تمرکز رانندگان بعد از اتمام تماس تصویری به‌شدت کاهش می‌یابد

دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش‌های مؤسسه‌های بیمه‌، نیمی از رانندگان آمریکایی که پس از تماس تصویری با خودرو رانندگی می‌کنند، در تمرکز روی جاده مشکل دارند که به افزایش ۲۴ درصدی تلفات رانندگی منجر شده است.
تبلیغات

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۰ مجموعا ۲/۸۳ تریلیون مایل رانندگی کردند که درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، کاهش ۱۳/۲ درصدی (بیشتر به‌علت همه‌گیری کرونا) را نشان می‌دهد. بااین‌حال طبق گزارش NHTSA، تلفات ناشی از حوادث رانندگی در این کشور ۸ درصد افزایش یافته است. به‌گزارش Carscoops، این یعنی براساس مسافت رانندگی، تلفات ۲۴ درصد افزایش یافته‌ است که بزرگ‌ترین جهش سال‌به‌سال را از سال ۱۹۲۴ نشان می‌دهد.

راننده زن پشت فرمان خودرو شورولت / Chervolet

افزایش تلفات رانندگی به تعدادی از عوامل مرتبط با رانندگی خطرناک بر‌می‌گردد؛ اما یکی از عواملی که انتظار ندارید نامش را بشنوید، تماس تلفنی تصویری یا کنفرانس ویدئویی است. مطالعه‌ی مؤسسه‌ی ویکفیلد پژوهش (Wakefield Research) به سفارش مؤسسه‌ی بیمه‌ای Root Insurance نشان می‌دهد که ۵۴ درصد از ۱،۸۰۰ پاسخ‌دهنده پس از یک تماس ویدئو کنفرانس، مشکل تمرکز را گزارش کرده‌اند.

بخشی از رانندگان به‌طور‌فزاینده‌ای به‌واسطه‌ی فناوری دچار حواس‌پرتی می‌شوند. به‌نظر می‌رسد افزایش زمان صرف‌شده در خانه و تماشای صفحه‌نمایش (گوشی و کامپیوتر و تلویزیون) باعث می‌شود توانایی ما برای مقاومت در‌برابر استفاده از فناوری هنگام رانندگی کاهش یابد.

الکس تیم، مدیرعامل بیمه روت می‌‌گوید:

کووید۱۹ اساسا نحوه‌ی تعامل ما را با وسایل نقلیه‌مان تغییر داد. همان‌طور‌که بسیاری از افراد به‌طور‌ناگهانی به محیط مجازی روی آوردند، اعتماد آمریکایی‌ها به فناوری به‌طور‌چشمگیری همراه‌با زمان خیره‌شدن به صفحه‌نمایش افزایش یافت و باعث شد اکثر رانندگان این رفتارهای پرخطر را در خودرو تکرار کنند.

طبق این مطالعه، رانندگان هنگام رانندگی بیشتردر حال بررسی تلفن‌هایشان هستند. تقریبا دو‌سوم (۶۶ درصد) گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۲۰، هنگام رانندگی تلفن‌هایشان را دیده‌‌اند که ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. علاوه‌بر‌این، در سال ۲۰۲۱ یک‌چهارم تمام رانندگان می‌گویند که از زمان ورود به داخل خودرو، تلفن‌هایشان را ۱۵ دقیقه بررسی می‌کنند که درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به‌نظر می‌رسد این بیماری همه‌گیر بر درک رانندگان از توانایی‌شان برای کار با وسیله‌ی نقلیه هنگام حواس‌پرتی تأثیر منفی گذاشته است. اگرچه ۹۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند معتقدند بررسی تلفن‌هایشان بر رانندگی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، ۳۰ درصد از آنان گفتند هنوز‌هم می‌توانند ایمن و بدون مشکل رانندگی کنند. ۵۰ درصد از این افراد را نسل Z و ۴۲ درصد را نسل هزاره تشکیل می‌دهند.

بسیاری از آمریکایی‌ها استفاده از فناوری و توانایی چندوظیفه‌ای خود را در طول همه‌گیری ویروس کرونا بهبود بخشیده‌اند؛ اما داشتن مهارت‌های مربوط به اتاق نشیمن به‌معنی عملکرد مناسب در پشت فرمان ترجمه نمی‌شود. رانندگان هنگام بازگشت به جاده، خطرهای اعتماد‌به‌نفس کاذب را باید تشخیص دهند تا از خود و مسافران محافظت کنند.

مؤسسه‌ی بیمه‌ی ایمنی بزرگراه (IIHS) می‌گوید بررسی تلفن به‌طور‌متوسط ​​۴/۶ ثانیه طول می‌کشد. با سرعت ۸۸ کیلومتربرساعت (۵۵ مایل‌برساعت)، زمانی به‌اندازه‌ی طی‌کردن طول یک زمین فوتبال، چشم راننده از جاده برداشته می‌شود که ممکن است خطرهای زیادی برای جان سرنشینان به‌همراه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات