افزایش چشمگیر سرقت قطعات خودرو؛ مراقب باشید

پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی، منجر به افزایش قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو شد. این موضوع، سارقان را علاقه‌مند به دزدیدن چراغ، باتری، چرخ و دیگر تجهیزات کرده است.
تبلیغات

شاید در سال‌های گذشته، سرقت خودروهای ایرانی به‌دلیل ضعف‌های امنیتی شایع بود و مدل‌های خارجی با خیال راحت در کوچه‌ها پارک می‌شدند؛ اما به‌تازگی نوع جدیدی از سرقت رواج یافته که هدف اصلی آن، خودروهای وارداتی است.

هرچند که دزدیدن یک مدل خارجی به‌دلیل استفاده از فناوری‌های امنیتی مدرن، سخت و در بعضی موارد، غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ سرقت قطعات و خصوصا تجهیزات بیرونی خودرو، به معضلی تازه برای مردم تبدیل شده است.

مزدا 3 MAZDA 3 2004

در یک مثال ساده، با پرس‌وجو از نمایندگی رسمی گروه بهمن، متوجه شدیم که چراغ جلوی مزدا 3 نیو به قیمت حیرت‌انگیز  ۱۰ میلیون تومان برای هر عدد، فروخته می‌شود. از سویی دیگر، بسیاری از قطعات بدنه‌ی خودروهای خارجی شامل جلوپنجره و سپر هم، با ارقامی نجومی و در مواردی حدود چند ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. این شرایط برای مدل‌های چینی هم وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، قیمت هر عدد چراغ جلو برای سواری جک J5، نزدیک به ۱.۵ میلیون تومان و برای شاسی‌بلندهایی نظیر جک S5 و چری تیگو 5، حدود ۲.۵ میلیون تومان است.

باتری ماشین

شاید تصور کنید مالکان خودروهای ایرانی به‌دلیل ارزان بودن لوازم بدنه و تجهیزات ظاهری، مورد توجه سارقان نباشند. البته قیمت چراغ و بعضی تجهیزات در مدل‌های ساخت داخل، ارزش بالایی برای دزدان حرفه‌ای ندارند؛ چرا که به‌عنوان مثال، هر عدد چراغ پژو ۴۰۵ یا پارس با قیمتی حدود ۱۵۰ هزار تومان قابل خرید است. خبر بد این است که به‌تازگی، لاستیک و باتری هم مورد توجه سارقان می‌گیرند. باتری‌های خشک یا اصطلاحا اتمی از برندهای ایرانی، حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

tire / تایر لاستیک

لاستیک ایرانی یزد تایر، مدل مرکوری با پهنای ۲۰۵ میلی‌متر که یکی از محبوب‌ترین تایرهای بازار برای خودروهای پژو (انواع ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷) محسوب می‌شود، حدود ۷۰۰ هزار تومان در هر جفت قیمت دارد. دو عدد لاستیک مشابه از برند هانکوک یا روداستون، ۱.۵ میلیون و از برند میشلن نزدیک به ۲.۵ میلیون تومان فروخته می‌شوند. توجه داشته باشید که بسیاری از رینگ‌های اسپرت و چرخ‌های استاندارد سدان‌های وارداتی مثل هیوندای سوناتا و تویوتا کمری از لاستیک‌های خارجی به پهنای ۲۱۵ یا ۲۲۵ میلی‌متر روی رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچ استفاده می‌کنند که قیمت هر جفت تایر آن‌ها، بیش از ۳.۵ میلیون تومان است.

قطعه خودرو لوازم یدکی

بر اساس اعلام فروشندگان قطعه و تعمیرکاران خودرو، قیمت لوازم یدکی نسبت به سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، بسیاری از اقلام به‌دلیل کمبود ارز و مشکلات مربوط به ترخیص از گمرک، کم‌یاب هستند و توسط قطعه‌فروشان با قیمت‌های نجومی و غیرقابل مقایسه با سال قبل، فروخته می‌شوند. ارزش بازار لوازم یدکی ایران در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این شرایط، زمینه‌ی واردات لوازم تقلبی و بی‌کیفت ساخت چین  که به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند، فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات