یک فراری عالی باید دارای سه مشخصه باشد؛ قرمز رنگ باشد، سریع حرکت کند و در آخر هم باید از هر جهت اتومبیل زیبایی باشد. اما وقتی که یکی از این سه مشخصه برای فراری 488 GTB کارخانهای راضی کننده نیست، باید آن را پیش دکتر متخصص برد تا درمانی برای این کمبود پیدا کند. در ادامه روش درمان یکی از شرکتهای مطرح تیونینگ را شرح خواهیم داد.
اولین مشخصه: رنگ
متخصصین شرکت تیونینگ VOS (این حروف مخفف کلمات Vision of Speed به معنای چشم انداز سرعت هستند) در این پروژه رنگ بدنهی کارخانهای این مدل را دستکاری نکردند. این رنگ که با نام ایتالیایی Rosso Corsa به معنای قرمز مسابقهای شناخته میشود، یکی از نمادهای بینالمللی ایتالیا در تاریخ اتومبیلرانی و رنگ ملی این کشور در مسابقات است. در واقع پشت همین رنگ قرمز به ظاهر ساده، تاریخچهای بسیار طولانی از سال ۱۹۲۰ با نامهای بزرگی مانند آلفارومئو، مازراتی، لانچیا، فراری و آبارث وجود دارد و این همان دلیلی است که آنها در رنگ این مدل هیچگونه تغییری ندادند.
مشخصه دوم: سرعت
فراری 488 GTB به صورت استاندارد توسط پیشرانهی ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری مجهز به دو توربوشارژر تغذیه میشود. این پیشرانه قدرت فوقالعادهی ۶۷۰ اسب بخار را تحویل چرخهای عقب میدهد. باید اعتراف کنیم که ما انتظار تقویت قدرت پیشرانه را داشتیم اما نه به این صورت! از آنجایی که ما در دنیایی با امکان وقوع هر چیزی زندگی میکنیم، مهندسان و تکنسینهای شرکت VOS نیز با ارائه سه مرحله تقویت پیشرانه ما را شگفتزده کردند.
با انتخاب بستهی اول قدرت این فراری به ۷۵۰ اسببخار و گشتاور ۱۱۰۰ نیوتنمتر خواهد رسید. بستهی دوم قدرتی معادل ۸۳۰ اسب بخار و ۱۱۶۵ نیوتنمتر گشتاور را تحویل میدهد و در بستهی آخر برای مشتریانی که تشنهی قدرت، سرعت و البته اعداد هستند، ۹۰۰ اسب بخار و ۱۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور تقدیم آنها خواهد شد. توجه داشته باشید تمامی این اعداد نه از خروجی مستقیمِ موتور بلکه از تست واقعی خودرو بر روی دستگاه Dyno بدست آمده است. پس با توجه به اتلاف قسمتی از نیروی موتور به عنوان اصطحکاک، تلفات گرمایی و غیره، این موتور توانایی تولید قدرت خارقالعادهآی را دارد.
مشخصه سوم: ظاهر
حتما شما هم این جمله را شنیدهاید:" زیبایی درونی مهم است" اما در مورد این فراری به هیچ عنوان این جمله صدق نمیکند؛ در این فراری همهچیز به ظاهر آن مربوط میشود.
فراری 488 GTB در مدل استاندارد خودروی بسیار زیبایی است ولی تیم طراحی و مدلسازی VOS تصمیم گرفتند که کیت بدنهای با طراحی پیشرفته از فایبر کربن با کارایی بالا برای آن طراحی کرده و بسازند. این قطعات جدید شامل دیفیوزر و اسپلیترهای سپر جلوی خودرو، رکابهای جانبی با طراحی هماهنگ با دیگر قطعات و طراحی و نصب دیفیوزر جدید در قسمت زیر سپر عقب خودرو میشود. این قطعهی مخصوص برای یکنواخت کردن جریان بادهای عبوری از زیر خودرو استفاده میشود.
یکی دیگر از شاخصههای بدنهی این فراری بالچه عقب (اسپویلر) بسیار زیبای است که بهصورت یکتکه از فیبر کربن ساخته شده است. این کیت بدنه با قطعهی خاص دیگری که بر روی آینهها نصب شده است کامل میشود. این قطعه به صورت کاملا حساب شده بادهایی که از روبهرو به آینههای کناری برخورد میکند را به سوی ورودیهای هوای جانبی موتور که در دو طرف بدنه قرار گرفتهاند، هدایت میکند.
زیبایی ظاهری یک سوپراسپرت هرگز بدون داشتن رینگ و لاستیک اسپرت کامل نخواهد بود. از اینرو در آخرین مرحله متخصصان VOS دست به کار شده تا با بهرهگیری از رینگهای فورجکاری شدهی LOMA با سایز ۲۱ اینچ و استفاده از لاستیکهای فاق کوتاه با سایز 225 برای جلو و 325 برای عقب به شاهکار خود پایان دهند. وظیفهی کنترل حرکات این خودروی جذاب را سیستم تعلیق حرفهای شرکت H&R بر عهده دارد. بدین ترتیب تغییرات ظاهری این سوپراسپرت نیز به پایان میرسد.
اگر شما صاحب این فراری بودید، آیا اتومبیل خود را برای افزایش قدرت و سرعت به این شرکت میسپردید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.