آمریکا از تیم بین‌المللی همکاری برای ساخت واکسن کرونا خارج شد

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
درادامه‌ی جدال دونالد ترامپ با سازمان بهداشت جهانی بر سر حمایت این نهاد از چین، ایالات متحده به‌طوررسمی از برنامه‌ی جهانی همکاری برای ساخت واکسن کرونا کناره‌گیری کرد.
تبلیغات

به‌گزارش گاردین، ایالات متحده از برنامه‌ی بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای تسریع همکاری‌ها بر سر ساخت واکسن ویروس کرونا و اشتراک‌گذاری آزادانه‌ی اطلاعات درباره‌ی درمان‌های احتمالی و فناوری‌ها خارج شد. یکی از سخن‌گویان آمریکا در ژنو سوییس به‌نقل از رویترز گفت:

آمریکا به‌طوررسمی مشارکتی [در برنامه‌ی جهانی ساخت واکسن] نخواهد کرد.

تدروس آدانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، پس از آنکه آمریکا تصمیم گرفت به تیم یادشده نپیوندد، بر اهمیت همکاری‌ها تأکید کرد و گفت:

در حال مواجهه با تهدید مشترکی هستیم که فقط با رویکردی مشترک می‌توانیم آن را شکست دهیم.

شماری از رهبران و شخصیت‌های جهان ازجمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امائونل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بیل گیتس به‌تازگی ازطریق ویدئوکنفرانس درباره‌ی همکاری‌ها برای ساخت واکسن صحبت کردند و متعهد شدند پژوهش‌ها دراین‌باره را بدون درنگ به‌اشتراک بگذارند. با تداوم رشد شمار موارد ابتلا و و مرگ‌ومیر در سرتاسر جهان، اشتراک‌گذاری دانش علمی بیش از همیشه از اهمیت برخوردار است. درهمین‌حال، دانشمندان نیز با سرعتی بی‌سابقه به‌دنبال یافتن درمان‌های احتمالی برای کووید ۱۹ هستند. واکسن می‌تواند درنهایت کلید بازگشت جوامع به وضعیت عادی باشد و اقتصاد جهانی را از رکود کنونی خارج کند.

خبر خروج آمریکا از تیم جهانی ساخت واکسن پس‌از‌آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، هفته‌ی گذشته تصمیم گرفت بودجه‌ی سازمان بهداشت جهانی را کاملا قطع کند؛ اقدامی که به‌طورگسترده با انتقاد کارشناسان روبه‌برو شد. بیل گیتس این حرکت را خطرناک توصیف و استدلال کرد جهان اکنون بیش از همیشه به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد.

  • نسخه جدید ترامپ برای درمان کرونا با انتقاد شدید متخصصان رو‌به‌رو شد
  • واکنش ایالات متحده به بحران ویروس کرونا به‌واسطه‌ی برخی اظهارها و تصمیم‌های خطرناک ترامپ زیر سؤال رفته است؛ ازجمله برنامه‌های او برای بازگشایی زودهنگام کل ایالت‌ها برخلاف بی‌شمار هشدارهای کارشناسان و ناکامی در فراهم‌کردن شمار کافی از آزمایش‌های کرونا و قراردادن دردسترس تمام شهروندان. رئیس‌جمهور فرانسه نیز از تصمیم آمریکا برای کناره‌گیری از تیم جهانی ساخت واکسن انتقاد کرد. ماکرون در جلسه‌ی یادشده با دیگر همتایانش گفت:

    اکنون به سازمان‌دهی تمام کشورهای عضو جی۷ و جی۲۰ ادامه خواهیم داد تا پشت این برنامه بیایند. امیدوارم ما و چین و ایالات متحده بتوانیم درباره‌ی این برنامه‌ی مشترک به‌توافق برسیم؛ زیرا این همکاری بدان‌معنی است که مبارزه با کووید ۱۹، به صلاح کل بشر است و به‌منظور پیروزی در این نبرد نباید هیچ اختلافی وجود داشته باشد.

    برخی از دیگر موضوعاتی که رهبران جهان در نشست ویدئویی برسر آن توافق کردند، شامل فراهم‌کردن دسترسی جهانی به پژوهش‌های جدید مرتبط با درمان و واکسن کرونا و تعهد به تصمیم‌گیری جمعی است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات