BISG در خودرو هیبریدی چه کاری انجام می دهد؟

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
BISG یکی از قطعات سیستم‌های نیم‌هیبریدی ۴۸ ولتی جدید است که شبیه آلترناتور معمولی ازطریق تسمه به پیشرانه متصل می‌شود و حدود ۲۰ اسب‌بخار قدرت اضافی برای خودروی هیبریدی فراهم می‌کند.
تبلیغات

BISG یکی از اصطلاحات فنی در میان مهندسان خودرو به شمار می‌رود و مخفف استارتر ژنراتور یکپارچه‌شده با تسمه است که در قلب سیستم‌های نیم ‌هیبریدی قرار دارد و به نوبه خود همراه‌با سیستم‌های الکتریکی ۴۸ ولتی مدرن به کار می‌رود.

فورد به‌تازگی اعلام کرد سیستم جدید نیم هیبریدی ۴۸ ولتی پوما که در آن BISG گشتاور اضافی را برای پیشرانه بنزینی ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ فراهم می‌کند، هم‌اکنون در خودرو فیستا نیز موجود است. در چیزی که فورد آن را «حالت تعویض گشتاور» می‌نامد، BISG حداکثر ۲۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و میزان کار پیشرانه را کاهش می‌دهد. در حالت «مکمل گشتاور»، BISG می‌تواند حداکثر گشتاور پیشرانه را تا ۲۰ نیوتن‌متر افزایش دهد. از جمله سایر مزایای این سیستم می‌توان به کاهش نسبت تراکم پیشرانه، نصب توربوشارژر بزرگ‌تر و استفاده از گشتاور BISG برای خنثی کردن تأخیر توربوشارژر اشاره کرد.

فورد فیستا / ford fiesta قرمز رنگ هاچ بک / hatchback

برخلاف آن‌چه که درباره پیچیدگی BISG در سیستم‌های نیم هیبریدی قبل از معرفی سیستم ۴۸ ولتی تصور می‌شود، این سیستم بسیار ساختار ساده‌ای دارد؛ زیرا یک کیت پیچ‌شدنی و مکانیکی بسیار ساده است. BISG دقیقا در محل آلترناتور ۱۲ ولتی پیشرانه قرار می‌گیرد و درواقع یک آلترناتور-موتور قدرتمندتر و حجیم‌تر ۴۸ ولتی به شمار می‌رود و امکان تولید حدود ۲۰ اسب‌بخار قدرت اضافی را برای پیشرانه فراهم می‌کند. 

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، BISG ازطریق تسمه‌ای شبیه تسمه آلترناتور در سیستم محرکه خودرو ادغام می‌شود و در حالت کارکرد هیبریدی پیشرانه، امکان انتقال گشتاور به میل‌لنگ را فراهم می‌کند. هنگامی که راننده پایش را از روی پدال گاز بر می‌دارد، میل‌لنگ گشتاور خود را به BISG منتقل می‌کند و در این حالت به ژنراتور تغییر می‌یابد و دقیقاً شبیه آلترناتور معمولی، انرژی جنبشی را از خودروی در حال حرکت به جریان برق تبدیل می‌کند.

BISG در زمان‌های استفاده از حالت استارت-استاپ سیستم هیبریدی، پیشرانه را روشن می‌کند؛ اما معمولا در برخی سیستم‌ها مانند فورد، برای جلوگیری از لغزش تسمه در هنگام استارت سرد پیشرانه از موتور استارت ۱۲ ولتی معمولی استفاده می‌شود. 

تسمه محرک سیستم BISG باید قوی‌تر و محکم‌تر از تسمه آلترناتور معمولی باشد تا بتواند گشتاور موتور الکتریکی را به پیشرانه خودرو منتقل کند. در این سیستم از تسمه‌سفت‌کن (به روشی مشابه با تسمه‌سفت‌کن میل‌بادامک) استفاده می‌شود تا از لغزش تسمه جلوگیری شود. ازآنجاکه فناوری ۴۸ ولتی از خودروهای گرانقیمت‌تر به وسایل نقلیه کوچکتر و ارزان‌تر انتقال یافته، کارهای انجام‌شده توسط تسمه نیز به دلیل مقاومت کمتر در پیشرانه‌های کوچک‌تر (به‌خصوص هنگام استارت مجدد)، آسان‌تر شده است.

اگرچه BISG در سیستم ۴۸ ولتی به‌سادگی جایگزین آلترناتور ۱۲ ولتی معمولی می‌شود، نصب آن در خودرو به چند قطعه اضافی دیگر نیاز دارد. اینورتر به منظور تبدیل جریان برق متناوب برای BISG و جریان برق مستقیم برای باتری، در محفظه‌ی BISG قرار گرفته و علاوه بر باتری ۱۲ ولت معمولی، به پکیج باتری ۴۸ ولتی نیز نیاز است که روشنایی چراغ‌های خودرو، تجهیزات جانبی، استارت و سایر موارد را تأمین می‌کند. علاوه بر این، مبدل یا کانورتر (ترانسفورماتور) DC/DC باید بین این دو قرار بگیرد تا ولتاژ برای باتری ۱۲ ولت کاهش یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات