چگونه شرکت را از بدترین شرایط نجات دهیم

پنج‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
همه‌ی کسب‌و‌کارها حداقل یک بار در طول فعالیت خود طعم سختی را تجربه می‌کنند. چگونه می‌توان کاری کرد که این اتفاق به ورشکستگی شرکت منجر نشود.
تبلیغات

برای اغلب کسب‌و‌کارها پیش می‌آید که در طول فعالیت خود شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را تجربه کنند. قرار گرفتن در شرایط ورشکستگی بسیار سخت است و معمولا در سال‌های اولیه‌ی راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار پیش می‌آید. یک آمار کلی ارائه شده است که در سال‌های میان ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ بیش از ۵۰ درصد کسب‌و‌کارها در ۵ سال ابتدایی راه‌اندازی کسب‌و‌کارشان با شکست مواجه شده‌اند. این آمار برای استارتاپ‌های مرتبط با تکنولوژی ناامیدکننده‌تر است. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث شکست خوردن یک استارتاپ شوند. مشکلات جریان نقدی، کمبود تقاضای بازار برای محصول یا خدمات و رهبری ضعیف از جمله مواردی هستند که ممکن است باعث شکست یک کسب‌و‌کار شوند. کلید موفقیت یک کسب‌و‌کار این است که مشکلات را در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی کرده و واکنش مناسبی برای از بین بردنشان نشان دهد. شما تا چه اندازه سریع می‌توانید نشانه‌های ثبات یا عدم پیشرفت کسب‌و‌کار خود را تشخیص دهید؟ ۴ نکته‌ای که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت بررسی می‌کنیم به شما کمک می‌کنند که شرایط را مطابق میل خود تغییر دهید.

bankruptcy

۱- همیشه با مشتری‌ها در ارتباط باشید

دلیل اصلی وجود یک شرکت، ارائه‌ی محصول یا خدمات به یک مشتری است. اما بزرگ‌ترین اشتباه اکثر رهبران این است که برای مشتری‌های خود وقت نمی‌گذارند. مشتری‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند که مشکلات موجود در ارائه‌ی محصولات یا خدمات زودتر شناسایی شود. همچنین می‌توانند موقعیت‌های جدیدی را برای رشد یک برند معرفی کنند.

سوال‌های زیر را از آن‌ها بپرسید:

  • دقیقا به دنبال چه خدماتی هستید که برند ما نتوانسته است به شما عرضه کند؟
  • آیا برند ما را به دوستان خود پیشنهاد می‌دهید؟ اگر پاسختان منفی است دلیل آن را توضیح دهید.
  • رفتار مشتری‌های خود را تحلیل کرده و سپس با توجه به آن روی نقاط ضعف خود کار کنید. شما باید بتوانید نیازهای مشتری‌های خود را پیدا کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

    ۲- امکانات را همواره تحت نظر داشته باشید

    رهبران معمولا ۲ دسته هستند. دسته‌ی اول کسانی هستند که همیشه مشکلات و گرفتاری‌های را می‌بینند و دسته‌ی دوم افرادی هستند که در هر شرایطی امکانات خوب آن را تشخیص می‌دهند. مطمئنا دسته‌ی دوم افراد موفق‌تری هستند. شما هم می‌توانید با پرسیدن سوال‌‌های زیر این بینش را در خودتان تقویت کنید:

  • با این اتفاق، چه موقعیت‌های جدیدی به وجود آمده است؟
  • چه فرصت‌ها یا موقعیت‌های جدیدی در آینده اتفاق خواهند افتاد؟
  • چگونه می‌توانیم بیشترین بهره را از این اتفاق ببریم؟
  • بنابراین این ذهنیت را در خودتان پرورش دهید و سعی کنید در هر اتفاقی، جنبه‌های مثبت آن را در نظر بگیرید. دیگران را نیز تشویق کنید که همین طرز تفکر را داشته باشند. این کار توانایی شما برای از بین بردن مشکلات را بالا می‌برد.

    bankruptcy

    ۳- محل کسب‌و‌کار یا وب‌سایت خود را هدف اصلی قرار دهید

    اگر کسب‌و‌کارتان یک مکان فیزیکی دارد، روی توسعه و بهبود آن کار کنید. به‌عنوان مثال کافی شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس محیط دلنشینی را برای مشتری‌های خود فراهم کرده‌اند به طوری که مردم همیشه مشتاق این هستند که برای خرید قهوه یا لوازم جانبی به یکی از شعبات آن مراجعه کنند. شما نیز باید طوری کارمندان خود را آموزش دهید که اهمیت نقش خود را در موفقیت شرکت درک کرده و بهترین تجربه را برای مشتری‌های رقم بزنند.

    اگر یک کسب‌و‌کار آنلاین هستید، از بازخورد مشتری‌های خود استفاده کرده و مطمئن شوید که بهترین تجربه را برای مشتری‌های خود رقم می‌زنید. آیا مشتری‌های قادر هستند به راحتی داخل سایت شما جستجو کرده و نیازهای خود را برطرف کنند؟ آیا فرآیند خرید راحت است و خدمات پس از فروش خوبی برای رسیدگی به مشکلات و پاسخ دهی به سوالات مشتری‌ها عرضه می‌شود؟

    اگر ارائه دهنده‌ی سرویس هستید، آیا وب‌سایت شما خدماتتان را به خوبی توضیح می‌دهد؟ و آیا این توضیحات دیگران را متقاعد می‌کند که باید از محصول یا خدمات شما استفاده کنند؟ آیا ارزش و تجربه‌ای که در اختیار مشتری قرار می‌دهید را به خوبی توضیح داده‌اید؟ آیا پیگیری‌های رسمی خود را از طریق ایمیل یا تلفن انجام می‌دهید؟

    ۴- روی تعداد محدود تست کنید

    در گذشته قبل از ارائه‌ی هر محصول یا خدماتی، تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار داده و کیفیت آن را از همه نظر می‌سنجیدند. اما امروزه تقریبا هیچ شرکتی به این روش کار نمی‌کند. تقاضا و تغییرات با سرعت زیادی در بازار اتفاق می‌افتند. اگر قصد دارید محصول یا خدمات جدیدی عرضه کنید، بهتر است ابتدا یک نمونه‌ی اولیه تهیه کنید و از مشتری‌ها بازخورد بگیرید. رفتار مشتری‌ها را مورد بررسی قرار داده و ببینید آیا تمایلی به استفاده از محصولات شما دارند یا خیر. اگر از قبل تحقیقات خود را انجام داده‌اید و با مشتری‌های صحبت کرده‌اید، پس جای نگرانی نیست و فرآیند ارزشیابی سریع انجام خواهد شد.

    تا چه اندازه مطمئن هستید از اینکه آیا در معرض ورشکستگی قرار دارید یا خیر؟ اگر حتی کمی در مورد این قضیه شک دارید بهتر است که موضوع را برای خودتان روشن کنید. پاسخ شما در بازار است. زمان گذاشتن برای مشتری‌ها و مشخص کردن اعداد و ارقام را در اولویت قرار دهید و سعی کنید نیاز مشتری‌ها را برطرف کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات