نخستین گزارش سالانه‌ دیجی ‌کالا منتشر شد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
مطالعه 6 دقیقه
مدیران دیجی‌کالا با حضور در نخستین مراسم رونمایی از گزارش سالانه‌ی خود، به ارائه‌ی آماری از فعالیت‌های شرکت و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.
تبلیغات

نخستین گزارش سالانه‌ی دیجی‌کالا روز دوشنبه، ۳۰ تیرماه با حضور سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا به‌صورت آنلاین رونمایی شد.

گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا به‌صورت عمومی منتشر شده و گزیده‌ای از آمار و داده‌های دیجی‌کالا را شامل می‌شود.

براساس آمارهای ارائه‌شده در این گزارش که توسط بخش هوش مصنوعی دیجی‌کالا استخراج شده، کاربران یکتای ماهانه‌ی دیجی‌کالا در سال گذشته به ۲۶ میلیون نفر رسیده و متوسط مبلغ هر سفارش به ۴۹۶هزار تومان رسیده است.

تنوع کالایی در دیجی‌کالا در سال اخیر رشدی دو برابری کرده و به دو میلیون و ۲۰۰ هزار قلم کالا رسیده است. دیجی‌کالا در سال ۹۸ با بیش از ۶۱هزار کسب‌وکار ایرانی بر بستر مارکت‌پلیس همکاری کرده است؛ این رشد دوبرابری در کسب‌وکارهای همکار با دیجی‌کالا نیز تا حد زیادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده که با تحت‌تأثیرقرار دادن کسب و کارها، آن‌ها را به‌سمت فروش آنلاین سوق داده است.

وضعیت پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا در سال ۹۸

به‌گفته‌ی سعید محمدی، دیجی‌کالا مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود را حمایت از کسب و کارهای ایرانی می‌داند. محمدی می‌گوید از تعداد بیش از ۶۱هزار کسب‌وکاری که در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا مشغول به فعالیت هستند، هر فروشنده به‌طور متوسط و ماهانه، ۳۹میلیون تومان فروش داشته است.

پلتفرم مارکت‌پلیس که بیش از دو سال است در دیجی‌کالا راه‌اندازی شده، بستری را برای دیگر کسب و کارها فراهم می‌آورد تا بدون نیاز به ایجاد زیرساخت و داشتن دغدغه‌های فنی و لجستیکی، کالاهای خود را برای میلیون‌ها کاربر دیجی‌کالا در سرتاسر ایران عرضه کنند. براساس داده‌های دیجی‌کالا، در سال ۹۸ حدود ۶۹درصد از فروش کالاها ازنظر تعدادی، به کالاهای ایرانی تعلق داشته؛ برندهای فعال در این پلتفرم هم به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

دیجی‌کالا توانسته در سال ۹۸، محصولات عرضه‌شده در پلتفرم خود را برای بیش از ۱۲هزار روستا ارسال کند. درواقع، اکنون از هر نقطه‌ای از کشور، امکان خرید هرگونه کالایی به‌واسطه‌ی دیجی‌کالا فراهم شده و ساکنین شهرهای دوردستی که دسترسی به بازارهای مشخصی ندارند، قادر شده‌اند تا کالای مدنظر خود را از دیجی‌کالا سفارش دهند.

ورود به بورس

بیشترین حجم صحبت‌ها بین مدیران دیجی‌کالا و خبرنگاران در مراسم رونمایی از گزارش دیجی‌کالا، به مسئله‌ی ورود این شرکت به بورس اختصاص داشت. حمید محمدی در همین راستا اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف دیجی‌کالا برای ادامه‌یافتن رشد خود، دسترسی به منابع مالی جدید است.

محمدی گفت دیجی‌کالا طی ۱۴ سال اخیر، سه مرتبه جذب سرمایه داشته و از سه سال پیش به فکر ورود به بورس افتاده و اکنون قصد دارد ازطریق جذب سرمایه‌ی مردم و شریک‌شدن منافع با آن‌ها، سرمایه‌ی جدیدی را کسب کند. حمید محمدی گفت بخش زیادی از این سرمایه‌ی جذب‌شده، صرف توسعه‌ی زیرساخت لجستیکی و پردازش سفارش‌ها در مرکزی جدید خواهد شد.

سعید محمدی به زومیت می‌گوید، در زمان IPO یک شرکت، به‌ویژه در ایران، سرمایه‌ای به‌عنوان افزایش سرمایه وارد شرکت نمی‌شود و این سرمایه درواقع ازطریق فروش ۵ تا ۱۰ درصد از سهام سهام‌داران آن شرکت حاصل می‌شود. محمدی می‌گوید درمورد افزایش سرمایه برای IPO محدودیت‌هایی در ایران وجود دارد و در تاریخ بورس ایران هیچ شرکتی از این طریق IPO نکرده است.

مدیران دیجی‌کالا خبر دادند که مراحل ورود به فرابورس تا حد قابل‌قبولی طی شده و تنها هیأت پذیرش باید تاریخ دقیق عرضه‌ی اولیه‌ی سهام را اعلام کنند.

برنامه‌های بعدی دیجی‌کالا با ورود به بورس که در طرح ارائه‌شده به فرابورس نیز به آن‌ها اشاره شده، توسعه‌ی زیرساخت‌های فنی و لجستیکی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فناوری مانند هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک مانند استارتاپ‌ها، حضور در شهرهای کوچک و جذب فروشندگان این شهرها است.

تمرکز دیجی‌کالا بر محصولات سوپرمارکتی

حمید محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار زومیت مبنی بر تمرکز ۱۰۰درصدی بر خرده‌فروشی محصولات سوپرمارکتی می‌گوید:

با نگاهی به دیگر پلتفرم‌ها در کشورهای دیگر هم ما مشاهده می‌کنیم که سهم کالا در گروه‌های مختلف در فروش اینترنتی متفاوت است. مثلا این سهم در کالای الکترونیکی بزرگ‌تر و در کالای سوپرمارکتی بسیار کوچک می‌شود. در ایران هم مانند تمام کشورها شاهد هستیم که سهم فروش اینترنتی کالای سوپرمارکتی بسیار کوچک است؛ پس نمی‌توان انتظار داشت که فروش اینترنتی محصولات سوپرمارکتی به‌میزان گروه‌های کالایی مانند پوشاک یا الکترونیکی و کتاب باشد.

به‌گفته‌ی محمدی، کالای سوپرمارکتی یکی از محورهای تمرکز دیجی‌کالا برای رشد در آینده است تا بتواند جنس مخاطب جدید یا مشتری‌هایی را جذب کند که پیش‌تر تمایل به خرید کالا به‌صورت اینترنتی نداشته‌اند.

چند درصد از رشد درآمد دیجی‌کالا ناشی از تورم بود؟

در گزارش دیجی‌کالا به رشد ۱۵۶ درصدی درآمد طی سال ۹۸ اشاره شده است. باتوجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال گذشته، به‌نظر می‌رسد که سهمی از این افزایش درآمد مربوط به همین مسئله باشد. سعید محمدی به زومیت پاسخ می‌دهد که رشد متوسط ۸ساله‌ی دیجی‌کالا ۱۱۲ درصد و رشد سالانه در سال ۹۸ معادل ۱۵۶ درصد بود که این برحسب ارزش ریالی محاسبه شده است. به‌گفته‌ی محمدی، در رشد ریالی، معیار تورم تعیین‌کننده است اما با توجه به نرخ رشد تورم، مابقی آن رشد خالص کسب و کار در شاخصه‌هایی مانند تعداد سفارشات روزانه، تعداد کالای فروخته‌شده، تعداد مشتریان فعال، میزان بازدید است که در این نسبت رشد بالای صد درصد را در دیجی‌کالا شاهد هستیم.

محمدی به خبرنگار زومیت می‌گوید که تورم تبعات مختلفی دارد اما مهم‌ترین تأثیر آن ناشی از تحریم‌ها است.

تبعات تورم در عملکرد یک پلتفرم خرده‌فروشی مانند دیجی‌کالا یا درکل کسب و کارهای اینترنتی، باعث بالارفتن قیمت و به‌تبع آن، کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده می‌شود. شاید این موضوع تفاوتی در فروش ریالی ایجاد نکند و کالای با ارزش بالاتر، گران‌تر ولی با تعداد کمتر فروخته شود.

به‌گفته‌ی بنیان‌گذار دیجی‌کالا، تحریم‌ها علیه ایران تأثیراتی مانند خروج برندها، عدم ورود کالا از کانال قانونی و رسمی، دسترسی‌نداشتن به کالاهایی که امکان عرضه‌ی آنلاین و شفاف دارند و افزایش نرخ قاچاق محصولات در گروه‌های محصولی دارد که به‌دلیل کمبود دسترسی به ارز، واردات آن‌ها ممنوع شده است. وی به بازار پوشاک و لوازم خانگی اشاره می‌کند که قاچاق آن‌ها فزونی یافته و امکان عرضه‌ی آنلاین برای آن‌ها نیز حذف شده است.

بااین‌حال محمدی تأکید دارد که رشد دیجی‌کالا به تورم ارتباط ندارد بلکه مربوط به استقبال مخاطب و مشتریان به آن، رشد تنوع محصولی و دسته‌بندی‌ها و فروشندگان و البته، مهیابودن بستر لازم برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران است. وی می‌گوید به‌دلیل مهیابودن همین بستر و باتوجه به اینکه سهم خرده‌فروشی آنلاین نسبت به کل خرده‌فروشی در ایران عدد بسیار کوچکی است، در آینده هم شاهد ادامه‌یافتن رشد خواهیم بود.

مسئله‌ی تأخیر در ارسال مرسولات

بنا بر آمار ارائه‌شده در گزارش دیجی‌کالا، ۹۵ درصد سفارش‌ها به‌موقع، و تنها ۵ درصد آن‌ها با تأخیر به دست مشتریان می‌رسد. برادران محمدی درمورد نارضایتی ۵ درصدی کاربران می‌گویند که این مسئله برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و سعی دارند در برنامه‌ای منسجم، مشکلات در این حوزه را رفع کنند.

محمدی می‌گوید: «این روندی طبیعی است که وقتی مشتری از شرایط راضی باشد، از آن حرفی نمی‌زند؛ اما اگر از خرید کالایی احساس نارضایتی کند، سریعا نسبت به آن اظهار ناراحتی می‌کند و ما این موضوع را به‌وضوح در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. طبیعت شبکه‌های اجتماعی، نقد کردن است. اما ۵ درصد نارضایتی برای تأخیر در ارسال کالا، به‌معنی این است که روزانه ۳۰۰ هزار سفارش با تأخیر به‌دست خریدار می‌رسد. اگر همین تعداد افراد که ۵ درصد را شامل می‌شوند، به شبکه‌های اجتماعی بیایند و نارضایتی‌شان را اعلام کنند، درواقع حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار اعتراض را شاهد خواهیم بود که طبیعتا فضایی را ایجاد می‌کند که به‌نظر می‌رسد دیجی‌کالا درزمینه‌ی ارسال به‌موقع مرسولات بسیار ضعیف عمل می‌کند.»

خبر دیگر برادران دیجی‌کالا، ری‌برندینگ و تغییر هویت بصری شرکت، به‌منظور هماهنگی بیشتر میان تمامی پلتفرم‌های فروش بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات