برنامهی تسلا برای معرفی سیستم جدید ذخیره ی توان
تسلا اعلام کرده است که این کمپانی در طول دورهی سه ماه آینده مراحل ساخت بزرگترین ذخیره باتری یون لیتیومی را به پایان خواهد رساند که گفته شده است در نوع خود بزرگترین سیستم ذخیرهی یون لیتیومی در جهان خواهد بود. این سیستم در واقع با عنوان «تسلا پاورپک»یا (Tesla Powerpack) شناخته شده و دارای نرخ ۲۰ میلیوات بر ۸۰ میلیوات ساعت خواهد بود. این سیستم در ایستگاه ادیسون میرا لومای فرعی در جنوب کالیفرنیا نصب خواهد شد. برای کسانی که با سازوکار کمپانی تسلا تاحدودی ناآشنا هستند، باید اشاره کنیم که سیستم پاورپک کمپانی تسلا مجموعهای عظیم از باتریها است و کمپانی تسلا میتواند این مجموعه را به هر اندازهی مورد نیازی که توسط مشتریان سفارش داده میشود بسازد. شاید برای اینکه ذهنیت بهتری به دست آوریم، میتوانیم این مجموعهی جدید را به صورت شمار زیادی از بستههای باتری تسلا مدل اس تصور کنیم که با یک شبکهی برقی به هم متصل شدهاند و تشکیل یک شبکهی الکتریکی تامین توان را دادهاند. یا شاید هم بتوانیم آن را به صورت یک نسخهی بزرگ شده از سیستم پاوروال تسلا (Tesla Powerwall) تصور کنیم.
دلیل اصلی برای ارایهی چنین سیستمی مربوط به این است که به تازگی بخشی از منطقهی لس آنجلس مقدار قابل توجهی از منبع انرژی خود را پس از تعطیل شدن تاسیسات آلیسو کانیون از سوی شرکت گاز کالیفرنیای جنوبی از دست داده است. این مرکز پس از نشت بیسابقهای که سال گذشته در منبع متان روی داده بود به عنوان یک مرکز غیرایمن برای ذخیرهسازی و استفادههای سوختی تلقی شده و در نتیجه بسته شد. بسته شدن تاسیسات به این معنی است که میزان تقاضای برق نیز در آن منطقه بالاتر خواهد رفت و اگر بخواهیم بر اعلام کمپانی تسلا استناد کنیم به نظر میرسد که در زمستان آینده این میزان تقاضا حتی بیشتر از مقدار کنونی خواهد شد. سیستم پاورپک تسلا به مدیریت بهتر این افزایش مصرف و تامین بار اضافه و در نتیجه اجتناب از خاموشیهای احتمالی کمک خواهد کرد.
روش سیستم تسلا برای انجام چنین نقشی در سیستم برق منطقه بر پایهی ذخیرهی توان در ساعتهای غیرپیک کار میکند. در ادامه، در طول ساعات اوج مصرف، برق اضافی ذخیره شده در باتری را میتوان در شبکهی برق توزیع کرده و فشار کار را از روی ژنراتورهای تولید توان برداشت. بر اساس اعلام تسلا، این پاورپک قادر به تأمین انرژی ۲۵۰۰ خانه برای یک روز با یک شارژ کامل خواهد بود. تسلا همچنین این سیستم را به عنوان یک گام به سوی ایجاد "شبکهی انعطافپذیر دوطرفه" میداند که به توصیف سران این کمپانی برای رسیدن به "انرژی پایدار در آینده" لازم است.
خودروها همچنین میتوانند در آینده نقش مهمی را در شبکههای الکتریکی به دو روش مختلف ایفا کند. نخست آنکه خودروهای الکتریکی میتواند به عنوان نسخههای ریز از این سیستمهای باتری عظیم عمل کنند. در واقع، هر دو کمپانی نیسان و هوندا امکان انجام و پیادهسازی چنین ایدهای را مورد بررسی و توجه قرار دادهاند. از سوی دیگر، خودروهای الکتریکی با آمدن به خیابانها، به خودی خود باعث ایجاد نیاز و الزام برای ساخت ایستگاههای برق بیشتری خواهند شد. به عبارتی هر قدر که وسایل نقلیهی الکتریکی بیشتری به فروش میرسد، به همان اندازه نیز میزان تقاضا برای منابع الکتریسیته به طور فزایندهای افزایش مییابد و از سویی نیز به همان اندازه فشار روی شبکههای توزیع برق بیشتر میشود. در حالی که هنوز هیچ مشکل اساسی در رابطه با منابع برق و تامین توان پیش نیامده است، اما به نظر میرسد که باز هم نگرانیهایی در رابطه با آینده و چگونگی مدیریت بحران احتمالی در آینده در میان مردم منطقه ایجاد شده باشد.