مدیر اسبق اپل: نام آیفون و آیپد باید تغییر کند

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
سه گوشی سری آیفون ۱۳ در دست نمای پشت
مردی که استفاده از حرف i را در نام محصولات اپل پیشنهاد کرده بود، حالا می‌گوید که این پیش‌وند بی‌معنی شده است.
تبلیغات

مردی که به‌عنوان خالق پیش‌وند i در نام محصولات اپل شناخته می‌شود، می‌گوید که این حرف اکنون بی‌معنی شده است و اپل باید نام آیفون و آیپد و حتی آی مک را اصلاح کند. غول آمریکایی صنعت فناوری از سال ۱۹۹۸ مشغول استفاده از پیش‌وند i در نام محصولاتش بوده است.

کن سگال سال‌ها پیش به‌عنوان مدیر نوآوری در تیم تبلیغاتی شرکت NeXT و سپس اپل فعالیت می‌کرد و او را استیو جابز مستقیماً انتخاب کرده بود. سگال به‌مدت ۱۲ سال در موقعیت شغلی تبلیغاتی‌اش باقی ماند.

کن سگال مدیر نوآوری شعار معروف Think Different اپل و ویدئو تبلیغاتی جنجالی Crazy Ones است و چهره‌ای آشنا برای طرفداران قدیمی اپل به‌حساب می‌آید. با وجود نقش پررنگ در بسیاری از پویش‌های تبلیغاتی، بی‌شک مهم‌ترین اثر او بر محصولات اپل، پیشنهاد استفاده از حرف i در نام محصولات این شرکت بوده است.

اپل در سال ۱۹۹۸ روی کامپیوتر خانگی و کاملاً جدیدی کار می‌کرد که بدنه‌ی نیمه‌شفاف داشت. مدیران اپل به‌صورت داخلی از آن دستگاه با نام «مک‌من» یاد می‌کردند. با‌این‌حال، سگال به مدیران ارشد پیشنهاد کرد که به‌دلیل پشتیبانی کامپیوتر از اینترنت که در آن زمان پدیده‌ی جدیدی محسوب می‌شد، از حرف i در نام آن استفاده کنند. درنهایت، دستگاه با نام iMac رونمایی شد.

پس از آی‌مک، اپل پیش‌وند i را وارد بسیاری دیگر از محصولات خود کرد؛ ازجمله آی‌بوک، آی‌پاد، آیفون و آیپد. اپل در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت که کمی از پیش‌وند i فاصله بگیرد؛ دقیقاً در همان زمانی که اپل تی‌وی رونمایی شد. تا پیش از رونمایی اپل تی‌وی، افشاگران باور داشتند که آن ستاپ‌باکس درنهایت با نام iTV معرفی می‌شود.

ظاهراً کنارگذاشتن نام iTV و استفاده از عبارت اپل تی‌وی، ناخواسته بوده است. در آن دوران اسم یکی از شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا، ITV بود و دقیقاً به همان دلیل، امکان استفاده از عبارت iTV برای اپل وجود نداشت. البته سه سال بعد، یعنی دوران رونمایی آیپد، اپل باردیگر سراغ استفاده از پیش‌وند i رفت.

سال‌ها پس از پیشنهاد حرف i، حالا کن سگال در مصاحبه با وایرد می‌گوید که اپل باید این پیش‌وند را کنار بگذارد: «i باید برود. این حرف حالا بی‌معنی است. ممکن است برخی از متخصصان بازاریابی بگویند که کنارگذاشتن حرف i برای اپل دیوانه‌وار است؛ اما نمی‌توان از آن محافظت کرد.»

سگال پیشنهاد مستقیمی برای نام جدید آیفون ارائه نداد؛ اما شاید منظورش این است که نام گوشی‌های اپل باید به اپل فون تغییر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات