختافزاری ۸۰۰۰ دلار است (در صورت نصب در کمپانی، قیمت آن به ۱۰۰۰۰ دلار میرسد). با توجه به اینکه احتمالا چند سال طول میکشد تا بتوان از این امکانات استفاده کرد و ممکن است تا آن زمان مالکان، خودروهای خود را به فروش برسانند، پرداخت این هزینهی گزاف توجیهی نخواهد داشت.
به علاوه، با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی معلوم نیست که این پکیج، که شامل ۸ دوربین، ۱۲ سنسور مافوق صوت با توانایی ایجاد دید ۳۶۰ درجه و یک پردازندهی بسیار قدرتمند است، تا زمان ارائهی نرمافزار مناسب قدیمی نشده باشد. از سوی دیگر اگر یک کمپانی دیگر و یا حتی خود تسلا اقدام به توسعهی فناوری جدیدی نماید که این دوربینها و سنسورها را کنار بگذارد تکلیف چیست؟ سوال اینجاست که در صورت ایجاد نرمافزار مناسب آیا این سنسورها از لحاظ تئوری قادرند که خودروهای جدید تسلا را به سیستم کاملا خودران مجهز کنند؟ در جواب باید گفت که احتمالا بله. اما همه چیز به نرمافزار مناسب و زمان ارائهی آن بستگی دارد، زمانی که احتمالا خیلی نزدیک نیست.
ادوین السون (Edwin Olson)، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان در گفتوگو با خبرنگار Vox گفته است:
هنوز راه زیادی تا رسیدن به سیستمهای خودران باقی است و در این مسیر قابلیت اطمینان چنین سیستمهایی بزرگترین چالش محسوب میشود. انسانها بدون نقص نیستند اما به طور حیرتآوری رانندگان خوبی هستند. آمار تلفات رانندگی یک کشته به ازای ۱.۶ میلیون کیلومتر رانندگی است و یک ربات باید بتواند حداقل به این عدد دست یابد تا بتوان به آن اطمینان کرد. تعاملات صحیح است که تفاوت میان ۱ کشته به ازای ۱.۶ میلیون کیلومتر یا ۱ کشته به ازای ۱۶۰ میلیون کیلومتر را ایجاد میکند.
در نتیجه، همچنان فاصلهی زیادی تا ساخت یک خودروی خودران بدون نقص باقی مانده است که این امر خرید این بستهی سختافزاری را توجیهناپذیر میکند. البته باید تسلا را به خاطر نگرش "من میتوانم“ و تلاش برای ساخت خودروهای خودران که مطمئنا آیندهی صنعت خودروسازی است، تحسین کرد. جسیکا کالدول (Jessica Caldwell)، تحلیلگر شرکت ادموند، خرید این بستهی سخت افزاری را بیهوده دانسته و گفته است:
خرید این بسته باعث میشود تا خریداران خودروهای تسلا به تواناییهای تئوری خودروی خود ببالند و از طرف دیگر باعث میشود ایلان ماسک تسلا را اولین کمپانی سازندهی خودروهای خودران بنامد.
حال سوال اینجاست که آیا سختافزار ارائه شده چشمگیر است؟ در پاسخ باید بگوییم بله. این بسته به دوربینها و سنسورهای گوناگونی مجهز است که اطلاعات دریافتی را به یک پردازندهی قدرتمند ارسال میکنند. پردازندهی مورد استفاده توانایی نظارت بر تمام اشیای موجود در اطراف خودرو را دارد که این توانایی بسیار چشمگیر است. البته لازم به ذکر است که سیستم خودران کنونی تسلا نیز قابلیتهای تأثیرگذاری دارد. به هر حال تا زمان عرضهی یک نرمافزار با هوش مناسب که توانایی شبیهسازی قدرت تشخیص انسان را در موقعیتهای مختلف داشته باشد، این بستهی سختافزاری قابل استفاده نیست.