برنامههای آینده هیوندایی؛ افزایش ساخت کراساوورها و توقف تولید آزرا
در عصر کنونی تمایل افراد به خرید خودروهای کراساوور به صورت روز افزون در حال افزایش است، و هیوندایی با توجه به این نکته، به دنبال راهکاری برای جلب توجه خریداران به سوی مدلهای SUV این شرکت است. طبق گفتهی دیو زاچوسکی، مدیرعامل هیوندایی موتور امریکا، بدون در نظر گرفتن محدودیتهای تولید، کراساوور کامپکت توسان قادر به پشت سر گذاشتن الانترا؛ مدل سالانهی هیوندایی، از نظر آمار فروش است. در حال حاضر برنامهریزی گستردهای برای حصول اطمینان از وجود مدلهای محبوب هیوندایی در مراکز فروش این شرکت، صورت گرفته است.
مرحلهی نخست این برنامه، افزایش تولید مدلهای کنونی است. هیوندایی تجهیزات مورد نیاز برای تولید مدل سانتافه اسپرت را در کنار خودروهای الانترا و سوناتا، در کارخانهی خود در مونتگومری؛ مرکز ایالت آلاباما فراهم کرده است. بدین ترتیب ظرفیت تولید سالانهی این مدل به میزان ۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
تولید سالانهی خودروی توسان جدید که فروش آن از سال گذشته آغاز شده نیز در حدود ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافته است. بنابراین احتمالا میزان فروش این خودرو از الانترا پیشی خواهد گرفت.
اما مرحلهی دوم این برنامه، تولید مدلهای جدید است. هیوندایی در حال کار روی کراساوورهای دستهی B خود است. احتمالا این اقدام برای رقابت با خودروهای جدیدی مانند جیپ رنهگید، فیات ۵۰۰ایکس، هوندا HR-V، مزدا CX-3، شورولت ترکس و نیسان Juke صورت گرفته است. در حال حاضر تنها غایب بزرگ این دسته از کراساوورها، شرکت تویوتا است، اما این شرکت نیز به زودی با نسل جدید خودروی Scion وارد این رقابت خواهد شد.
برند لوکس جنسیس نیز عرضهی چند مدل کراساوور را وعده داده است. بنابراین مهندسان جنسیس سخت در تلاش هستند تا این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد. احتمالا چند سال تا زمان معرفی و عرضهی کراساوورهای جنسیس باقی مانده است، چرا که پلتفرم خودروهای این شرکت انحصاری بوده و از نمونههای بکار گرفته شده توسط هیوندایی، مجزا هستند. گمان میرود که مدلهای کراساوور این شرکت گستردهتر از سایر مدلهای آن بوده و نسخههای سابکامپت، کامپکت، سایز متوسط و بزرگ را شامل شود.
اما آیندهی خودروهای برند هیوندایی چه خواهد بود؟ شرکت هیوندایی با توقف تولید سدان کمفروش آزرا، زمینه را برای تولید مدلهای دیگر فراهم کرده است. البته لازم به ذکر است که تولید این سدان برای برخی بازارها، از جمله کرهی جنوبی و با نام Grandeur کماکان ادامه خواهد داشت. اما تولید آن در ایالات متحدهی امریکا به طور کامل متوقف شده است. مزیت دیگر حذف آزرا از خط تولید هیوندایی، ارائهی تصویری واضحتر از تفاوت بین برند هیوندایی و برند لوکس جنسیس است.
تمام این تغییرات به دلیل محبوبیت روزافزون خودروهای کراساوور صورت گرفته است. کرایسلر نیز در اقدامی مشابه، با هدف تمرکز بیشتر روی برند جیپ، تولید خودروهای سدان کرایسلر ۲۰۰ و داج دارت را متوقف کرد.
نظرات