چرا شکایت علیه ایرتگ‌های اپل ممکن است مهم‌تر از حد انتظارات باشد؟

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با مطرح‌شدن شکایت‌های متعدد علیه ایرتگ‌های اپل، به‌نظر می‌رسد آینده‌ی این محصول با مشکلات مهمی مواجه خواهد شد.
تبلیغات

اپل با شکایت دیگری مواجه شده است که می‌تواند وضعیت آینده‌ی ایرتگ‌های (AirTag) این شرکت را به‌خوبی مشخص کند. دو زن که به‌دلیل همراه‌داشتن ایرتگ قربانی تعقیب شده‌ بودند، در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیای‌شمالی شکایتی دسته‌جمعی علیه غول فناوری مستقر در کوپرتینو تنظیم کردند. شاکیان به حوادثی اشاره می‌کنند که در آن، شرکای سابق آن‌ها با پنهان‌کردن ایرتگ در خودرو و کوله‌پشتی، از محل زندگی این افراد مطلع شدند و آن‌ها را آزار و اذیت دادند.

اگرچه شکایت مطرح‌شده علیه ایرتگ‌های اپل واقعاً دلخراش به‌نظر می‌رسد، این اولین‌باری نیست که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. از زمان آغاز فروش این محصول‌، گزارش‌هایی مبنی‌بر تعقیب و استفاده از آن‌ها برای سرقت خودرو در سرتاسر اینترنت منتشر شد؛ اما این‌بار پای اپل به‌دلیل مجموعه‌ای نسبتاً جامع از اتهام‌ها به دادگاه کشیده شده است.

شاکیان با متهم‌کردن اپل به سهل‌انگاری فاحش، ادعا می‌کنند این شرکت بدون درنظر‌گرفتن تدابیر مناسب، چنین محصولی را تولید کرده است. طراحی ایرتگ نیز با انتقادهای بسیاری مواجه شده است؛ زیرا طبق انتظارات عمل نمی‌کنند. این در حالی است که اپل ادعا می‌کند ایرتگ‌ها ضدسرقت هستند. در این دادخواست، اشاره شده است که نقص طراحی ایرتگ عامل مهمی در ایجاد آسیب‌ها بوده است. برای یادآوری، صدای این محصول ابتدا به‌اندازه‌ی کافی بلند نبود و اپل تصمیم گرفت قابلیت هشدار صوتی را روی آن تقویت کند.

ادعاها علیه اپل

درمیان ۱۲ ادعایی که اپل با آن‌ها مواجه شده است، شاکیان این شرکت را به نقص حریم‌ خصوصی ازطریق مکان‌یابی جغرافیایی و نقص قوانین حریم‌ خصوصی ایالتی و بازاریابی جعلی برای فریب مردم مبنی‌بر ایمن‌بودن ایرتگ متهم می‌کنند. این دادخواست نشان می‌دهد هر شاکی همچنان ازطریق محصول مذکور درمعرض خطر ردیابی ناخواسته و غیرقانونی قرار دارد.

باتری ایرتگ اپل

نکته‌ی مهم دیگر این است که مشکل حقوقی صرفاً درباره‌ی دریافت خسارت از اپل نیست. این شرکت با اقداماتی مثل پاک‌کردن کل گزارش اطلاعات مکانی شاکیان و توقف ردیابی بیشتر آن‌ها، به‌دنبال کاهش اثر شکایت‌ها است.

شاکیان ایرتگ‌های اپل ادعا می‌کنند که تدابیر امنیتی اعمال‌شده‌ی اپل در این محصول بسیار ناکافی است. به‌روزرسانی‌های امنیتی که اپل در گذشته ارائه داده، نشان می‌دهد این شرکت از نقص‌ها آگاه است و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کند. این شکایت بر تعادل‌نداشتن ایمنی بین کاربران آیفون و کاربران گوشی‌های اندرویدی نیز تأکید می‌کند.

تعقیب در همه‌ی ایالت‌های آمریکا به‌طوریکسان پیگرد قانونی نمی‌شود و در بسیاری از مواقع، قربانیان همواره از حمایت و پشتوانه‌ی قانونی برخوردارند. در چنین سناریویی، مسئولیت برعهده‌ی اپل است تا اقدامات احتیاطی را انجام دهد و از بروز چنین حوادثی در همه‌جا جلوگیری کند.

مقیاس تأثیر

شکایت علیه اپل به‌نمایندگی از طبقه‌ی افراد زیر تشکیل شده است:

  • کاربران دستگاه‌های iOS که بدون رضایت در ایالات‌ متحده تحت‌تقیب قرار گرفته‌اند.
  • شهروندان آمریکایی که از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنند و تحت‌تعقیب قرار گرفته‌اند.
  • همه‌ی افرادی که در ایالات‌ متحده از دستگاه‌های مجهز به iOS استفاده می‌کنند؛ اما هنوز درمعرض خطر تعقیب قرار دارند.
  • کاربران محصولات اندرویدی که در بازار خانگی اپل، درمعرض خطر تعقیب قرار دارند.

این موضوع نشان‌دهنده‌ی زیرمجموعه‌ی عظیمی از کاربران است. تا آوریل سال جاری، حداقل ۱۵۰ گزارش مبنی‌بر سوءاستفاده از ایرتگ برای تعقیب ثبت شده است. به‌گفته‌ی تحلیلگر معروف، مینگ‌چی کو، هدف اپل این است که ۳۵ میلیون واحد از این محصول را در سرتاسر جهان عرضه کند.

این دعوی قضایی می‌تواند به بازیابی خسارت واقعی یا ۵۰ دلار و خسارت سه‌برابری اختیاری تا ۱۰۰۰ دلار و خسارت تنبیهی منجر شود. مبلغ تسویه‌حساب با‌‌توجه‌‌‌به تعداد افرادی که برای حمایت از این مشکل قانونی ثبت‌نام می‌کنند، افزایش خواهد یافت.

با فرض اینکه این پرونده با شکست اپل بسته شود، باید اشاره کنیم توانایی این شرکت بیش‌ از آن است که چندصد میلیون‌ دلار به‌عنوان جریمه پرداخت کند تا چهره‌ی محبوب خود را همچنان میان مشتریانش حفظ کند. این شرکت قبلاً چندین‌بار همین‌ کار را انجام داده؛ اما سؤال بزرگ‌تر درباره‌ی ایرتگ شکایت دسته‌جمعی علیه این شرکت است.

آینده‌‌ی AirTag به‌ کجا ختم می‌شود؟

هم گام سازی ایرتگ اپل با آیفون

بسته به نتیجه‌ی دادگاه و اینکه آیا ایالت‌ها بر سر حفظ حریم‌ خصوصی و ایمنی کاربران با اپل مقابله خواهند کرد یا خیر، این موضوع می‌تواند وجود ایرتگ را به‌عنوان دسته‌ای از محصولات دچار مشکل کند. اپل در محافظت از محصولات معتبری مثل آیفون و مک دربرابر مشکلات قانونی این‌چنینی بسیار انعطاف‌پذیر است؛ زیرا سالانه میلیاردها دلار از فروش آن‌ها به‌دست می‌آورد. درباره‌ی ایرتگ‌ها، این شرکت هنوز در حال ساخت نسل‌های اولیه‌ی این محصول است و خطرهای ایجاد‌شده‌ بسیار جدی به‌نظر می‌رسند.

اینکه طرح شکایت دسته‌جمعی باعث پایان‌دادن به تولید و عرضه‌ی ایرتگ شود، چندان منطقی نیست؛ اما نمی‌توان آن را کاملاً رد کرد. اگر اثر آبشاری به ایالت‌های دیگر آمریکا سرایت کند و قربانیان بیشتری با مشکلات قانونی مواجه شوند، شاید این اتفاق سرانجام رخ دهد. علاوه‌براین، امکان آغاز تحقیقات سازمان‌های نظارتی وجود دارد؛ سازمان‌هایی که به‌طورمداوم در حال بررسی وضعیت شرکت‌های بزرگ فناوری هستند.

درحال‌حاضر، اپل چند گزینه روی میز دارد. این شرکت می‌تواند عصای مهندسی جادویی خود را تکان دهد تا همه‌ی ایرادهای ایرتگ برطرف شود یا میلیون واحد فروخته‌شده را جمع‌آوری و مدل‌های ارتقایافته را جایگزین آن‌ها کند یا به‌طور‌کامل در استراتژی خود برای نسل‌ بعدی این محصول تجدیدنظر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات