جنرال موتورز با تصاحب نیکولا و فناوری هیدروژنی به مصاف تسلا می‌رود

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جنرال موتورز از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در استارتاپ نیکولا برای کمک به تولید خودروهای الکتریکی خبر داد که باعث افزایش ارزش سهام دو شرکت در بازار بورس شد.
تبلیغات

جنرال موتورز روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۱ درصد از سهام استارتاپ نیکولا را خریداری کرده است. حتی گفته شد که این شرکت به‌طور فعال در تولید وانت برقی هیدروژنی بجر (Badger) به نیکولا کمک می‌کند که درنتیجه باعث شد تا ارزش سهام این شرکت به طرز عجیبی افزایش یابد. سهام نیکولا قبل از آغاز معاملات اولیه ۳۰ درصد افزایش داشت، درحالی‌که جنرال موتورز نیز در سهام خود تغییرات مثبتی را تجربه کرد. با ادامه‌ی انتشار اخبار این همکاری، اوضاع خیلی زود برای هر دو شرکت بهبود یافت.

General Motors Mary Barra / مری بارا جنرال موتورز

هزینه این توافق برای جنرال موتورز ۲ میلیارد دلار است و این شرکت در ازای تخصص ساخت خود، یکی از اعضای هیئت مدیره نیکولا را انتخاب می‌کند.

مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز طی مصاحبه‌ای با CNBC گفت:

هنگامی که ما به این فرصت برای ادامه رشد فناوری خود (سیستم پلتفرم باتری Ultium و همچنین فناوری پیل سوختی Hydrotec) نگاه می‌کنیم، این اعتبارسنجی خوبی از فناوری ما است و سپس تخصص مهندسی و ساخت ما را وارد عمل می‌کند. در زمینه کامیون‌های کشنده تمام‌برقی نیکولا نیز همکاری خواهد شد. تیم‌های دو طرف هم‌اکنون بحث را آغاز کرده‌اند و تعامل خوبی بین تیم‌های فنی وجود دارد، بنابراین ما برای کار با نیکولا بسیار هیجان‌زده هستیم.

تروور میلتون، بنیان‌گذار و مدیرعامل نیکولا از مشارکت غول خودروسازی دیترویت تقدیر کرد و گفت:

استفاده از قابلیت‌های تولید جنرال موتورز (و انبارهای قطعات آن) برای شرکتی که به منظور فروش یک محصول فیزیکی رقابت می‌کند، یک نعمت بزرگ خواهد بود. استارتاپ نیکولا به‌زودی به فناوری هیدروژنی و باتری آلتیوم جنرال موتورز دسترسی مستقیم خواهد داشت که هر دو میلیاردها دلار اعتبار برای توسعه و رسیدن به جایی که امروز هستند، نیاز دارند. جنرال موتورز برای ما بسیار منحصربه‌فرد بود؛ زیرا آن‌ها چیزهای دیگری بیش از ساخت پیک‌آپ برقی بجر برای ما به ارمغان آوردند. این یک رابطه‌ی عالی است. آن‌ها یکی از بهترین خریداران، تولیدکنندگان و شرکت‌های مهندسی در سراسر کره زمین هستند. 

باتوجه‌به اینکه نیکولا هم‌اکنون بیشتر یک شرکت مفهومی است تا یک خودروساز واقعی، به‌نظر می‌رسد این معامله واقعاً به نفع آن‌ها باشد. نیکولا اساساً با آوردن شریکی که قبلا همین کار را یک‌بار انجام داده است، هزینه‌های اولیه تولید محصول خود را کاهش می‌دهند. در همین حال، جنرال موتورز در دوره‌ای که به‌نظر می‌رسد استارتاپ‌های سازنده خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کنند، ارزش سهام خود را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، چنین اتفاقی در صنعت خودروسازی رخ نداده است و این برای نیکولا و جنرال موتورز منفعت زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

Nikola Tre

تحلیل‌گران مؤسسه Cowen در این زمینه معتقد هستند «این معامله بزرگ‌تر از آن است که پیش‌بینی می‌کردند» و به نیکولا اجازه می‌دهد از قدرت خرید جنرال موتورز برای باتری‌ها و توانایی‌های داخلی در پیل‌های سوختی استفاده کند. تحلیل‌گران این مؤسسه روز سه‌شنبه در یادداشت تحقیقی نوشتند:

علاوه بر این، مشارکت جنرال موتورز و نیکولا نشان‌دهنده تجاری‌سازی گسترده پیل‌های سوختی هیدروتک است، که به اعتقاد ما این شاخص اصلی مثبتی برای ادامه استفاده از فناوری پیل سوختی در حمل‌ونقل سنگین به شمار می‌رود.

در ماه مارس، نیکولا از ادغام ۳/۳ میلیارد دلاری با VectoIQ خبر داد؛ VectoIQ شرکت تجاری سهامی عام است که توسط استیو گیراسکای، معاون سابق جنرال موتورز تأسیس شد. نیکولا پس از تصاحب VectoIQ به بازار سرمایه ورود پیدا کرد. با وجود اینکه نیکولا در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است و انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۱ درآمدزایی داشته باشد، ارزش سهام این شرکت در بورس به طرز عجیبی افزایش یافت و این نشان‌دهنده‌ی اعتقاد سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی است که وعده خودروهای آینده را می‌دهند.

درحالی‌که سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره چگونگی کار کردن خودروهای برقی متمرکز بر حمل‌ونقل و نحوه پاسخگویی باتری و شارژ به نیازهای چنین محصولات سنگینی وجود دارد، نیکولا احساس می‌کند که برای عرضه یک کامیون کاملا برقی کلاس ۸ تا سال آینده آماده است. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۳ تعداد بیشتری از کامیون‌های کشنده برقی و هیدروژنی نیکولا راهی بازار شود. 

وانت پیکاپ برقی نیکولا بجر / Nikola Badger با منظره آسمان ابری

در همین حال، قرار است وانت برقی بجر در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شود. به‌طور هم‌زمان، جنرال موتورز نیز قصد دارد خودروی الکتریکی هامر (Hummer EV) را در دیترویت تولید و به بازار عرضه کند. باتوجه‌به این مسائل باید منتظر بمانیم تا دو شرکت، نمایشی واقعی از توانایی‌های خود در میدان عمل ارائه دهند. هم‌اکنون آن‌ها فقط علاقه‌مند به ستایش از مشارکت جدید و جلب توجه سرمایه‌گذاران هستند و نتایج عملی تا دو سال آینده مشخص نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات