مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اکنون پوشیدن ماسک را برای تمام مردم توصیه می‌کند

شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
براساس دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اکنون به تمام مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در مکان‌های عمومی صورتشان را با ماسک‌های پارچه‌ای مصنوعی بپوشانند.
تبلیغات

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، بامداد شنبه به وقت ایران سرانجام دستورالعمل تازه‌ای را منتشر کرد که به هر فرد در این کشور توصیه می‌کند با پوشیدن ماسک‌های دست‌ساز خانگی از انتشار ویروس کرونا جدید جلوگیری کند. جروم آدامز، فرمانده‌ی سپاه بهداشت عمومی آمریکا امروز در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت:

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که پوشش‌های پارچه‌ای ساده به افرادی که ممکن است ناقل ویروس باشند و خود ندانند، در جلوگیری از انتقال آن به دیگران کمک می‌کند.

وقتی نخستین موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ماه ژانویه در ایالات متحده گزارش شد، CDC گفت تنها کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افراد به‌شدت بیمار باید ماسک‌های صورت بپوشند. ماسک‌های جراحی و ماسک‌های تنفسی N95 ذرات ریز معلق در هوا را فیلتر می‌کنند و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی وقتی درحال کار درنزدیکی بیماران بدحال هستند، باید آن‌ها را بپوشند تا از ابتلای خودشان به ویروس کرونا جلوگیری کنند.

گروه ویژه‌ی کاخ سفید و CDC در روزهای گذشته در حال بازارزیابی توصیه‌هایشان مبنی بر پوشیدن ماسک بودند. پژوهش‌های انجام‌شده تا به امروز نشان می‌دهند که افراد بدون علامت نیز می‌توانند دیگران را آلوده کنند و ویروس نه‌تنها هنگام سرفه یا عطسه، بلکه وقت صحبت یا تنفس افراد نیز ممکن است منتقل شود. آدامز گفت:

در پرتو این شواهد تازه، CDC و گروه ویژه‌ی کاخ سفید توصیه می‌کنند که افراد در محیط‌های عمومی که حفظ فاصله از دیگران دشوار است، پوشش‌های پارچه‌ای صورت بپوشند.
ماسک پارچه‌ای

باوجود توصیه‌ی جدید CDC، مردم باید از ماسک‌های پارچه‌ای و نه ماسک‌های پزشکی استفاده کنند

متخصصان می‌گویند اگر مردم صورتشان را با ماسک پارچه‌ای یا وسایل دیگر بپوشانند، ممکن است مقدار ذرات ویروسی منتشرشده را کاهش دهند. شواهد اندکی وجود دارد که این نوع ماسک‌های مصنوعی از انتشار بیماری جلوگیری می‌کنند؛ اما برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آن‌ها میزان انتشار ذرات را کاهش می‌دهند. به‌گفته‌ی برخی متخصصان، این ماسک‌های دست‌ساز بهتر از هیچی هستند. CDC همچنین می‌گوید افراد هنگام حضور در مکان‌های عمومی، حتی اگر دیگران ماسک پوشیده‌اند، باید تا حد امکان به حفظ فاصله‌ی دو متری از آن‌ها ادامه دهند.

ایالات متحده اکنون همچون سایر کشورهای جهان از کمبود شدید ماسک‌های پزشکی رنج می‌برد و این امر، پزشکان و پرستاران را درمعرض ابتلا به عفونت قرار داده است. در ماه فوریه، فرمانده‌ی سپاه بهداشت عمومی هشدار داد که اگر مردم ماسک‌های پزشکی را بخرند، جان کارکنان مراقبت بهداشتی را درمعرض خطر قرار می‌دهند. دستورالعمل تازه همچنان تأکید می‌کند که مردم نباید از ماسک‌های جراحی یا N95 استفاده کنند؛ زیرا آن‌ها باید برای کادر درمانی ذخیره شوند. درعوض، مردم باید ماسک‌های پارچه‌ای بپوشند یا دیگر پوشش‌های مصنوعی را به‌صورت بزنند.

باوجود این، سازمان بهداشت جهانی همچنان بر سر موضع پیشین خود باقی مانده و هنوز پوشیدن ماسک را صرفا برای بیماران و مراقبان آن‌ها توصیه می‌کند. کاخ سفید و رئیس‌جمهور ترامپ نیز به نادیده‌گرفتن توصیه‌ی CDC ادامه می‌دهند. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت که ماسک نخواهد زد. او گفت «این کار داوطلبانه است. فکر نمی‌کنم که آن را انجام دهم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات