کاهش شدید ارزش سهام تسلا بعد از معرفی وانت سایبرتراک

یک‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برخلاف انتظارات، رونمایی از جدیدترین محصول تسلا با واکنش مثبت سهام‌داران مواجه نشد و طی ۲۴ ساعت بعد از مراسم معرفی سایبرتراک، ارزش سهام تسلا ۷ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

تبلیغات گسترده، همواره یکی از ترفندهای مهم ایلان ماسک و شرکت‌های تحت فرمان او برای جذب مخاطب بوده است. البته این شرایط برای وانت برقی تسلا با نام سایبرتراک هم از یک سال قبل آغاز شد. تصاویر متنوع، رندرهای گرافیکی و مصاحبه‌های آتشین ایلان ماسک در ماه‌های اخیر، انتظارات از وانت تسلا را به‌حدی بالا برد که میلیون‌ها نفر سایبرتراک را محصولی تاریخ‌ساز و انقلابی تصور می‌کردند.

Tesla Cybertruck

تبلیغات و بزرگ‌نمایی توانایی‌های یک کالای تجاری، همواره ثمربخش و موفق نیست. چنانچه محصول نهایی عالی و بی‌نقص نباشد، انتظارات را به‌خوبی پاسخ نخواهد داد و تأثیر منفی بر محبوبیت کالا خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد این شرایط، تاحدودی برای وانت برقی تسلا اتفاق افتاده باشد. سایبرتراک از نظر طراحی ظاهری با انتقادات منفی مواجه شده و بسیاری از طرفداران تسلا را ناامید کرده است.

tesla stock

از اولین ساعات اتمام مراسم رونمایی سایبرتراک، عده‌ی کثیری از سهام‌داران شرکت تسلا اقدام به فروش سهم خود کرده‌اند. ارزش هر سهم تسلا که هفته‌ی گذشته به ۳۶۰ دلار رسیده بود، تا ۳۳۲ دلار افت کرد و هم‌اکنون، ۳۳۳ دلار ارزش دارد. حالا خالص دارایی‌های ایلان ماسک هم، ۷۶۸ میلیون دلار کاهش یافته است؛ هرچندکه او همچنان در میان ۵۰ انسان ثروتمند جهان باقی مانده و حدود ۲۳/۶ میلیارد دلار ثروت دارد.

دیگر نکته‌ی جالب توجه که احتمالا در کاهش ارزش سهام تسلا در روزهای گذشته تأثیرگذار بوده، شکستن شیشه‌های این خودرو در مراسم رونمایی است. درحالی‌که سقوط گوی فلزی روی شیشه از ارتفاع نسبتا زیاد، استقامت این بخش را به تماشاچیان ثابت کرده بود، پرداخت گوی توسط مدیر طراحی تسلا (دقایق یک تا دو در ویدئو کلیپ بالا) به فاجعه تبدیل شد تا هر دو شیشه‌ی جلو و عقب آسیب ببینند. البته حتی با این شرایط هم، استقامت پنجره‌های سایبرتراک نسبت به نمونه‌های معمول در خودروهای امروزی ثابت شد اما شکست این آزمایش در مقابل میلیون‌ها بیننده، صحت گفته‌های مدیران تسلا و کیفیت محصولات شرکت را زیر سؤال برد.

Tesla Cybertruck

بیش از یک سال تا تولید انبوه و عرضه‌ی عمومی تسلا سایبرتراک زمان باقی مانده است. نتیجه‌ی پیش‌داوری برای موفقیت یا شکست تجاری این پروژه طی ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. ایلان ماسک ادعا کرده است، از زمان رونمایی سایبرتراک تاکنون، ۱۴۶ هزار نفر برای پیش‌خرید وانت برقی تسلا ثبت‌نام کرده‌اند. البته این رقم باتوجه به پرداخت وجه ۱۰۰ دلاری توسط علاقه‌مندان، نشانه‌ی عزم آن‌ها برای خرید محصول نهایی به قیمت ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار نیست. پس از رونمایی تسلا مدل 3 در سال ۲۰۱۷ هم، ۴۵۰ هزار نفر برای خرید این خودرو در امریکا ثبت‌نام کرده بودند؛ اما تعداد خریداران نهایی هرگز اعلام نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات