کمبود تراشه مشکلات مالی نیسان را عمیق‌تر خواهد کرد

یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
خودروساز ژاپنی نیسان پیش‌بینی کرده است که به دلیل بحران جهانی کمبود تراشه و افزایش قیمت قطعات و در نتیجه کاهش تولید خودرو، با مشکلات مالی و کاهش سود مواجه خواهد شد.
تبلیغات

نیسان موتور انتظار دارد که در سال جاری تجاری با شکست و کاهش سوددهی روبه‌رو شود و فعلاً انتظارات برای بازگشت به سودآوری را نادیده گرفته است؛ زیرا بحران جهانی کمبود تراشه امکان نجات این خودروساز از رسیدن به رکورد زیان عملیاتی سالیانه را کاهش می‌دهد.

به گزارش رویترز، ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان در این زمینه گفت:

سال مالی ۲۰۲۰، سالی بود که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ و عوامل متعددی از جمله رشد آگاهی‌های زیست‌محیطی و تغییرات سیاسی و اقتصادی قرار گرفت.

پیش‌بینی نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن از نظر فروش، حتی برای سالی که از اول آوریل آغاز شد، کمتر از سود ۲۴۱٫۷ میلیارد ین (۲٫۲۳ میلیارد دلار) سود پیش‌بینی‌شده توسط SmartEstimate بود. 

اوچیدا در تماس آنلاین گفت:

اگر امروز به چالش‌های موجود نگاه کنیم، کمبود نیمه‌هادی و افزایش قیمت کالا تأثیر زیادی بر وضعیت اقتصادی دارد؛ بنابراین در این مقطع زمانی، پیش‌بینی می‌کنیم سود عملیاتی حتی کاهش یابد. نیسان پس از سه‌ماهه اول به‌روزرسانی‌هایی درباره راهنمای چشم‌انداز خود ارائه می‌دهد.

صنعت خودروسازی جهانی از اواخر سال گذشته با کمبود تراشه دست‌وپنجه نرم می‌کند که این بحران در ماه‌های اخیر با آتش‌سوزی کارخانه تولیدکننده تراشه‌های اصلی خودرو رنساس الکترونیکس (Renesas Electronics Corp) در ژاپن و قطع برق در تگزاس که تعداد زیادی از تولیدکنندگان تراشه در آنجا کارخانه دارند، تشدید شد.

لوگوی نیسان / Nissan

اشوانی گوپتا، از مدیران ارشد نیسان، در این زمینه گفت:

بحران تراشه، نیسان را مجبور به کاهش تولید ۱۳۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در سال گذشته کرد؛ البته ما توانستیم نیمی از این تعداد را بازیابی کنیم. کمبود مداوم نیمه‌هادی که عمدتاً به دلیل آتش‌سوزی در کارخانه رنساس است، در سه‌ماهه اول امسال نیسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین احتمالاً تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال جاری تحت تأثیر قرار خواهد داد. ما انتظار داریم نیمی از تولید تحت تأثیر این بحران را در نیمه دوم سال بازیابی کنیم.

سه منبع با اطلاع مستقیم از این طرح، ماه گذشته به رویترز گفتند که شریک اتحاد رنو در ماه مه تولید خود را در چند کارخانه در ژاپن کاهش خواهد داد. نیسان همچنین برنامه تولید در کارخانه‌‌های آمریکای شمالی و مکزیک را نیز تغییر می‌دهد. نیسان همچنین برای به دست آوردن منابع مالی و سود تلاش می‌کند زیرا از سال منتهی به مارس ۲۰۱۹ سود کسب نکرده است. پس از برکناری پرحاشیه کارلوس گون، مشکلات بسیاری برای خودروساز ژاپنی به وجود آمد و هنوز اثرات مخرب آن ادامه دارد.

مسئولان نیسان اعلام کردند که زیان عملیاتی سالانه این شرکت در سال منتهی به ۳۱ مارس به ۱۵۰٫۶۵ میلیارد ین (۱٫۳۸ میلیارد دلار) افزایش یافته است؛ درحالی‌که این مقدار در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد ین (۳۷۰ میلیون دلار) بود؛ اما نیسان به لطف کاهش هزینه‌ها و بهبود فروش در بازار چین و ایالات متحده توانست برخی از اثرات مخرب را خنثی کند. نیسان قصد دارد ۴٫۴ میلیون خودرو در سال جاری بفروشد. این رقم در ۱۲ ماه گذشته ۴٫۰۵۲ میلیون دستگاه بود؛ اما هنوز به‌مراتب کمتر از ۴٫۹ میلیون دستگاهی است که این شرکت دو سال قبل فروخت.

اشوانی گوپتا گفت:

با وجود این مشکلات، ما با افزایش سرمایه‌گذاری در محصولات و فناوری‌های جدید، بیش از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، ضررهای خود را کاهش داده‌‌ایم.
کاهش تولید خودرو به دلیل کمبود تراشه

میتسوبیشی موتورز، شریک نیسان در اتحاد سه‌جانبه با رنو، روز سه‌شنبه سود عملیاتی ۳۰ میلیارد ینی (۲۷۰ میلیون دلاری) را برای کل سال منتهی به مارس پیش‌بینی کرد. رقیب بزرگ‌تر نیسان یعنی تویوتا که قرار است نتایج مالی سالانه را روز چهارشنبه گزارش کند، در ماه فوریه گفت انتظار دارد ۵۴ درصد افزایش سود برای سال منتهی به مارس داشته باشد. تویوتا در سال گذشته بزرگ‌ترین سازنده خودرو در جهان بود و در مقابل بحران کمبود تراشه، عملکردی بهتری از همتایان داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات