باشگاه مشتریان بامن چیست و نسل سوم باشگاه مشتریان چه تفاوتی دارد؟

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در حال حاضر شرکت‌ها از استراتژی‌های بازاریابی مختلفی استفاده می‌کنند تا مشتریان جدیدی را جذب کنند و از آن مهم‌تر وفاداری مشتریان فعلی خود را افزایش دهند.
تبلیغات

برنامه‌های CRM، ایجاد اتوماسیون بازاریابی و… همه در راستای حفظ مشتریان موجود طراحی شده‌اند. یکی از ایده‌هایی که در این زمینه مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرد، تشکیل باشگاه مشتریان است.

همه ما به عنوان مصرف کننده، باشگاه‌های مشتریان را در اطرافمان دیده‌ایم. ایده ایجاد باشگاه مشتریان نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا مطرح شد. خطوط هوایی آمریکا، پیشتاز راه‌اندازی باشگاه‌های مشتریان بوده‌اند یعنی زمانی که برنامه‌های پرواز خود (Advantage) را راه‌اندازی کردند. ریشه‌های شکل‌گیری باشگاه‌های مشتریان به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی گردد؛ زمانی که دولت آمریکا با تصویب قانون مقررات‌زدایی خطوط هوایی موانع این بخش را که بر اساس قوانین فدرال به وجود آمده بود کاهش داد. در نتیجه ی این مقررات‌زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند خدمات جدیدی را ارائه دهند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. در ماه مه ۱۹۸۱، خطوط هوایی آمریکایی از این مرحله فراتر رفتند و باشگاه‌های مشتریان را به وجود آورند که به مسافران اجازه می داد مایلزهای هواپیمایی (Airline miles)، یعنی میزان مایل و مسافتی که با یک خطوط هوایی پرواز می کنند را جمع آوری کرده و با بلیط هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند. این برنامه در حال حاضر بیش از ۶۷ میلیون عضو دارد.

باشگاه مشتریان وظیفه وفادارکردن مشتری را به عهده دارد، یعنی می‌توان گفت که بجای تمرکز به روند انجام امور در داخل شرکت، باشگاه مشتریان رفتار مشتریان را بررسی و تحلیل می کند. به تعبیر دیگر باشگاه مشتریان در طول زمان، خریدهای مختلف یک مشتری را زیر نظر دارد و پس از هر بار خرید سعی می‌کند کاری کند تا مشتری به خرید دوباره از شما تشویق شود. تعریف درست باشگاه مشتریان جذب مشتری جدید و تمرکز بر وفادارسازی مشتریان فعلی است. در یک باشگاه مشتریان حرفه ای روی موارد مختلفی تمرکز می شود و پس از تحلیل رفتار مشتریان، راهکارهای هوشمندانه و هدفمند وفادارسازی مشتریان ارائه می شود.

امکان ایجاد آفرهای متنوع، هدفمند و تاثیرگذار مهمترین بخش از یک باشگاه مشتریان است، چراکه باید بتوانید به این وسیله از تمام تلاش‌هایی که برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان انجام داده‌اید بهترین نتیجه را بگیرید، آفرهای تاثیر گذار باید بتوانند اهداف زیر را برای شما محقق کنند:

  • حس احترام را در مشتری ایجاد و تقویت کند
  • مشتری احساس کند که هرچه به کسب‌وکار شما وفادارتر باشد از منافع بیشتری بهره‌مند می‌شود
  • مشتری را به‌صورت هدفمند و بر اساس تحلیل رفتار خودش تشویق کند
  • در مناسبت‌های مختلف شما را در ذهن مشتری یادآوری کند
  • میزان تاثیر یک آفر در بازه‌های زمانی مختلف قابل اندازه‌گیری باشد

باشگاه مشتریان دارای نسل‌های متفاوتی است

باشگاه مشتریان با من

نسل اول

نسل اول باشگاه‌های مشتریان، ابتدایی‌ترین مدل از باشگاه‌های مشتریان است و بیشتر افراد تجربه بودن و استفاده از این نسل از باشگاه مشتریان را دارند. به این شکل که شما با هر بار خرید از یک فروشگاه خاص که دارای باشگاه مشتریانی از این نسل است، مبلغی از خرید خود را برای خرید بعدی از همان فروشگاه هدیه میگیرید و البته گاهی نیز بصورت یک کد تخفیف برای خرید بعدی شما با کلی قانون و غیره است. برای مثال باید خرید شما از یک مبلغی بالاتر باشد یا در مدت زمانی خاص از آن استفاده شود و ... که این خود باعث دلخوری مشتری می‌شود.

مانند باشگاه مشتریان نوین چرم، مارال چرم و همچنین بسیاری از پوشاک و برندهای دیگر ایرانی و خارجی.

نسل دوم

نسل دوم از باشگاه‌های مشتریان، که امروزه در میان کسب‌وکارهای بسیاری باب شده است و مورد استفاده‌ی بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین قرار می‌گیرد. این نسل از باشگاه مشتریان به این شکل عمل می‌کند که شما با خرید از یک کسب‌وکار خاص، که در بیشتر موارد کسب‌وکاری آنلاین است، امتیازاتی بدست می‌آورید. و می‌توانید با استفاده از این امتیازات از این باشگاه، کدهایی از کسب‌وکارهای دیگر بصورت درصد تخفیف و قوانین عجیب دریافت کنید.

مانند باشگاه مشتریان دیجی‌کالا، الوپیک، تپسی و دیگر کسب‌وکارهای آنلاین.

نسل سوم

نسل سوم از باشگاه‌های مشتریان کاملا متفاوت از دو نسل قدیمی و قبلی عمل می‌کند. این نسل از باشگاه مشتریان در خارج از کشورمان طرفداران بسیاری دارد. به‌گونه‌ای که غالب مردم جامعه در این کشورها، عضو یکی از باشگاه‌های نسل سوم هستند و به صورت کاملا جدی و محسوس در تمامی خریدها و زندگی روزمره‌ی خود از آن استفاده می‌کنند. در کشورمان نیز مجموعه به نام بامن با راه‌اندازی این نسل از باشگاه‌های مشتریان یا به اصطلاح نرم‌افزار وفادارسازی مشتریان برای اولین بار در ایران کار خود را شروع کرده است.

در این نسل از باشگاه مشتریان، شما می‌توانید با خرید از تمامی فروشگاه‌های مورد نیاز خود امتیازی با نام مَنِکْس به دست بیاورید. لازم است بدانید در بامن شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های آنلاین و یا آفلاین این امتیازات را کسب کنید. در نسل سوم از باشگاه مشتریان، شما در انجام تراکش و رفع تمام نیازهای روزمره خود از قبیل خرید شارژ اپراتورهای مختلف، درخواست تاکسی آنلاین، خرید کتاب، خشکشویی، سفارش غذا، خرید و سفارش آنلاین کالا، سفارش پیک موتوری و هر آنچه در طول روز نیاز دارید، منکس کسب می‌کنید و این امتیازات را در تمامی همین کسب‌وکارها خرج کنید و یا از فروشگاه آنلاین بامن که دارای کالاهای متفاوتی در تمامی دسته‌ها است کالای مورد نیاز خود را با منکس‌های خود خریداری کنید. به عبارت ساده می‌توان گفت، شما هیچ محدودیتی ندارید و با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که با عضویت در چنین باشگاهی می‌توانید در طول ماه به سادگی هزینه های خود را کاهش دهید و یا به نوعی پس‌انداز کنید.

در انتها می‌توان گفت با وجود پیدایش باشگاه مشتریان بامن، مسیری نو و اتفاقی شگرف در انتظار بازار کسب‌وکارها و افراد استفاده کننده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات