آیا در آینده ماشین ها با انرژی هسته ایی حرکت می کنند؟

جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
ممکن است در آینده خودروی ساخته شود که ۱۰۰ سال بدون نیاز به سوخت گیری کار کند.
تبلیغات

کادیلاک در نمایشگاه Auto Show در شیکاگو اولین خودرو مفهومی که از انرژی هسته ای استفاده می کند را به نمایش گذاشت. این خودرو از توریم به عنوان سوخت استفاده می کند. هر چند خودرو به نمایش گذاشته شده فعلا دارای راکتور توریم نیست اما محققین این شرکت اعلام کرده اند که به فناوری مربوطه دست یافته اند و امکان ساخت خودرو هسته ای را دارند.

براساس گزارش Txchnologist، چارلز استیون، محقق Laser Power System در حال ساخت نمونه اولیه از لیزر توریم است که می تواند انرژی مورد نیاز یک خودرو را بدون ارتعاشات مضرر اتمی تامین کند.

براساس این مقاله، اشعه های لیزر، آب را به بخار تحت فشار تبدیل می کنند و توربین را به حرکت درآورده و الکتریسته تولید می کنند. این سیستم که حدود 227 کیلوگرم وزن دارد به راحتی می تواند جایگزین موتور خودرو شود و قادر است 250 کیلووات الکتریسیته (معادل 335 اسب بخار) تولید کند. به نظر عالی می رسد اما چقدر با واقعیت فاصله دارد؟

توریم (عنصر رادیواکتیو) توسط بسیاری از دانشمندان هسته ای پیشنهاد می شود برخی از این دانشمندان سخنرانی هایی در Google و TEDx نیز ارائه کرده اند تا توریم را ترویج نموده و آن را بهتر از اورانیوم معرفی کنند.

توریم پرتوهای کمتر از رادیواکتیو دارد و فراون تر از اورانیوم است. اما استفاده از توریم در راکتورهای هسته ای یک موضوع است و استفاده از آن برای حرکت دادن خودرو مسئله دیگری است.

در حال حاضر بصورت تئوری ساخت راکتور کوچک هسته ای توریم امکان پذیر است. اما هیچ کدام برای جای گرفتن در خودرو ساخته نشده اند. استیو به Txnologist اعلام کرده که موتور توریم را در سال 1985 ساخته است اما در حال حاضر برروی یکپارچه کردن آن با توربین Tesla کار می کند. او زمان دقیقی را برای نهایی شدن نمونه اولیه موتور اعلام نکرده است.

منبع: CNET

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات