اهمیت مهارت سخنرانی در فروش بیشتر محصولات

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جلسات سخنرانی عمومی مالکان و مدیران کسب‌وکار، تأثیر مستقیم و مهمی در جذب مشتریان بالقوه و به‌ تبع آن، فروش کالا و خدمات شرکت دارند.
تبلیغات

همیشه مالکان کسب‌وکار در مراحلی مجبورند اجرای عمومی داشته باشند و با مخاطبان صحبت کنند. گاهی باید ایده‌ی خود را برای سرمایه‌گذاران شرح دهند و گاهی باید محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. گاهی هم باید در رویدادها شرکت کنند و تأثیر خوبی از برند خود به‌جای بگذارند.

بااین‌حال اغلب مالکان کسب‌وکار (و حتی رهبران تیم‌ها) برای بهبود مهارت سخنرانی در جمع، زمان کافی نمی‌گذارند. باوجود اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف کارآفرینان، متقاعد کردن مخاطبان است، ولی آن‌ها واقعاً به آن خوبی که تصور می‌کنند، حرف نمی‌زنند.

تحقیقات نشان می‌دهند کارآفرینانی که توانایی و مهارت‌های بهتری در صحبت کردن و سخنرانی دارند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. پس چرا می‌خواهید این فرصت درآمدزایی را از دست بدهید؟

در این مقاله چند راهکار را برای ارتقاء مهارت‌های گفتاری در جمع، شرح می‌دهیم که کمک می‌کنند کسب‌وکار خود را رونق دهید:

روابط خود را در خارج از دفتر کار تقویت کنید

بسیاری از مالکان کسب‌وکار به حد کافی از دفترشان خارج نمی‌شوند تا با مخاطبان ارتباط بهتری برقرار کنند. آن‌ها ساعت‌های زیادی را به جلسات کاری، تجزیه‌وتحلیل روندها، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها، تنها با تیم خود می‌گذرانند.

البته که شما شرکت خود را دوست دارید و می‌خواهید کسب‌وکارتان را در برابر چالش‌ها و فشارها محافظت کنید. اما به‌عنوان سرپرست برند، باید وقت بیشتری برای به اشتراک‌گذاری افکار رهبری خود اختصاص دهید. اگر بتوانید سخنرانی‌هایی عالی داشته باشید، فروشتان را افزایش می‌دهید و از طرفی نشان می‌دهید که شما و شرکتتان از هوشمندی و درایت بالایی برخوردارید.

speak well are likely to generate more revenue

مخاطبان مناسبی انتخاب کنید

چند سال پیش، بابی عامر، یک سخنران حرفه‌ای، شاهد مراسم سخنرانی یک رهبر کسب‌وکار برای کارآفرینان جوان بود. جلسه‌ای که اصلاً خوب پیش نمی‌رفت؛ چراکه اکثر مخاطبان آن، افرادی نبودند که برای خرید خدمات آن شرکت برنامه‌ریزی کرده باشند.

عامر می‌گوید:

بسیاری از مالکان کسب‌وکار در رویدادها صحبت می‌کنند؛ اما زمان یا مکان اشتباهی برای بیان حرف‌هایشان انتخاب می‌کنند. شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مخاطبانتان، هدف خوبی برای معرفی محصولات و خدمات شما هستند و طبیعتاً هرچه تعداد مخاطبان بالقوه‌ی بیشتری داشته باشید، خشنودتر خواهید بود. ولی شما باید سخنرانی و اجرای مؤثر و مفیدی داشته باشید تا بتوانید پس از مراسم، شبکه‌های کاری بهتری بسازید که به فروش و درآمدزایی شما کمک می‌کنند.

ساختار سخنرانی

حتی کارآفرینان مشتاق و پرشور هم ممکن است گاهی صحبت‌های بی‌ربط ، پراکنده و بی‌هدفی به زبان بیاورند. شما باید برای سخنرانی خود طوری برنامه‌ریزی کنید که طی آن مقصود اصلی خود را به مخاطبتان تفهیم کنید. درواقع ساختار و سازمان‌دهی سخنرانی (چه با استفاده از اسلاید و چه بدون آن) بهترین راهی است که به مخاطبان کمک می‌کند هدف شما را درک کنند. بابی عامر معتقد است که ساختار در درجه‌ی اول باعث جذب مخاطبان می‌شود و سپس کمک می‌کند آن‌ها بتوانند به‌خوبی ایده‌های شما را دنبال کنند:

اسلایدها و ویدیوها، ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اجرایی به‌یادماندنی داشته باشید. به یاد داشته باشید که مخاطبان، انسان‌های متفاوتی هستند، پس ساختار صحبت‌های شما باید بر اساس نیازهای پایه‌ای آن‌ها باشد.
سخنرانی

درنهایت ساختار مکالمه‌ی شما برای افراد مختلفی که با شما وارد تجارت می‌شوند، متفاوت خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به سخنرانی درخشان نانسی دوارته در  TED talk مراجعه کنید که ساختار سخنرانی مارتین لوترکینگ با عنوان «من رؤیایی دارم» را با ساختار سخنرانی استیو جابز در اولین رونمایی از آیفون، باهم مقایسه می‌کند.

اهمیت داستان‌سرایی

هر مالک کسب‌وکار، داستان خاص خودش را دارد (هدف کلی کسب‌وکار و محصولات و خدمات ما چیست).

پشت هر محصول و خدماتی که پیشنهاد می‌دهید و معرفی می‌کنید، داستانی از پیشینه و چگونگی رشد آن وجود دارد. خیلی از کارآفرینان مخاطبانشان را با شرح جزئیات، حواشی و مضامینی که برای آن‌ها اهمیتی ندارد، خسته می‌کنند.

داستان‌گویی یک روش بسیار مؤثر برای توضیح پیچیده‌ترین ایده‌ها و حتی متن، رنگ‌ها، فرهنگ و ارزش‌های شرکت است. داستان شما حتی می‌توانید بین احساسات و علاقه‌ی مشتریان با خدمات شما رابطه‌ای مفید برقرار کند: مردم از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد دارند.

فروش روی صحنه

تماشای اینکه یک صاحب کسب‌وکار روی سن سخنرانی می‌خواهد به‌طور مستقیم و مصرانه محصولاتش را بفروشد، واقعاً ناخوشایند و ناراحت‌کننده است. برعکس، زمانی که یک سخنران باهوش بدون تبلیغ بی‌محابا، می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند، اثر بسیار بهتری درفروش آینده شرکت خواهد داشت.

عامر می‌گوید:

هنر سخنرانی این است که شما با هدف فروش محصولات برند خود، طوری صحبت کنید که مخاطبان را به تعامل با خود مشتاق کنید. این کار را زمانی می‌توانید انجام دهید که در مورد اینکه ایده‌ها و محتوای جدیدتان چگونه راه‌حل‌های خوبی برای رفع نیازهای مردم ارائه می‌دهند، سخنان باارزشی بیان کنید.

به یاد داشته باشید که حتی بهترین سخنرانان عمومی هم برای تقویت مهارت‌های خود وقت می‌گذارند. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، سخنرانی فرصت خوبی برای شما است که بتوانید برند خود را بهتر رهبری کنید و به دنبال آن فروش و درآمد بیشتری داشته باشید. پس ارزش کار و تلاش شما را دارد. این‌طور نیست؟

روی مهارت‌های ارتباطی خود سرمایه‌گذاری کنید، بازخورد بگیرید و بیشتر و بهتر صحبت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات