لایحه هوش مصنوعی اروپا تصویب شد؛ تغییرات بزرگ در راه‌اند

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
ربات هوش مصنوعی در گوشی
اروپا با تصویب لایحه‌ی هوش مصنوعی، یک قدم دیگر به قانونمندکردن این فناوری نزدیک‌ شد.
تبلیغات

قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا رسماً لایحه‌ی هوش مصنوعی را تصویب کردند. این لایحه راه را برای محدودکردن استفاده از این فناوری و درخواست گزارش شفافیت از ارائه‌دهندگان آن هموار می‌کند. با وجود تصویب‌شدن لایحه، برخی از قوانین آن سال‌ها طول می‌کشد تا به‌طور کامل اجرایی شوند.

براساس بیانیه‌ی رسمی، مقررات جدید پس از تأیید نهایی به‌صورت مرحله‌ای اجرا خواهند شد. کشورهای اروپایی ۶ ماه برای ممنوع‌کردن استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و ۱۲ ماه برای ممنوع‌کردن «سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی» مانند چت‌بات‌ها و حداکثر ۳۶ ماه برای ممنوع‌کردن سیستم‌های هوش مصنوعی «پرخطر» فرصت خواهند داشت.

سیستم‌های هوش مصنوعی ممنوعه شامل امتیازدهی اجتماعی و تشخیص احساسات در محل کار یا مدرسه یا سیستم‌هایی هستند که برای تأثیرگذاری بر رفتار یا سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های کاربر طراحی شده‌اند.

هوش مصنوعی «پرخطر» شامل سیستم‌هایی است که برای زیرساخت‌های حیاتی، آموزش، حرفه‌آموزی، سیستم‌های مخصوص نهادهای مجری قانون و آن‌هایی که می‌توانند برای تأثیرگذاری بر فرایندهای سیاسی مانند انتخابات استفاده شوند، اعمال خواهند شد.

لایحه‌ی هوش مصنوعی اتحادیه‌ی اروپا در زمانی اجرا می‌شود که بازیگران مطرح حوزه‌ی هوش مصنوعی مانند OpenAI به‌شدت در حال پیش‌روی هستند. تحلیلگران معتقدند قانونمندکردن این شرکت‌ها زمان بسیار زیادی خواهد برد.

درمقابل، اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید قوانینش را در چند سطح اجرایی می‌کند؛ یعنی هرچقدر میزان خطر هوش مصنوعی بیشتر باشد، قوانین سخت‌گیرانه‌تری اعمال می‌کند.

برخی کشورهای اروپایی نگران‌اند که قوانین جدید باعث خروج شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی از بازار اروپا شود. در‌نتیجه، برخی از این کشورها ازجمله فرانسه و آلمان به‌دنبال ایجاد برخی استثناها برای به‌کار‌گیری ابزارهای هوش مصنوعی هستند.

آمریکا خانه‌ی بازیگران اصلی هوش مصنوعی مانند متا، گوگل، انویدیا و OpenAI است؛ اما بزرگ‌ترین اقدام این کشور تاکنون فرمان اجرایی دولت بایدن بوده که به سازمان‌های دولتی دستور داده است استانداردهای ایمنی را توسعه دهند.

قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا اولین قدم جدی به‌منظور قانونمند‌کردن هوش مصنوعی هستند؛ فناوری جدیدی که از ابتدای ظهورش بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی درباره‌ی آینده‌ی آن و کاربردش در بخش‌های مختلف مطرح شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات