آشنایی با مسابقات اتومبیلرانی استقامت رولکس ۲۴ در دیتونا

پنج‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
چنانچه از پیگیری مسابقات اتومبیلرانی استقامت، مانند رقابت‌های ۲۴ ساعته‌ی دیتونا لذت می‌برید، اما اطلاعات چندانی در خصوص تاریخچه‌ی این مسابقات و کلاس خودروهای حاضر در این رقابت‌ها ندارید، در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا که در حال حاضر با عنوان رولکس ۲۴ در دیتونا شناخته می‌شود، یک رقابت اتومبیلرانی ۲۴ ساعته‌ی استقامت است که از سال ۱۹۶۲ به صورت سالانه از هفته‌ی آخر ماه ژانویه یا هفته‌ی نخست ماه فوریه و در شهر ساحلی دیتونا واقع در ایالت فلوریدا برگزار می‌شود. پیست در نظر گرفته شده برای این مسابقات، پیست بین‌المللی دیتونا است. مسیر این پیست بیضی‌شکل بوده و دارای طولی بالغ بر ۵.۷۳ کیلومتر است.  لازم به ذکر است که رقابت رولکس ۲۴ در دیتونا یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اتومبیلرانی در ایالات متحده‌ی امریکا محسوب می‌شود.

آشنایی با کلاس خودروهای مسابقات دیتونا رولکس ۲۴

در رقابت ۲۴ ساعته‌ی استقامت دیتونا، چهار کلاس متفاوت ازخودروهای مسابقه‌ای وجود دارند. هر کدام از این خودروها به دلایل متفاوتی ساخته شده و توانایی‌های منحصربفردی دارند. با این حال تمام این خودروها تنها با یک هدف ساخته می‌شوند: برنده شدن!

این چهار کلاس شامل دو کلاس Prototype و دو کلاس Grand Touring یا GT است. کلاس Prototype شامل خودروهایی است که منحصرا برای شرکت در مسابقات ساخته شده و از بهترین و جدیدترین فناوری‌های شرکت‌های خودروساز بهره می‌برند و کلاسGT خودروهایی را در می‌گیرد که بر اساس مدل‌های شناخته ساخته شده و برای شرکت در مسابقات بهینه شده‌اند. در ادامه اطلاعات مختصری را در خصوص هر کدام از این کلاس‌‌ها ارائه خواهیم داد.

 

کلاس Prototype P

Prototype class

مهم‌ترین شاخصه در خودروهای این کلاس، سرعت است. این خودروها سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین نمونه‌های موجود در امریکای شمالی محسوب شده و منحصرا با هدف شرکت در مسابقات ساخته شده می‌شوند. بخش‌ تحقیق و توسعه‌ی شرکت‌های خودروسازی مختلف، از خودروهای این کلاس برای ساخت مدل‌های تجاری آینده الهام می‌گیرند.

حداکثر سرعت: ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت

توان: ۴۵۰ تا ۶۰۰ اسب بخار

جرم: ۹۰۳ تا ۱۰۳۶ کیلوگرم

ارتفاع: بسته به مدل تجاری که خودرو بر اساس آن ساخته شده، متغیر است.

عرض: ۱۸۸ سانتی‌متر

خودروهای حاضر در این کلاس: Corvette DP، Deltawing DWC 12، HPD ARX-03b، Ligier JS P2، Onroak، ORECA، Mazda، Riley DP

پیشرانه‌های استفاده شده در خودروهای این کلاس: شورولت وی۸، دینان، فورد اکوبوست توربو، هوندا وی۶ توربو، مزدا ام‌زد-۲او تی

سوخت: سوخت مسابقات وی‌پی ایی-۱۰ و سوخت دیزل

جعبه‌دنده: ۶ سرعته و دستی

سیستم کنترل کشش خودرو: مجاز

 

کلاس Prototype Challenge PC

pc class

خودروهای این کلاس دارای کابین وسیع‌تری بوده و نسبت به خودروهای کلاس P از سرعت و توان پایین‌تری بهره می‌برند. همچنین خودروهای این کلاس مقید به مجموعه‌ای از مشخصات خاص هستند.

حداکثر سرعت: ۲۸۲ کیلومتر بر ساعت

توان: ۴۳۰ اسب بخار

جرم: ۹۰۳ کیلوگرم

ارتفاع: ۱۰۲ سانتی‌متر

عرض: ۱۸۸ سانتی‌متر

خودروهای حاضر در این کلاس: ORECA FLM09

پیشرانه‌های استفاده شده در خودروهای این کلاس: شورولت ال‌اس۳

سوخت: سوخت مسابقات وی‌پی ایی-۱۰

جعبه‌دنده: جعبه‌دنده‌ی دستی Xtrac متوالی

سیستم کنترل کشش خودرو: غیر مجاز

 

کلاس GT Le Mans GTLM

gtlm class

مشخصات خودروهای حاضر در این کلاس با خودروهای رقابت ۲۴ ساعته‌ی لمانز یکسان است. خودروهای حاضر در کلاس GTLM سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین نوع از خودروهای نوع GT هستند. تمام این خودروها بر اساس مدل‌ها ساخته شده و بگونه ای مهندسی شده‌اند که بالاترین میزان عملکرد و کارایی را داشته باشند. در حقیقت کلاس GTLM آزمونگاهی برای شرکت‌های خودروسازی پیشرویی مانند بی‌ام‌و، کوروت، فراری، فورد و پورشه محسوب می‌شود.

حداکثر سرعت: ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت

توان: ۵۰۰ اسب بخار

جرم: حداقل ۱۲۴۵ کیلوگرم

ارتفاع: بسته به مدل تجاری که خودرو بر اساس آن ساخته شده، متغیر است.

عرض: ۲۰۰ سانتی‌متر

خودروهای حاضر در این کلاس: BMW M6، Corvette C7.R، Ferrari 488، Ford GT، Porsche 911 RSR

پیشرانه‌های استفاده شده در خودروهای این کلاس: بی‌ام‌و توربو وی۸، شورولت پوش‌راد ۲ سوپاپ ۵.۵ لیتری، فراری توربو وی۸، فورد اکوبوست توربو، پورشه فلت ۶

سوخت: سوخت مسابقات وی‌پی ایی-۲۰، ایی-۸۵سی

جعبه‌دنده: جعبه‌دنده‌ی دستی

سیستم کنترل کشش خودرو: مجاز

 

کلاس GT Daytona GTD

gtd class

خودروهای این کلاس نیز همانند کلاس PC، ملزم به رعایت مشخصات خاصی هستند. مجموعه‌ی مشخصاتی که شرکت‌های خودروساز باید در خصوص خودروهای این کلاس از آن تبعیت کنند، با عنوان FIA-GT3 شناخته می‌شود. خودروهای کلاس GTD بر اساس مدل‌های تجاری شرکت‌هایی همچون آئودی، بی‌ام‌و، داج، فراری، لامبورگینی و پورشه ساخته می‌شوند.

حداکثر سرعت: ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت

توان: ۴۵۰ اسب بخار

جرم: حداقل ۱۲۲۴ کیلوگرم

ارتفاع: بسته به مدل تجاری که خودرو بر اساس آن ساخته شده، متغیر است.

عرض: ۲۰۰ سانتی‌متر

خودروهای حاضر در این کلاس: Aston Martin Vantage GT3، Audi R8 LMS GT3، BMV M6 GT3، Ferrari 458 italia GT3، Lamborghini Huracan GT3، Porsche 911 GT3-R، SRT Viper GT3-R

پیشرانه‌های استفاده شده در خودروهای این کلاس: استون مارتین وی۱۲، آئودی ۵ لیتری وی۱۰، بی‌ام‌و توربو وی۸، فراری وی۸، لامبورگینی وی۱۰، پورشه ۴ لیتری فلت ۶، وایپر وی۱۰

سوخت: سوخت مسابقات وی‌پی ایی-۱۰

جعبه‌دنده: جعبه‌دنده‌ی دستی

سیستم کنترل کشش خودرو: مجاز

برندگان مسابقات رولکس ۲۴ در دیتونای سال ۲۰۱۶

در پایان این دوره از رقابت‌ها، خودروی Ligier JS P2 که به پیشرانه‌ی هوندا وی۶ توربو مجهز بود، با غلبه بر دو رقیب قدرتمند Corvette DP از خودروهای کلاس P، در بین هر چهار کلاس از خودروها، به عنوان قهرمانی دست یافت.

honda p2 daytona 2016 winner

اما برندگان هر کلاس در این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

در کلاس P، شارپ، براون و ون اووربیک؛ رانندگان خودروی Ligier JS P2 به عنوان نخست دست یافتند.

honda p2

در کلاس PC شاهد پیروزی میلر، گویکبرگ و سیمپسون؛ رانندگان خودروی ORECA FLM09 بودیم.

oreca flm09

در کلاس GTLM، خودروی Chevrolet Corvette C7.R تحت هدایت گوین، میلنر و فسلر؛ رانندگان این خودرو، به مقام نخست دست یافت.

chevrolet

در نهایت، در کلاس GTD شاهد موفقیت پاتر، للی، سیفراید و رست با خودروی Audi R8 LMS GT3 بودیم.

audi r8
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات