«وی‌ورک» که زمانی باارزش‌ترین استارتاپ آمریکا بود، ورشکست شد

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو وی ورک / WeWork روی ساختمان شرکت
وی‌ورک، ارائه‌دهنده‌ی فضای کار اشتراکی، در دوران اوجش استارتاپی ۴۷ میلیارد دلاری بود؛ اما امروز اعلام ورشکستگی کرد.
تبلیغات

وی‌ورک (WeWork) که فضای کار اشتراکی ارائه می‌دهد، رسماً پرونده‌ی ورشکستگی را برای دفاتر کاری‌اش در ایالات متحده و کانادا ثبت کرد. ورشکسته‌شدن وی‌ورک در حالی رخ می‌دهد که این شرکت گفته است بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد دلار بدهی دارد.

وی‌ورک در اوایل سال ۲۰۱۹ در دوران اوجش به ارزش بازار ۴۷ میلیارد دلار دست پیدا کرده بود، اما شرایط خیلی زود تغییر کرد. این شرکت در همان سال به‌دنبال تبدیل‌شدن به شرکتی با سهام عام و حضور در بازار بورس بود، اما تلاش‌هایش به موفقیت ختم نشدند.

شکست وی‌ورک در مستندی با نام WeWork: Or the Making and Breaking of a $47 Billion Unicorn در سرویس استریم هولو به تصویر کشیده شد. همچنین سرویس استریم اپل تی‌وی پلاس برنامه‌ی WeCrashed را با محوریت شکست وی‌ورک تهیه کرد.

افشای یک‌سری پرونده‌ها نشان می‌داد که آدام نیومن، مدیرعامل وی‌ورک، از سرمایه‌های این شرکت برای اهداف شخصی سوءاستفاده کرده است. زمان زیادی نگذشته بود که نیومن برکنار شد و سافت‌بنک (غول سرمایه‌گذاری ژاپنی) ۸۰ درصد از سهام وی‌ورک را با پرداخت ۱۸٫۵ میلیارد دلار خرید.

وی‌ورک در سال ۲۰۲۱ وارد بازار بورس شد، اما پس از مواجهه با چالش‌های فراوان و افزایش بدهی‌ها، ۹۸ درصد از ارزش بازارش را از دست داد. در آستانه‌ی اعلام ورشکستگی وی‌ورک، هر سهم این شرکت با قیمت تنها ۸۳ سنت در حال معامله بود.

افزایش دورکاری به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، یکی از عوامل تأثیرگذار بر شکست وی‌ورک بود؛ چون در آن زمان مردم دیگر به حضور در محیط‌های کار اشتراکی علاقه نداشتند و ترجیح می‌دادند در خانه کار کنند. افزون‌براین، هزینه‌های عملیاتی وی‌ورک بسیار زیاد بود.

وی‌ورک هفته‌ی گذشته به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده گفت با برخی از طلبکاران توافق کرده تا پرداخت بخشی از بدهی‌ها را موقتاً به تأخیر بیندازد. یک روز پس از آن گزارش، منابع آگاه گفتند وی‌ورک تصمیم گرفته است اعلام ورشکستگی کند.

گزارشی مستقل در هفته‌ی گذشته اعلام کرد وی‌ورک از زمان بنیان‌گذاری‌اش تاکنون ۱۶ میلیارد دلار ضرر ثبت کرده است و هر سال ۲٫۷ میلیارد دلار یعنی ۸۰ درصد از کل درآمدش را برای اجاره‌ی محل‌های کار اشتراکی هزینه می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات