نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
روی شیشه‌ی جلو همه‌ی خودروها نقطه‌های سیاهی وجود دارد که کاربرد و لزوم استفاده از آن‌ها برای بسیاری از افراد پوشیده است.
تبلیغات

روی شیشه‌ی بسیاری از خودروهای امروزی الگوی خاصی از نقاط سیاه وجود دارد که ممکن است سؤال‌برانگیز باشد. این الگوها معمولا روی شیشه‌ی جلو به‌چشم می‌خورند؛ اما استفاده از آن‌ها در شیشه‌های جانبی یا عقب نیز معمول است. شاید تاکنون از خود پرسیده باشید: آیا این نقطه‌ها نتیجه‌ی طراحی همه‌گیر و عجیب‌وغریب است یا دلیلی منطقی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد؟

حقیقت این است که این نقطه‌های کوچک سیاه سرامیکی نقشی اساسی و بسیار مهم برعهده دارند. نام این نقطه‌ها «فریت» (Frit) است و وظیفه‌ی ایجاد سطحی با اصطکاک زیاد میان شیشه و چسب دور قاب را برعهده دارند. استفاده از فریت استحکام چسبندگی شیشه به خودرو را در هر شرایطی تضمین می‌کند. به‌علاوه، استفاده از آن سبب می‌شود چسب دور قاب شیشه پنهان شود و ظاهر خودرو تحت‌تأثیر قرار نگیرد. همچنین، الگوی نقطه‌ای فریت می‌تواند باعث کاهش سطح تابش اشعه‌ی فرابنفش خورشید شود که از دلایل اصلی‌ تخریب چسب و کاهش استحکام آن است.

چرا الگوی نقطه‌ای؟

شیشه‌های خودرو برای تقویت استحکام درون کوره قرار می‌گیرند و به‌دلیل افزایش دمای سریع‌تر فریت درمقایسه‌با شیشه، استفاده از نوارهای فریت می‌تواند سبب ایجاد اعوجاج در شیشه‌ها شود. به‌همین‌سبب، مهندسان با استفاده از الگوی نقطه‌ای، توزیع دما روی شیشه را همگن‌تر می‌کنند تا احتمال اعوجاج در شیشه به حداقل برسد. همچنین، استفاده از الگوی نقطه‌ای در شیشه‌ی عقب علاوه‌بر مزایای ذکرشده می‌تواند سبب کاهش تابش آفتاب به سرنشینان عقب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات