کووید ۱۹ چگونه می‌تواند آینده‌ی مشاغل را متحول کند؟

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ویروس کرونا سازمان‌ها را وادار به تجدیدنظر در روش‌های کسب‌وکار و سیاست‌گذاری‌های امنیتی، تداوم کسب‌وکار و اتخاذ روش‌های دورکاری کرده است.
تبلیغات

 ویروس کرونا می‌تواند سرعت تکامل کار را افزایش دهد و باعث شود سازمان‌ها در همه چیز از کنفرانس‌ها گرفته تا همکاری فروش و بخش تجاری، تجدیدنظر کنند. چین از طریق محدودیت‌های سنگین کسب‌وکار، مدارس و اجرای طرح قرنطینه با شیوع کووید ۱۹ مبارزه کرد؛ اما زنجیره‌ی تأمین این کشور هنوز بازیابی نشده است و بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات سوددهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین طرح‌های قرنطینه در ایالات متحده رو به گسترش هستند. سفرهای خارجی و کنفرانس‌ها محدود شده‌اند و بر مجموعه‌ای از کسب‌وکارها ازجمله شرکت‌های هوایی، رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها تأثیر گذاشته‌اند.

اما در چشم‌اندازی طولانی‌تر، ویروس کرونا می‌تواند تغییرات زیادی را در کارها به وجود بیاورد. همکاری بیشتر وابسته به ویدئو شده است. ممنوعیت سفر می‌تواند روش‌های فروش و بازاریابی را متحول کند؛ زیرا شرکت‌ها متوجه شده‌اند که پروازهای بین مرزی برای نوشیدن و صرف شام، خروجی اقتصادی ندارند؛ و در صورتی که بخش زیادی از نیروی کار بتوانند بدون کاهش بهره‌وری در خانه کار کنند، توجیهی برای هزینه‌های ملک‌های تجاری وجود دارد.

کار در خانه

به بیان ساده، ترس از ویروس کرونا به ما نشان داد راه‌های بهتری هم برای کار کردن وجود دارد؛ اما سازمان‌ها چگونه می‌توانند در این شرایط تغییراتی را در محیط کار اعمال کنند. یک مسئله قطعی است: ویروس کرونا می‌تواند تعریف کسب‌وکار را تغییر دهد. برای مثال این ویروس چنین تغییراتی را به وجود آورد:

در اوایل فوریه، در کنفرانس انجمن پیشرفت‌های هوش مصنوعی نیویورک، پژوهشگرهای چینی به دلیل ممنوعیت سفر، اغلب صحبت‌های خود را از طریق کنفرانس ویدئویی یا ارائه‌های آماده منتقل کردند. کنفرانس AAAI خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید؛ اما کنگره‌ی جهانی موبایل و کنفرانس F8 فیسبوک، به دلیل ویروس کرونا به ترتیب لغو شده و به تعویق افتادند. پس شاید بتوان کنفرانس‌های ویدئویی را آینده‌ی کار دانست.

رفتار مشتریان در چین هم تغییر کرده است. دیگر نقاط دنیا هم نقاط عطف مشابهی را تجربه کردند. یونگ ژانگ، مدیرعامل علی‌بابا می‌گوید:

هفده سال پیش پس از شیوع سارس، کسب‌وکارهای الکترونیکی پیشرفت قابل توجهی داشتند. ما هم معتقدیم این بحران، تغییرات زیادی را در رفتار مشتریان و سازمان‌ها به وجود خواهد آورد و زمینه‌ساز فرصت‌های جدید خواهد بود. تاکنون شاهد بوده‌ایم که تعداد زیادی از مشتریان، نیازهای روزانه‌ی زندگی و پیش‌نیازهای کار را با روش‌های دیجیتالی برآورده ساخته‌اند. اطمینان داریم با پیشرفت روند دیجیتالی شدن اقتصاد و جامعه‌ی چین، زمینه برای رشد طولانی‌مدت اقتصاد دیجیتالی علی‌بابا فراهم خواهد شد.

کار از راه دور، این روزها موردتوجه گروه زیادی از مردم قرار گرفته است. کارمندی متوسط برای دفتر کار از راه دور نیاز به تست دسترسی، ارگونومیک و انجام فوری کارها دارد و طبق توصیه‌ها، اگر کارمندی علائم کرونا داشته باشد باید در خانه بماند.

امروزه سلامت کارمندان به یک اولویت تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها، سلامت کارمندان خود و مسائلی مثل ضدعفونی و پاکسازی را در اولویت خود قرار داده‌اند.

کووید ۱۹، سرعت نوسازی کارها را افزایش می‌دهد

به‌گفته‌ی ژانگ، بیماری کووید ۱۹ می‌تواند روش اجرای کسب‌وکارها در چین را متحول کند. در ایالات متحده هم شیوه‌ی خرید تغییر خواهد کرد. در نهایت، کووید ۱۹، کار بهینه و سود بیشتر را به‌دنبال خواهد داشت. با اینکه ویروس جدید کرونا، ضربه‌های شدیدی را به اقتصاد وارد کرده است، منجر به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی هم خواهد شد. برای مثال:

۱.  هزینه‌های سفر کاهش می‌یابد. وقتی سازمان‌ها به این درک برسند که انسان‌ها می‌توانند بدون تعامل حضوری و فیزیکی به زندگی ادامه دهند، هزینه‌های سفر بیشتر زیر سؤال می‌روند. برای مثال در کنفرانس‌های ویدئویی، هزینه‌ی سفر برای بسیاری از سازمان‌ها کاهش یافت.

۲.  کاربرد اتوماسیون برای تقویت نیروی کار افزایش خواهد یافت.

۳.  هزینه‌های املاک تجاری کاهش خواهند یافت. حرکت به سمت املاک تجاری تطبیق‌پذیر مدتی است آغاز شده است اما شیوع کووید ۱۹ می‌تواند سرعت این روند را افزایش دهد.

۴.  مدیریت منابع انسانی هم تغییر خواهد کرد. تعداد کمتر انسان‌ها در فضاهای محصور می‌تواند به‌معنی مشکلات کمتر برای منابع انسانی باشد. بخش‌های توسعه‌یافته‌ی منابع انسانی معمولا در تخصیص زمان عملکرد بهتری دارند.

در نگاه اول، بیماری کووید ۱۹ می‌تواند ضررهای زیادی داشته باشد؛ اما در طولانی مدت منجر به بهینه‌سازی کسب‌وکار خواهد شد.

کاهش هزینه سفر

یکی از پیامدهای کووید ۱۹ می‌تواند تجدید نظر در هزینه‌های سفر باشد

مجموعه‌ ابزارهای سازمانی در مقابله با کووید ۱۹

بهتر است شرکت‌ها در چنین موقعیتی به بازنگری در سیاست‌های خود بپردازند. در ادامه سیاست‌های IT برای مبارزه با آثار بالقوه‌ی کووید ۱۹ ارائه شده‌اند.

بسته‌ی سیاست‌گذاری: راهکارهایی برای دورکارها

نیروی کار مدرن و شرکت‌هایی که آن‌ها را استخدام می‌کنند به شکل فزاینده‌ای در حال پذیرش مفهوم ارتباط از راه دور هستند. مزایای این نوع کار شامل کاهش استرس، افزایش بهره‌وری، منبع استعداد وسیع‌تر و حفظ کارمندان است. از طرفی نیاز به قوانین مشخصی برای بهینه‌سازی برنامه‌های کار از راه دور و مدیریت آن‌ها احساس می‌شود. این مجموعه از سیاست‌گذاری‌ها به شما و کارمندان دورکار در جهت رسیدن به ارتباط از راه دور موفق کمک خواهند کرد.

سیاست‌گذاری ارتباط از راه دور

باتوجه به اینکه تعداد زیادی از کارمندان به‌دنبال فرصت‌های دورکاری هستند، لازم است سازمان‌ها به‌وضوح راهبردهایی را برای نظارت بر کارمندان و مسئولیت‌ها و انتظارات تعریف کنند. سیاست‌گذاری ارتباط از راه دور، فرآیندهای سازمانی برای درخواست، حفظ، استفاده و حذف دسترسی به شبکه‌ها، سیستم‌ها و داده‌های سازمانی را تعریف می‌کند که هدف آن کمک به کارمندان برای کار منظم از راه دور است.

سیاست‌گذاری دسترسی از راه دور

این سیاست، به راهبردها و فرآیندهای درخواست، حفظ، استفاده و حذف دسترسی ریموت به شبکه‌ها، سیستم‌ها و داده‌های سازمانی گفته می‌شود. این نوع سیاست بر سناریوهایی مثل اتصال کارمند از خانه به مراکز داده‌ای سازمانی و همچنین تأسیسات خارج از سازمان مثل ارائه‌کنندگان ابری اعمال می‌شود.

کنفرانس ویدئویی

سیاست‌گذاری استفاده از VPN

هرچقدر تعداد کارمندان دورکار افزایش پیدا کند، نیاز به دسترسی امن به شبکه‌ها، سیستم‌ها و داده‌ها هم بالا می‌رود. سیاست استفاده از VPN، راهبردهایی را برای کمک به توسعه‌ی مناسب VPN ها و طرح‌های مورد قبول برای کاربران نهایی، دستگاه‌های شخصی و سازمانی ارائه می‌دهد.

طرح تداوم کسب‌و‌کار و بازیابی فاجعه

فجایع انسانی و طبیعی می‌توانند عملیات و آینده‌ی هر شرکتی را به خطر بیندازند بنابراین، توسعه‌ی طرحی برای کمک به فرآیندهای کسب‌وکار در زمان بحران، ضروری است.

سیاست مدیریت ریسک

مدیریت ریسک شامل استفاده از تهدیدها و کنترل آن‌ها برای سازمان در شرایط حملات سایبری و از بین رفتن داده‌ها است. فرایند اعمال راهبردهای مدیریت ریسک برای تضمین وجهه و عملکرد شرکت در شرایط بحران ضروری است.

رسیدن به مبنای مدیریت ریسک مناسب به دلیل وجود بخش‌های متحرکی مثل کاربرها، سیستم‌ها، شبکه، داده‌ها، موقعیت‌‌های ریموت و ابری و عناصر پیچیده‌تر، کار ساده‌ای نیست. رویکرد مدیریت ریسک باید کل جنگل و تک تک درخت‌ها را پوشش دهد.

محاسبه‌ی زیان‌ها در زمان عدم فعالیت‌

وقتی سیستم‌های کامپیوتری کار نکنند، دروازه‌های کسب‌ و کار بسته می‌شوند و منجر به تحمیل هزینه بر سازمان می‌شوند. با محاسبه‌ی صحیح زیان‌ها می‌توان، هزینه‌های دوران بحران را به دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات