پیش فروش شاسی بلند ایران خودرو K125 به زودی آغاز می شود

پیش فروش شاسی بلند ایران خودرو K125 به زودی آغاز می شود

هنوز اطلاعات رسمی و تصاویر دقیقی از محصول جدید ایران‌خودرو با کد K125 منتشر نشده است اما احتمالا، پیش‌فروش این خودرو طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا با حضور رئیس جمهور رونمایی شدند. در میان این خودروها، کراس‌اور یا شاسی‌بلند منتسب به ایران‌خودرو وجود نداشت و فقط سایپا نمونه‌ای ارتقا یاقته براساس پلت فرم مشترک با رهام را معرفی کرد. 

براساس شنیده‌های متعدد، طی روزهای آینده ایران‌خودرو اقدام به پیش‌فروش یک خودرو شاسی‌بلند با کد K125 خواهد کرد. البته می‌توان اطمینان داشت این محصول، یک کراس‌اور اندازه کوچک، مشابه پژو 2008 و ام وی ام X22 باشد. به هر صورت، مشکلات ایران‌خودرو برای عمل به تعهدات خود، فراتر از پیش‌فروش‌های قبلی است و تحویل به موقع خودروهای فروخته شده تا اواسط سال ۱۴۰۰ نیز، مبهم به‌نظر می‌رسد. حالا نقدینگی موجود در میان مردم و بازار انحصاری کشورمان، برای ایران‌خودرو فرصت مناسبی فراهم کرده است تا محصولی ناشناخته و کاملا جدید را احتمالا با قیمت و شرایط نامعلوم، پیش‌فروش کند.

طی سال‌های گذشته، خودروسازان داخلی بارها موفق به جذب سرمایه‌های مردم شدند و پس از ابراز ناتوانی از تحویل بعضی تولیدات، خریدار را مجبور به تبدیل و تعویض محصول مورد نظر کردند. با این اوصاف، شرکت در طرح پیش‌فروش خودروهای ناشناخته و کاملا جدید ایران‌خودرو و سایپا، اقدامی هیجانی و پرریسک به‌نظر می‌رسد.

K125تصویر غیررسمی و تأیید نشده از طرح احتمالی شاسی‌بلند ایران‌خودرو K125

بعضی منابع خبری، K125 ایران‌خودرو را مجهز به پیشرانه‌ی توربو شارژ TC7 معرفی کرده‌اند که نمونه‌ی بهینه‌سازی شده از EF7 است. این موتور جدید با حجم ۱/۶ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. دیگر موضوع جالب درباره‌ی K125، طراحی خودرو با نظارت شرکت پینین فارینا است که از مراکز مشهور در این زمینه محسوب می‌شود؛ اما باتوجه به تحریم‌های خارجی، می‌توان مطمئن بود ارتباط پینین فارینا و ایران‌خودرو حداقل طی دو سال اخیر به کلی قطع شده باشد. در سمت دیگر ماجرا، مهندسان ایران‌خودرو برای بهینه‌سازی موتور توربوشارژ خود تلاش کرده‌اند تا میانگین مصرف سوخت ۶٫۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹٫۱ و بهره‌برداری از نهایت گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دوربردقیقه فراهم شود. احتمالا K125 با نسل جدید جعبه‌دنده‌های خودکار ایران‌خودرو عرضه خواهد شد تا ۶ سرعته خودکار و مشابه دنا پلاس توربو خودکار باشد. این جعبه‌دنده، با فناوری شرکت HPT (از زیرمجموعه‌های هیوندای کره) در چین تولید می‌شود و حالت‌های تیپ ترونیک، رانندگی در برف و اسپرت را فراهم می‌کند.

براساس قرارداد برجامی ایران‌خودرو با گروه پژو -سیتروئن (PSA)، امکان استفاده قانونی از امتیاز پلتفرم PF1 برای طرف ایرانی فراهم شد. بر این اساس، مهندسان ایران‌خودرو با کمی تغییر روی پلتفرم PF1 سازه اختصاصی و جدیدی را برای خود فراهم کردند تا دو محصول K132 و K125 را تولید کنند. این پلتفرم، توسط گروه PSA برای خودروهای مختلف سیتروئن و پژو  استفاده شد، به همین دلیل مشابهت‌هایی بین K132 با پژو 301  و K125 با پژو 2008 وجود دارد. 

خودروی K125 ایران‌خودرو قرار است، یکی از کامل‌ترین مدل‌های ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد. کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، خروجی برق ۱۲ ولت، درگاه USB و ۳/۵ میلی‌متری AUX، بلوتوث،  سیستم صوتی ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف، چراغ رانندگی در روز، دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار دوگانه، آینه با گرم‌کن برقی و تاشو، شیشه‌ی دودی، ناوبری ماهواره‌ای، صفحه‌نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی LED کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین کنار راننده، امکانات احتمالی K125 در نسخه‌های مختلف هستند. این خودرو با سیستم‌های ترمز ABS، EBD،EBA همراه کیسه‌های هوا در جلو و طرفین کابین، نگه‌دارنده‌ی صندلی کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر تولید خواهد شد.


مشخصات فنی دقیق انواع خودروهای شرکت ایران‌ خودرو، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به‌همراه گالری تصاویر اتومبیل‌‌های این خودروساز را در بخش محصولات زومیت ببنید.


منبع زومیت

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید