گرندپری ژاپن فرمول یک؛ قهرمانی تیمی مرسدس بنز در فصل 2016

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
روز گذشته مسابقات فرمول یک ۲۰۱۶ در گرندپری ژاپن پیگیری شد که در نهایت منجر به قهرمانی مرسدس بنز در این فصل شد.
تبلیغات

مسابقات فرمول یک در فصل ۲۰۱۶ به انتهای خود نزدیک شده است. روز گذشته رانندگان در پیست سوزوکا ژاپن به رقابت پرداختند. در این پیست با توجه به پهنای کمتر آن نسبت به سایر پیست‌ها و تنها یک مسیر DRS، سبقت‌گیری یکی از ماموریت‌های دشوار رانندگان است. 

گرندپری ژاپن فرمول یک

مسابقه با حضور خودروهای مرسدس بنز در جایگاه‌های اول و دوم آغاز شد. رانندگان فراری نیز که موفق به کسب جایگاه‌های سوم و چهارم شده بودند، هر دو با جریمه مواجه شدند. سباستین فتل به دلیل برخورد با نیکو رزبرگ در گرندپری مالزی و کیمی رایکونن نیز به دلیل تعویض گیربکس خود به ترتیب با جریمه‌های سه و پنج پله‌ای روبرو بودند. این موضوع باعث پیش افتادن خودروهای ردبول از رقیب اصلی خود در آغاز مسابقه شد.

گرندپری ژاپن فرمول یک

گرندپری ژاپن نیز همانند تمام رویداد‌ها در لحظه‌ی شروع خود حوادث زیادی به همراه داشت. شاید مهم‌ترین واقعه‌ی این گرندپری استارت بسیار بد همیلتون در آغاز مسابقه بود که منجر به از دست دادن جایگاه دوم و نزول به رده‌ی هشتم شد. استارت همیلتون آنقدر بد بود که این راننده‌ی پرافتخار و البته دردسرساز (در روز‌های اخیر همیلتون با بازی کردن با موبایل خود و ترک مکان بدون پاسخ به سوال خبرنگاران در دو کنفرانس مطبوعاتی پیاپی، بسیار حاشیه‌ساز شده است) بلافاصله از طریق رادیو از تیم خود عذر خواهی کند.

گرندپری ژاپن فرمول یک

نیکو رزبرگ در آغاز مسابقه استارت خوبی از خود به نمایش گذاشت و بدون مشکل به پیشتازی ادامه داد. سباستین فتل نیز مثل همیشه استارت خوب و البته تهاجمی داشت. پس از رزبرگ پیشتاز، مکس وشتاپن، سرجیو پرز، دنیل ریکیاردو، سباستین فتل، کیمی رایکونن و نیکو هالکنبرگ قرار داشتند. راننده‌های فراری که مثل دورهای زمان‌گیری بسیار سرحال و سریع نشان می‌دادند، تنها در چند دور، رقبای خود از فورس ایندیا را از پیش برداشتند.

گرندپری ژاپن فرمول یک

همیلتون نیز پس از سبقت رایکونن از هالکنبرگ، این راننده‌ی آلمانی فورس ایندیا را از پیش رو برداشت. اما رایکونن بسیار سریع نشان می‌داد تا حدی که تلاش‌های همیلتون برای رسیدن به وی، نتیجه‌بخش نبود.

در طرف دیگر نیز فتل به خوبی با عبور از ریکیاردو و پرز خود را به رده‌ی سوم رساند. شرایط به همین منوال پیش می‌رفت که مرسدس بنز مجدد و برای چندمین بار هنر خود در استراتژی تعویض لاستیک را به رخ سایر تیم‌ها کشید. تعویض زودتر لاستیک همیلتون نسبت به رایکونن باعث شد تا هنگام خروج راننده‌ی فراری از پیت‌استاپ، همیلتون از وی عبور کند یا به اصطلاح آندرکات را انجام دهد. البته در همین لحظه نیز پشت همیلتون، رایکونن در سبقتی بسیار زیبا سرجیو پرز را نیز از پیش‌ رو برداشت و راننده‌ی مرسدس بنز را در مقابل خود می‌دید.

گرندپری ژاپن فرمول یک

راننده‌های تیم ردبول و به خصوص وشتاپن نیز تا اواسط مسابقه به طور پیاپی با گاراژ و در خصوص مشکلات خودرو در حفظ تعادل صحبت می‌کرد. دنیل ریکیاردو راننده‌ی اول این تیم هم به هیچ وجه نشانی از عملکرد خوب خود در گرندپری پیشین را نداشت و حتی قادر به رقابت و نزدیک شدن به رایکونن نیز نبود. 

گرندپری ژاپن فرمول یک

در حالی که نیکو رزبرگ و مکس وشتاپن به دور از هیاهو و با تعویض به موقع لاستیک‌های خود پیشتاز بودند، فراری ترجیح داد برای دومین تعویض لاستیک‌ سباستین فتل، وی را دیر‌تر به پیت استاپ فراخواند. همیلتون نیز در رده‌ی چهارم تمام تلاش خود را می‌کرد تا با توجه به این مساله که پیش‌تر دومین تعویض لاستیک خود را نیز انجام داده بود، موفق به آندرکات فتل نیز بشود. فراری پس از وارد کردن فتل به پیت‌استاپ از لاستیک‌های نرم (Soft) برای وی استفاده کرد. مهندسان این تیم گمان می‌کردند به واسطه‌ی لاستیک‌های بسیار سریع‌تر نرم و این مساله که همیلتون چندین دور از لاستیک‌های سخت (Hard) خود استفاده کرده است، قادر به شکست مرسدس بنز خواهند بود.

در همین حین رایکونن که با فاصله‌ی نزدیک مشغول تعقیب همیلتون بود، گویی از گاراژ فراری به وی اطلاع داده بودند که فتل پس از اتمام پیت استاپ پشت همیلتون خواهد بود. به همین دلیل نیز رایکونن فاصله‌ی خود را به همیلتون زیاد کرد تا فضای لازم را به هم‌تیمی خود بدهد. محاسبات فراری درست بود و فتل با فاصله‌ی نزدیکی نسبت به همیلتون از پیت استاپ خارج شد.

گرندپری ژاپن فرمول یک

اما لاستیک‌های نرم به وی کمکی نکرد و با وجود تلاش زیاد این راننده‌ی آلمانی، شکست خودروی توانمند مرسدس بنز ممکن نبود. بدین ترتیب مرسدس بنز تنها با دو استراتژی تعویض لاستیک بدون هرگونه تنش، همیلتون را از خودروهای فراری پیش انداخت.

ماموریت بعدی همیلتون سبقت از وشتاپن و رسیدن به رده‌ی دوم بود. وشتاپن که ظاهرا برخی از مشکلات مربوط به تعادل خودروی وی حل شده بود، رانندگی بی دردسری را در رده‌ی دوم داشت. تا این که همیلتون در کمتر از ۶ دور به پایان مسابقه به فاصله‌ی یک ثانیه‌ای وی رسید؛ البته این راننده‌ی انگلیسی به خوبی می‌دانست که عبور از وشتاپن کار ساده‌ای نخواهد بود. اینجا بود که شاهد رقابت جذابی برای کسب جایگاه دوم بودیم. با وجود تلاش زیاد همیلتون، رانندگی عالی و بدون نقص وشتاپن در کنار شرایط پیست سوزوکا، امکان سبقت را به راننده‌ی مرسدس بنز نداد و همیلتون در نهایت به مقام سوم اکتفا کرد.

گرندپری ژاپن فرمول یک

هم‌تیمی وی نیکو رزبرگ نیز بدون هرگونه چالشی و به راحتی عنوان قهرمانی را کسب کرد. بدین ترتیب با ۴۰ امتیازی که مرسدس بنز در گرندپری ژاپن بدست آورد، این تیم برای سومین سال پیاپی قهرمان مسابقات فرمول یک شد.

گرندپری ژاپن فرمول یک

در رده‌های بعدی نیز سباستین فتل، کیمی رایکونن و دنیل ریکیاردو قرار گرفتند. اما یکی دیگر از بخش‌های جذاب گرندپری دیروز، رقابت نزدیک رانندگان تیم‌های فورس ایندیا و ویلیامز بود. این دو تیم که برای کسب عنوان تیمی چهارمی می‌جنگند، در بسیاری از بخش‌های پیست، سبقت‌های متعددی از یکدیگر گرفتند. اما در نهایت این سرجیو پرز و نیکو هالکنبرگ بودند که مقام‌های هفتم و هشم را به خود اختصاص دادند. فیلیپه ماسا و والتری بوتاس از ویلیامز نیز در جایگاه‌های نهم و دهم قرار گرفتند.

گرندپری ژاپن فرمول یک

پیست سوزوکا و گرندپری ژاپن از اهمیت زیادی برای تیم مک‌لارن هوندا برخوردار بود زیرا گرندپری خانگی این تیم به شمار می‌رفت. از این روی مسئولان هوندا تمهیدات زیادی اعم از تعویض پیشرانه‌ی آلونسو به نمونه‌ی ارتقا یافته در گرندپری گذشته، را برای کسب مقامی مناسب در این رویداد، اندیشیده بودند. اما تمام آرزو‌های این تیم نقش بر آب شد و خودروها به هیچ وجه توان رقابت با تیم‌های برتر را نداشتند. رقابت تیم با سابقه‌‌ی مک‌لارن هوندا با تیم‌های سائوبر و رنو در رده‌های انتهایی، شکست بزرگی برای این تیم بود. فرناندو آلونسو و جنسن باتن به ترتیب به مقام‌های ۱۶ و ۱۸ دست یافتند. 

گرندپری ژاپن فرمول یک

هر گرندپری فرمول یک که در آن سباستین فتل حضور داشته باشد و با عملکرد خوب در انتهای مسابقه به خودروهای انتهایی برسد، سرشار از غرغرهای پیاپی این راننده‌ی مطرح آلمانی است. شکایت پیوسته‌ی فتل و کیمی رایکونن از خودروهایی که یک دور از آن‌ها عقب بوده و فضای لازم را برای سبقت نمی‌دادند، یکی از جوانب جذاب دیگر گرندپری ژاپن بود.

در نهایت نیز طبق آرای تماشاگران مکس وشتاپن به عنوان بهترین راننده‌ی رویداد برگزیده شد.

گرندپری ژاپن فرمول یک

در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی تیم‌ها و رانندگان را پس از ۱۷ مرحله از مسابقات فرمول یک مشاهده کنید.

گرندپری ژاپن فرمول یک
گرندپری ژاپن فرمول یک

در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری ژاپن دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

مرحله‌ی بعدی رقابت‌های فرمول یک، ۲ آبان در ایالات متحده برگزار می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات