عکس‌هایی که تبدیل به سند ابتلا به اختلال دوقطبی شدند

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
«نشانه» شامل عکس‌هایی است که علائم اختلال دوقطبی و دست‌وپنجه نرم کردن با این اختلال را در عکاسی آرژانتینی به‌نام «مگالی آگنلو» نشان می‌دهد.
تبلیغات

«نشانه» (Symptom) نام مجموعه‌ای از عکس‌های عکاسی آرژانتینی به‌نام «مگالی آگنلو» است که به‌طور ناخواسته تجربه و احساسات او را با اختلال دو قطبی (Bipolar Disorder) شرح داده است.

آگنلو در گفت‌وگو با PetaPixel که یک وبلاگ برجسته در زمینه‌ی عکاسی است، گفت که در سال ۲۰۱۶ برای سومین بار پیشنهاد اجرای پروژه‌ای را که شامل گرفتن یک عکس در روز در کل سال بود، دریافت کرد. (برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی روی آن‌ها کلیک کنید)

مگالی آگنلو می‌گوید که بدون دانستن نشانه‌های دوقطبی، علائم این اختلال به آرامی در عکس‌ها نشان داده شد. یک سال بعد اگنلو متوجه شد که به اختلال دوقطبی مبتلا شده است. همین امر باعث شد عکس‌هایی که در طول سال و به‌صورت روزانه از خودش ثبت کرده، معنای جدید و عمیق‌تری پیدا کنند. 

خلق و خوی همه‌ی انسان‌ها در دوره‌های متفاوتی از زندگی، قابل تغییر است، اما شاید در بین اطرافیان خود با افرادی مواجه شده باشید که گاهی بسیار اندوهناک، ناامید و بی انگیزه و گاهی شاد به‌نظر می‌رسندو به‌طور کلی، اخلاقیات پایدار و ثابتی ندارند.

برای مثال در یک لحظه بسیار شاد و پرهیجان هستند و در چند لحظه‌ی بعدی به مرحله‌ی عجیبی از سکوت، انزوا و ناراحتی می‌رسند. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، حال و هوای میان اختلال افسردگی اساسی و به اصطلاح شیدایی دارند.

واژه‌ی دوقطبی به دو انتها اشاره دارد. به عبارتی برای چندین میلیون نفری که در دنیا از اختلال دوقطبی رنج می‌برند، زندگی به دو واقعیت متفاوت تقسیم شده است: شیدایی و افسردگی. گونه‌های زیادی از اختلال دوقطبی وجود دارد که می‌توان به اختصار از موارد زیر نام برد:

  • خلق افسرده: احساس شدید افسردگی
  • خلق شیدا: احساس شادمانی بسیار و ناامیدی
  • خلق مختلط: به‌عنوان مثال خلق افسرده همراه‌با بیقراری و فعالیت بیش از اندازه ناشی از شیدائی

در میانه‌ی این دوره ها شما دوره‌های سالم را تجربه می‌کنید که اغلب ممکن است تا چندین سال به درازا بکشد. اختلال دو قطبی با عنوان «افسردگی شیدائی»، اختلالی است که در آن فرد دچار نوسانات خلقی شدیدی می‌شود. نوساناتی که ممکن است هفته‌ها یا ما‌ه‌ها طول بکشد و با آن چیزی که مردم عادی در زندگی روزمره‌ی خود تجربه می‌کنند، بسیار متفاوت است.

مشخصه‌ی این اختلال این است که خلق‌وخوی فرد را به‌طور مداوم به دوره‌های متفاوت افسردگی و شیدایی منتقل می‌کند و توانایی داشتن یک روحیه‌ی پایدار را از فرد سلب می‌کند. این اختلال می‌تواند شما را منزوی کند، توانایی حفظ تعهدات را با گذشت زمان از شما بگیرد و نهایتا شما را با بدترین ویژگی خود آشنا کند: افسردگی

بیماری اختلال دو قطبی انواع مختلفی دارد اما به‌طور عام می‌توان آن را به نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم کرد. در نوع ۱ بیمار بین شیدایی و اختلال افسردگی اساسی در نوسان است، در نوع ۲ بیمار بین نیمه شیدایی و اختلال افسردگی اساسی در نوسان است.

حدود یک نفر از هر ۱۰۰ بزرگسال در طول زندگی خود دچار این اختلال می‌شوند. معمولا این اختلالات بعد از سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد و در سنین بالاتر از ۴۰ سال این اختلالات غیر معمول است. مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

اختلال دوقطبی معمولا منشأ ارثی دارد و مردان و زنان به‌یک اندازه در معرض ابتلا به آن قرار دارند

تشخیص اختلال دوقطبی، به دلیل متفاوت بودن دوره ها در بیماران مختلف، سخت است. ممکن است برای برخی از بیماران، دوره ی افسردگی یا شیدایی هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد (گاهی حتی یک سال) و در مقابل برای برخی بیماران، اختلال دوقطبی دوره‌های کوتاه‌تری داشته باشد.

تاکنون دلیل قطعی برای این اختلال شناخته نشده، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات دوقطبی معمولا منشأ ارثی دارند. به عبارتی ژن‌ها بیشتر از تربیت در این نوع اختلال مؤثرند.از دیگر دلایل ابتلا به این اختلال می‌توان به مشکل فیزیکی در قسمتی از مغز اشاره کرد که کنترل حالات روحی را به عهده دارد. به این دلیل ممکن است این اختلال با کمک دارو قابل درمان باشد. اختلال دوقطبی همچنین ممکن است به واسطه‌ی نوسانات خلقی ناشی از استرس و بیماری نیز آغاز شود.

هر یک از ما ممکن است در طول روز یا هفته نوسانات خلقی داشته باشیم؛ مثلا یک روز سرحال و شاداب و روز دیگر غمگین و گرفته و افسرده باشیم. چنین نوساناتی معمولا اختلال محسوب نمی‌شوند. بااین‌حال در افسردگی بالینی یا اختلالات دوقطبی، احساس افسردگی بسیار شدیدتر احساس می‌شود. در این حالت احساس افسردگی برای مدت طولانی در زندگی و روحیات و خلق‌وخوی فرد باقی می‌ماند و حتی فرصت انجام امور عادی زندگی را نیز برای او سخت یا غیرممکن می‌سازد. در صورتی که شما افسرده شده باشید متوجه این تغییرات در خود شده‌اید.

آگنلو، عکاسی را راهی برای برقراری ارتباط بین خود و اختلال دوقطبی‌ می‌داند، زمانی‌که حتی نام این اختلال را نیز نمی‌دانست. به گفته‌ی این عکاس، عکاسی و هنر به مانند همیشه راهی بود که به کمک آن توانست قدرت درک خود را به دست بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات