اعتراف سوبارو به دست‌کاری اطلاعات آلایندگی محصولات

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سوبارو ادعا می‌کند که با انجام تحقیقات داخلی گسترده متوجه دستکاری اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی ۹۰۳ مدل خودرو بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ شده است.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که داستان رسوایی‌های خودروسازان تمامی ندارد و پس از دیزل‌گیت فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ که منجر به زیان مالی شدید این خودروساز شد، این بار قرعه به نام برندهای ژاپنی افتاده است. کمی قبل مدیرعامل پورشه نیز به دلیل مشابهی مورد بازجویی قرار گرفت و برای ادای توضیحات به دادگاه فراخوانده شد. 

دسامبر سال گذشته سوبارو با همکاری یک شرکت حقوقی ژاپنی به نام اوهنو اند تسونه‌ماتسو، تحقیقات داخلی را آغاز کرد تا جعلی بودن اطلاعات مربوط به مسافت پیموده‌شده بر حسب مصرف سوخت در خودروهای جدید این شرکت مشخص شود. این تحقیقات داخلی لازم بود؛ زیرا برخی از کارکنان برند ژاپنی در مصاحبه‌هایی اظهار داشتند که در طول بازرسی نهایی خودروها، ممکن است برخی دادها از جمله مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده تغییر داده شوند. در حال حاضر سوبارو نتیجه تحقیقات خود را منتشر کرده است و در ضمن می‌پذیرد که اطلاعات مصرف سوخت ۹۰۳ مدل خودروی این شرکت دستکاری شده است. این خودروها در بخش اصلی تولید کارخانه گونما و یاجیما ساخته‌ شده‌اند و سوبارو تمام مسئولیت آن‌ها را قبول می‌کند. 

subaru / سوبارو

تحقیقات این دوره از دسامبر ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۱۷ را پوشش می‌دهد؛ زیرا اطلاعات مربوط به پیش از نوامبر ۲۰۱۲ یافت نشد و نمی‌توان خودروهای تولیدی مربوط به آن تاریخ را بررسی کرد. با این حال طبق اظهارات کارکنان، احتمال زیادی وجود دارد که دستکاری در مصرف سوخت و داده‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۰۲ آغاز شده باشد؛ اما این مطلب در حال حاضر قابل تأیید نیست.

سوبارو در مورد انگیزه‌هایی که برای تغییر و دستکاری داده‌های مصرف سوخت خودروها وجود دارد چنین توضیح می‌دهد:

بازرسانی که در نمونه‌برداری از بازدهی مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط افراد ارشد خود آموزش دیده‌اند؛ در صورتی که نتایج هر خودروی تولیدی با استانداردهای کنترل کیفیت داخلی مطابقت نداشته باشد، مقادیر اندازه‌گیری‌شده باید به اندازه‌ای تغییر داده شوند تا بتوانند استاندارد کنترل کیفیت را برآورده کنند. در نتیجه با توجه به این دستورالعمل، بازرسان سوبارو مقادیر مورد اندازه‌گیری را تغییر داده‌اند. 
subaru / سوبارو

اگر نتایج با استانداردهای کنترل کیفیت داخلی نیز مطابقت داشته باشد، گاهی اوقات بازرسان با هدف کاهش واریانس در مقادیر اندازه‌گیری و به‌منظور جلوگیری از سؤالات رئیس گروه و رئیس بخش در مورد این واریانس، مقادیر اندازه‌گیری را تغییر داده‌اند. سوبارو ادعا می‌کند که برخی از نتایج تغییر یافته و بدتر شده است.

گزارش‌های مربوط به ۹۰۳ خودرو در خودروساز ژاپنی تغییر داده شده است و سوبارو صادقانه از این اشتباه اظهار پشیمانی می‌کند؛ اما تأکید کرده است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار این مسئله انجام خواهد داد و وعده مدیریت آن را می‌دهد. مجموعه کارکنان سوبارو به‌طور جمعی کار خواهند کرد تا اعتماد ازدست‌رفته مشتریان را دوباره به دست بیاورند و اطمینان حاصل کنند که چنین شرایطی دوباره تکرار نمی‌شود.

ابعاد رسوایی سوبارو مانند پرونده دیزل‌گیت فولکس‌واگن، گسترده نیست؛ اما احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد تأثیرات منفی آن بر فروش محصولات این خودروساز ژاپنی خواهیم بود. البته اعتراف سوبارو به اشتباه و تلاش صادقانه برای پیگیری مسئله، جای تقدیر دارد و شاید تا حدودی از اثرات موضوع بکاهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات