تحلیلگران از احتمال رکورد بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند

شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی
اگرچه فضای هوش مصنوعی در یک‌ سال گذشته بسیار داغ بوده است، به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها موانع بسیار زیادی برای کسب سود از این فناوری در پیش دارند.
تبلیغات

درحال‌حاضر، هوش مصنوعی در وضعیت آرمانی خود به‌سر می‌برد؛ زیرا شرکت‌های بزرگ و کوچک سعی می‌کنند به‌سرعت از فناوری یادگیری ماشینی در محصولات و خدماتشان بهره ببرند.

اینکه هوش مصنوعی در بلندمدت نیز بازار پُررونقی خواهد داشت یا خیر، هنوز مشخص نیست و کارشناسان در این باره اطمینان زیادی ندارند. یکی از تحلیلگران به CNBC اعلام کرد که هوش مصنوعی مولد تا سال آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد و احتمال ورود این حوزه به دوره‌ی رکود وجود دارد.

بن وود، تحلیلگر ارشد CCS Insight می‌گوید:

درحال‌حاضر، همه درباره‌ی هوش مصنوعی گوگل، آمازو، کوالکام و متا صحبت می‌کنند؛ اما هیاهو درباره‌ی این حوزه در سال ۲۰۲۳ بیش‌از‌حد بود و موانع زیادی وجود دارد که بازار باید آن‌ها را از بین ببرد.
- بن وود، CCS Insight

مسئله‌ی مهم این است که هر شرکتی بخواهد به‌جای دریافت مجوز هوش مصنوعی از OpenAI، هوش مصنوعی خود را از پایه توسعه دهد، به تراشه‌های کامپیوتری گران‌قیمت مثل پردازنده گرافیکی انویدیا و سرمایه‌گذاری هنگفت برای خدمات‌رسانی نیاز دارد.

وود در‌ادامه افزود:

هزینه‌ی استقرار و نگه‌داری از هوش مصنوعی واقعاً زیاد است . شرکت‌های بزرگ می‌توانند این پول را پرداخت کنند؛ اما برای بسیاری از سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان خیلی گران تمام می‌شود.
- بن وود، CCS Insight

وود عوامل دیگری را نیز پیش‌بینی کرد که به کاهش سرعت رشد هوش مصنوعی منجر می‌شوند. به‌عنوان مثال، دولت‌های سرتاسر جهان مقررات جدیدی برای این فناوری وضع خواهند کرد.

ربات کتاب خوان در لپ تاپ

علاوه‌بر مشکلات ذکر‌شده، امکان دارد تبلیغات عمومی درباره‌ی هوش مصنوعی رفته‌رفته کاهش یابد؛ زیرا کاربران به تمایل این فناوری برای ارائه‌ی حقایق یا پاسخ‌های ساده و بی‌معنی به سؤالات پی برده‌اند. یکی از سؤالات مهم این است که استارتاپ‌های هوش مصنوعی چگونه برای کسب درآمد برنامه‌ریزی می‌کنند؟

وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که حتی شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت و گوگل و ادوبی در تلاش برای کشف راهکارهای درآمدزایی و کسب سود از هوش مصنوعی هستند؛ زیرا از یک طرف ارائه‌ی خدمات مبتنی‌بر این فناوری برای چنین شرکت‌های بزرگی بسیار هزینه‌بر است و از طرف دیگر بازار پیشنهاد‌های مشابه رایگان فراوانی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. نکته‌ی دیگر اینکه با افزایش تعداد کاربران محصولات هوش مصنوعی، هزینه‌های شرکت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وال‌استریت ژورنال مدتی قبل گزارش داد که مایکروسافت به‌دلیل ارائه‌ی ابزار محبوب Copilot گیت‌هاب که بر بستر فناوری OpenAI توسعه یافته، متحمل ضرر شده است. برخی شرکت‌ها تصور می‌کنند که هوش مصنوعی با گذشت زمان مثل سایر فناوری‌ها ارزان‌تر خواهد شد؛ اما سرمایه‌گذاران خطرپذیر همچنان درباره‌ی تبلیغات مرتبط با هوش مصنوعی محتاط هستند.

باید دید شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات هوش مصنوعی در بلندمدت چه برنامه‌هایی برای کسب درآمد از این فناوری دارند. ایجاد مدل کسب‌وکار و رسیدن به سود در این حوزه احتمالاً بیش از تصور بسیاری از افراد دشوار است و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات