بلومبرگ: اپل می‌تواند وظیفه تولید خودرو را به فاکسکان محول کند

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌دنبال مذاکرات ناموفق اپل با خودروسازان مطرح، این شرکت ممکن است از شرکای تجاری کنونی، مانند فاکسکان برای تولید خودرو الکتریکی‌اش استفاده کند.
تبلیغات

تاکنون، شایعات ضدونقیضی درباره‌ی پروژه‌ی تایتان اپل منتشر شده است. طبق پیشی‌بینی برخی گزارش‌ها، پروژه‌ی اپل بر توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با خودرو خودران متمرکز است. بااین‌حال، گفته می‌شود غول دنیای فناوری برای عملیاتی‌کردن این خودرو و عرضه‌ی آن در بازار مصرفی، به بازوی تولیدی یکی از خودروسازان مطرح نیاز خواهد داشت. شواهد حاکی از آن است که اپل مذاکرات اولیه را با بسیاری از خودروسازان آغاز کرده‌ است.

اپل در‌صدد این است وسیله‌ی نقلیه‌اش را با نام تجاری خود تولید کند و به‌نوعی تنها به‌دنبال تولید‌کننده‌ای برای برون‌سپاری این پروژه است؛ اما گفته می‌شود خودروسازان این موضوع را قبول نکرده‌اند و از تبدیل‌شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات اپل هراس دارند. علاوه‌براین، خودروسازها نگران این هستند که تولید خودرو اپل بر کسب‌وکار مستقل این شرکت‌ها تأثیر منفی بگذارد و نام تجاری اپل باعث کم‌رنگ‌شدن برندشان شود. بنابراین، شاید بهره‌گیری از شرکاری تجاری کنونی بهترین گزینه برای این غول فناوری به‌منظور تکمیل جاه‌طلبی‌اش در صنعت خودرو باشد.

با ادامه‌ی گزارش‌ها مبنی‌بر مذاکره اپل با خودروسازان مختلف برای برون‌سپاری تولید خودرویی موسوم به Apple Car، ادعا می‌شود این شرکت ممکن است مجبور شود به زنجیره‌تأمین فعلی‌اش روی بیاورد و از قرار معلوم، تأمین‌کنندگان قطعات و شرکای مونتاژ، همچون فاکسکان یا مگنا، موقعیت مناسبی برای همکاری در تولید خودرو اپل می‌توانند داشته باشند.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های بلومبرگ، مذاکرات اپل با شرکت‌های خودروساز درباره‌ی چگونگی کارکرد چنین همکاری‌هایی بسیار متنوع بوده است و همان‌طورکه گفته شد، تولیدکنندگان حاضر نیستند به‌جای توسعه‌ی خودرو مستقل، به مونتاژکننده‌ای برای اپل تبدیل شوند. بلومبرگ ادعا می‌کند منابع ناشناس در صنعت معتقدند اپل درنهایت به فاکسکان و مگنا رجوع خواهد کرد.

براساس گزارش‌های قبلی، غول فناوری کوپرتینو برای مقطعی مذاکره با شرکت کانادایی مگنا اینترنشنال را آغاز کرده؛ اما با‌توجه‌به مشخص‌نبودن هدف اپل، این مذاکرات بی‌نتیجه مانده است. شرکت یادشده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آمریکای‌شمالی و ‌مهم‌ترین تأمین‌کننده‌ی قطعات موردنیاز جنرال موتورز و فورد و کرایسلر است. اصلی‌ترین مشتریان مگنا در جهان شرکت‌های فولکس‌واگن و بی‌ام‌و و تویوتا به حساب می‌آیند. افزون‌براین، فاکسکان نیز به‌عنوان اصلی‌ترین مونتاژکننده‌ی گوشی‌های آیفون فعالیت‌هایش را به‌طرز چشمگیری در صنعت خودرو افزایش داده است. 

ادعای جدید بلومبرگ هم‌سو با گزارش‌های اخیر مبنی‌بر سرمایه‌گذاری شرکت تایوانی در تولید خودرو، ازطریق شرکت خودروهای الکتریکی چینی، بایرون است. فاکسکان با خودروساز فیسکر نیز همکاری می‌کند تا در سال ۲۰۳۰، بیش ‌از ۲۵۰ هزار وسیله‌ی نقلیه تولید کند. این امر می‌تواند نقطه‌ی عطفی در روابط تجاری فاکسکان و اپل تلقی شود. درحال‌حاضر، به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت فرایند ساخت خودرو اپل به فاکسکان محول خواهد شد؛ اما باتوجه‌به روابط دیرینه‌ی این دو شرکت، گمان می‌رود فاکسان نقش مهمی در فرایند تولید ایفا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات