گوگل در ابتدا به‌دنبال درآمدزایی از پلی استور نبود

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
صفحه اصلی گوگل پلی در گوشی
گوگل ابتدا فقط قصد داشت درآمدی جزئی برای پوشش هزینه‌های مدیریت و صورت‌حساب از فروشگاه برنامه‌های اندروید به‌دست آورد.
تبلیغات

امروزه، صدهاهزار اپلیکیشن و بازی مختلف برای گوشی‌ اندروید دردسترس قرار دارد که هرکدام برای رفع نیاز یا سرگرمی ما ساخته شده‌اند. برای دانلود این برنامه‌ها باید به فروشگاه گوگل‌پلی مراجعه کنیم؛ پلتفرمی که درواقع بخشی از خدمات موبایلی غول جست‌وجوی اینترنت محسوب می‌شود.

پلی‌استور به بخش بسیار مهمی از تجربه‌ی سیستم‌عامل اندروید تبدیل شده است؛ اما با وجود موفقیت چشمگیر فروشگاه مذکور، ظاهراً حتی گوگل هم در ابتدا انتظار نداشت درآمد هنگفتی از این پلتفرم به‌دست بیاورد.

سال ۲۰۰۸ که پلی‌استور با نام Android Market شناخته می‌شد، اریک چو، رئیس وقت اکوسیستم توسعه‌دهندگان اندروید، در بخش سؤالات رایج این پلتفرم اعلام کرد که هدف گوگل از راه‌اندازی فروشگاه برنامه، کسب سود نیست و این شرکت فقط درآمدی جزئی برای جبران هزینه‌های مدیریت و صورت‌حساب به‌دست خواهد آورد. سازنده‌ی اندروید درنهایت ۵ درصد از درآمد کلی فروشگاه را ازآنِ خود کرد؛ درحالی‌که ۲۵ درصد به اپراتورها و ۷۰ درصد به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌کرد.

بخش سؤالات رایج فروشگاه اندروید در سال ۲۰۰۸

اکنون وضعیت پلی‌استور در سال‌های فعالیتش تغییرات زیادی کرده است. داده‌های پرونده‌ی شکایت اپیک‌گیمز علیه گوگل نشان می‌دهد فروشگاه اپلیکیشن این شرکت حدود ۶۵ درصد از درآمد چشمگیر ۴٫۴ میلیارد دلاری نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ را ازآنِ خود کرده است. عدد مذکور درمقایسه‌با نیمه‌ی اول ۲۰۱۹ حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است که رشد درخورتوجهی محسوب می‌شود.

Androidauthority می‌نویسد اینکه گوگل ابتدا برنامه‌ای برای کسب درآمد از فروشگاه اپلیکیشن اندروید نداشت، نشان می‌دهد شرکت مذکور ظرفیت بسیار زیاد سیستم‌عامل خود را برای تبدیل‌شدن به محبوب‌ترین پلتفرم موبایلی جهان دست‌کم گرفته بود.

واقعاً چه کسی در سال ۲۰۰۸ تصور می‌کرد بازار موبایل به دوقطبی گوشی اندروید و گوشی آیفون با سیستم‌عامل iOS تبدیل شود؟ شما کاربران زومیت از کدام پلتفرم استفاده می‌کنید و چرا؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات