اپل iOS 13.7 را با ابزار اعلان کووید ۱۹ منتشر کرد

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
قابلیت اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایلی iOS درصورت قرارگیری کاربر در معرض ابتلا به ویروس به او اطلاع‌رسانی می‌کند.
تبلیغات

اپل iOS 13.7 را به‌صورت عمومی منتشر کرد که از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌‌توان سیستم اطلاع‌رسانی قرارگیری در معرض کووید ۱۹ را نام برد. در نسخه‌ی جدید، پلتفرم موسوم به COVID-19 Exposure Notification با قابلیت‌های بیشتری توسعه یافته است. اپل و گوگل مدت‌ها پیش برنامه‌ای را اجرا کردند که به کمک مقام‌های مسئول سلامت عمومی در مناطق گوناگون جهان می‌آید. این سیستم آن‌ها را از توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی بی‌نیاز می‌کند و امکان ردگیری ابتلا و گسترش ویروس کرونا را به مقام‌های مسئول و کاربران می‌دهد.

اکنون که iOS 13.7 دردسترس همه‌ی کاربران اپل قرار دارد، گزینه‌های ردگیری نیز با قابلیت‌های بهتری عرضه شده‌اند.

اپل و گوگل در دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا، جزئیات همکاری برای توسعه‌ی سیستم ردگیری بیماری را شرح دادند. آن‌ها دو فاز اصلی را برای فناوری حاصل از همکاری شرح دادند. فاز اول که در iOS 13.5 دردسترس کاربران اپل قرار گرفت، از کاربر می‌خواست که برای عضویت در پلتفرم اطلاع‌رسانی از قرارگیری در معرض ویروس، یک اپلیکیشن اختصاصی سازمان سلامت عمومی کشورش را دانلود و نصب کند.

فاز دوم همکاری گوگل و اپل، وابستگی به سازمان‌های مسئول سلامت عمومی را کاهش می‌دهد. با پیاده‌سازی فاز دوم، به‌نوعی سیستم اطلاع‌رسانی به‌صورت داخلی در سیستم‌‌‌های عامل iOS و اندروید پیاده‌سازی می‌شود. اکنون فاز دوم در iOS 13.7 اجرا شده است و در اندروید نیز پیاده‌سازی می‌شود. البته جزئیات آن با اطلاعاتی که ابتدا منتشر شده بود، تفاوت‌هایی جزئی دارد.

در iOS 13.7، پایه‌های اصلی سیستم Exposure Notifications Express به کاربران اپل عرضه می‌شود. البته سازمان‌های مرکزی سلامت عمومی باید هنوز برای استفاده از سیستم ثبت‌نام کنند. آن‌ها اکنون فرایند آسان‌تری را در پیش دارند و به نسبت استفاده از API، مسیر سریع‌تری را در عضویت در پلتفرم اطلاع‌رسانی در پیش روی خود می‌بینند. هر سازمان مرکزی سلامت در هر منطقه‌ای، تنها باید یک فایل پیکرندی را تکمیل کند که شامل نام، لوگو و ضوابط و معیارها می‌شود تا سیستم اعلان قرارگیری در معرض ویروس را فعال کند. همچنین اطلاعات و پروتکل‌هایی که باید پس از قرارگیری کاربر در معرض ویروس برای او ارسال شود نیز باید در در همین فایل پیکربندی ذکر شوند.

با پیاده‌سازی سیستم جدید، بخش عمده‌ای از کارهای سیستم اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ توسط اپل و گوگل انجام می‌شود. دو شرکت می‌‌گویند که با استفاده از اطلاعات دریافت شده از مقام‌های مسئول سلامت عمومی، یک سیستم کاملا عملیاتی را برای اطلاع‌رسانی قرارگیری در معرض ویروس کرونا عرضه می‌کنند. این سیستم وظیفه‌ی مقام‌های مسئول را هم در اطلاع‌رسانی برعهده می‌گیرد و اکنون به‌صورت یکپارچه در iOS 13.7 دردسترس کاربران قرار دارد.

برای استفاده از این سیستم باید سازمان‌های مسئول سلامت و بهداشت در برنامه‌ی اپل و گوگل ثبت‌نام کنند

سازمان‌های مسئول سلامت عمومی، هنوز هم کنترل کاملی روی سیستم اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دارند. البته همان‌طور که گفته شد، آن‌ها دیگر نیازی به توسعه‌ی اپلیکیشن اختصاصی نخواهند داشت و کاربردها به‌صورت داخلی در سیستم‌عامل موبایلی کاربر به او عرضه می‌شود. منظور از کنترل، چگونگی نمایش و زمان نمایش اعلان‌ها، مراحل بعدی پیشنهاد و مشاوره به کاربران و راهنمایی برای افراد قرار گرفته در معرض ویروس کرونا است.

کاربرانی که iOS 13.7 را دانلود و نصب می‌کنند، امکان فعال‌سازی سیستم اعلان را در بخش تنظیمات دستگاه خود دارند. فرایند فعال‌سازی به‌سادگی لمس چند گزینه است که بخشی از آن به تأیید قوانین سازمان سلامت عمومی مربوط می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند دریافت اعلان را نیز در دستگاه خود فعال کنند که پس از عضویت سازمان سلامت عمومی در سیستم جدید، اجرایی می‌شود.

پس از فعالسازی سیستم اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ در گوشی، آیفون با استفاده از بلوتوث شروع به ردگیری می‌کند و درصورت قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا (مثلا نزدیک شدن به فرد مبتلا)، پیام اعلانی را طبق قوانین و پروتکل‌های سازمان سلامت و بهداشت منطقه‌ی محل سکونت برای شما ارسال می‌کند.

فعال سازی سیستم اطلاع رسانی کووید 19 در iOS 13.7

اپل و گوگل امیدوار هستند که توسعه‌ی قابلیت‌ها و ابزار اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ منجر به استفاده‌ی بیشتر از آن شود؛ استفاده‌ی بیشتری که هم از سوی کاربران و هم سازمان‌های مسئول سلامت و بهداشت صورت می‌گیرد. اکنون در ایالات متحده چند سازمان سلامت به سیستم جدید پیوسته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به سازمان‌های مسئول مریلند، نوادا، ویرجینیا و واشنگتن دی‌سی اشاره کرد.

در برخی از ایالت‌های آمریکا، اپلیکیشن‌های مستقلی با استفاده از API اطلاع‌رسانی اپل و گوگل فعالیت می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها هنوز هم قابلیت استفاده دارند. اپل و گوگل ادعا می‌کنند که در ایالات متحده، ۲۵ ایالت و منطقه که ۵۵ درصد از از جمعیت کشور را پوشش می‌دهند، از راهکارهای Exposure Notification System استفاده می‌کنند. دو شرکت در بیانیه‌ای پیرامون مراحل بعدی توسعه‌ی سیستم نوشتند:

ما در مراحل جدید توسعه و پیاده‌سازی سیستم اطلاع‌رسانی، مراحل را برای سازمان‌های مسئول سلامت آسان کرده‌ایم تا نیازی به توسع و مدیریت اپلیکیشن اختصاصی نداشته باشند. آن‌ها اکنون می‌توانند با حفظ اصول و قواعد حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران، فعالیت‌های ردگیری تماس را با دقت بیشتری اجرا کنند. ما خود را متعهد به حمایت بیشتر از سازمان‌هایی می‌دانیم که اپلیکیشن‌های اختصاصی هم برای این منظور توسعه داده‌اند.

اپل و گوگل ادعا می‌کنند که پیاده‌سازی سیستم ردگیری و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹، همان قواعد و اصولی را در حفاظت از حریم خصوصی کاربران پیاده‌سازی می‌کند که در API هم اجرا می‌شود. هنوز هم کاربران باید اجازه‌ی نهایی را در ردگیری و اطلاع‌رسانی صادر کنند و هیچ بخشی به‌صورت خودکار در سیستم‌عامل فعال نمی‌شود. هیچ اطلاعاتی از موقعی کاربران یا هویت آن‌ها با کاربران دیگر یا شرکت‌های اپل و گوگل به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود. تمامی فرایندهای جمع‌آوری و نتیجه‌گیری از اطلاعات در دستگاه خود کاربر انجام می‌شود و خود آن‌ها درباره‌ی گزارش دادن مثبت بودن آزمایش خود، کنترل و امکان انتخاب دارند.

اطلاع‌رسانی جدید اپل و گوگل درباره‌ی سیستم اعلان، نشان از پیشرفت بیشتر آن‌ها نسبت به برنامه‌ریزی‌های اولیه دارد. دو شرکت گفته بودند که در فاز دوم نیز هنوز به اطلاعات و عملکرد سازمان‌های مسئول سلامت وابسته خواهند بود، اما جزئیات کنونی نشان می‌دهد که سهم عمده‌ای از فعالیت را خودشان انجام می‌دهند و به‌نوعی مسئولیت سازمان‌ها را نیز برعهده گرفته‌اند.

وقتی اپل و گوگل، پایه‌های اصلی ابزارهای ردگیری و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ را عرضه کنند، سهم عمده‌ای از چالش‌های سازمان مسئول سلامت از بین می‌رود. به‌هرحال آن سازمان‌ها دسترسی لازم و کافی به زیرساخت پهنای باند و دیگر موارد را ندارند و با استفاده از ابزارهای اپل و گوگل، پیاده‌سازی سیستم‌‌ها آسان‌تر خواهد بود. درنهایت تلاش دو شرکت برای کاهش موانع عضویت در سیستم و پیاده‌سازی آن در سازمان‌های سلامت هم قطعا موجب اجرای سریع‌تر و بهتر آن می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات