بررسی هواوی Y9s

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
بدنه‌ای مرکب از شیشه و فلز، حافظه‌ی سریع‌تر و دوربینی با وضوح بیشتر از جمله‌ی مهم‌ترین برتری‌های Y9s نسبت به دو عضو دیگر خانواده‌ی هواوی Y9‌ است.
تبلیغات

ظرفیت بازارهای توسعه‌نیافته یا درحال‌توسعه به‌اندازه‌ای وسوسه‌کننده است که شرکت‌های فعال در عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند با عرضه‌ی محصولات متنوعی در دسته‌ی اقتصادی و میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه در تلاش برای به‌دست‌آوردن سهمی، هرچند اندک از آن‌ها هستند. در همین راستا گروه هواوی طی یک سال گذشته چندین دستگاه را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف با سخت‌افزاری مشابه به خانواده‌ی محصولاتشان اضافه کرده‌اند.

هواوی Y9s یکی از جدیدترین محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ی شرکت چینی به‌حساب می‌آید که با مشخصاتی همچون بدنه‌ی شیشه‌ای، دوربین سه‌گانه، پردازنده‌ی کرین 710F، رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی سریع ۱۲۸ گیگابایتی، هم‌اکنون با قیمت حدودی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع گوشی هواوی، گوشی شیائومی، گوشی سامسونگ و‌ آیفون و همچنین طرح سوالات خود در محصولات از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

Y9s را می‌توان نسخه‌ای خوش‌ساخت‌تر از هواوی Y9 پرایم ۲۰۱۹ دانست. میان‌رده‌ی اقتصادی نسبتا جدید هواوی در دو سوی خود ورق‌هایی شیشه‌ای می‌بیند؛ ترکیبی که گوشی‌های هوشمند هم‌دسته‌ی Y9s با آن چندان آشنا نیستند، هرچند که از نوع و سازنده‌ی ورق‌های شیشه‌ای یادشده اطلاعی نداریم. برخلاف حدس ابتدایی‌مان باتوجه به پوشش مات و لبه‌های براق فریم، این قطعه درست‌مانند Y9‌ پرایم ۲۰۱۹ به‌صورت یکپارچه از جنس آلومینیوم نیست و روکش پلاستیکی نسبتا ضخیمی روی آن وجود دارد.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

انحنای لبه‌های پنل پشتی Y9s به قرارگیری بهتر آن در دست کمک می‌کند؛ هرچند که وزن ۲۰۶ گرمی و ابعاد ۸/۸ × ۷۷/۲ × ۱۶۳/۱ میلی‌متری دستگاه، حداقل برای کاربرانی با دستان متوسط چندان ارگونومیک نیست و مدیریت گوشی به‌ویژه حین جابه‌جا کردن دست برای دسترسی به لبه‌ی بالایی نمایشگر را به امری چالش‌برانگیز بدل می‌سازد. توجه داشته باشید که وای ۹ اس حدود ۱۰ گرم از برادرش، وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ سنگین‌تر است.

وای ۹ اس در دو رنگ براق و لک‌پذیر Midnight Black و Breathing Crystal به‌فروش می‌رسد که رنگ دوم با نمایش طیفی از رنگ‌های بنفش تا آبی کم‌رنگ ما را به یاد هواوی P30 پرو می‌اندازد. دوربین سه‌گانه‌ی وای ۹ اس با چینشی عمودی و اندکی برآمدگی در گوشه‌ی سمت چپ آن قرار دارد و کمی پایین‌تر، فلش LED به‌چشم می‌خورد. برآمدگی دوربین Y9s به‌اندازه‌ای نیست که کار کردن با دستگاه روی سطوح صاف را دشوار سازد.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S
هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S
هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S
هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

نمایشگر ۶/۵۹ اینچی وای ۹ اس با گوشه‌های گِردش ۸۴/۷ درصد از نمای جلویی را در اختیار دارد؛ بنابراین حاشیه‌های اطراف نمایشگر به‌جز لبه‌ی چند میلی‌متری پایین، بسیار باریک هستند. دوربین سلفی وای ۹ اس نه داخل بریدگی، نه درون حفره‌ای در دل صفحه‌نمایش؛ بلکه روی مکانیزم جهنده‌ای سوار شده است که با فراخوانی کاربر از بطن گوشی و لبه‌ی بالایی بیرون می‌آید؛ هرچند که این عمل اندکی به‌کندی صورت می‌گیرد. هواوی به‌صورت رسمی درباره‌ی طول‌عمر مکانیزم و تعداد دفعات ایمن استفاده از آن اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد.

کلید پاور وای ۹ اس به‌همراه کلید کنترل صدا، در ارتفاع مناسبی از لبه‌ی سمت راست گوشی قرار گرفته‌اند. طراحان هواوی به‌جای قرار دادن حسگر اثرانگشت در پشت دستگاه، آن را با کلید پاور ادغام کرده‌اند. بدین ترتیب با لمس کلید پاور، فرایند احراز هویت کاربر صورت می‌گیرد، با یک ثانیه فشردن کلید، دستیار دیجیتال (هم‌اکنون گوگل اسیستنت) فراخوانده می‌شود و با سه ثانیه فشردن کلید پاور نیز گوشی خاموش خواهد شد. هواوی ادعا می‌کند که حسگر اثرانگشت برای شناسایی کاربر تنها به ۰/۳ ثانیه نیاز دارد که با تجربه‌ی ما از کارکرد حسگر در دنیای واقعی منطبق است.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

درگاه سیم‌کارت‌ و کارت حافظه‌ی microSD (درگاه مشترک با سیم‌کارت دوم) در لبه‌ی بالای وای ۹ اس قرار دارد؛ درحالی‌که دریچه‌ی اسپیکر، پورت شارژ USB 2.0 Type-C و جک ۳/۵ میلی‌متر هدفون لبه‌ی پایین گوشی را اشغال کرده‌اند. مانند اغلب رقبای دیگر موجود در بازار دستگاه‌های اقتصادی، وای ۹ اس نیز به‌صورت رسمی گواهی IP برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار ندارد؛ بنابراین از استفاده‌ی غیرمتعارف از آن باید اجتناب کرد.

نمایشگر و اسپیکر

آیا زمان آن فرا نرسیده است که هواوی از نمایشگر OLED در میان‌رده‌هایش نیز استفاده کند؟ قطعا زمان آن نه‌تنها فرارسیده بلکه تعلل دراین‌زمینه ممکن است تهدیدی بزرگ برای بازار خوب میان‌رده‌های این شرکت باشد. هواوی از یک نمایشگر TFT LTPS LCD با نسبت ۱۹.۵ به ۹ و قطر ۶.۵۹ اینچی استفاده کرده است؛ این رزولوشن و ابعاد، تراکم پیکسل ۳۹۱ پیکس در هر اینچ را به‌همراه دارد که برای ارائه‌‌ی یک تصویر شارپ کافی است. در نگاه اول این نمایشگر همان حس میان‌رده‌‌های پیشین هواوی را القا می‌کند.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

در آزمایش‌ روشنایی زومیت، هواوی Y9s با رسیدن به روشنایی ۳۱۰ نیت عملکردی متوسط حتی برای یک نمایشگر LCD ارائه می‌کند؛ در تست با الگوی کاملا سفید، روشنایی بخش میانی نمایشگر ۳۲۷ نیت اندازه‌گیری شد. فعال کردن حالت خودکار طبق انتظار، روشنایی حداکثر نمایشگر تغییر محسوسی نمی‌کند. روشنایی رنگ مشکی تقریبا ۲.۹ نیت اندازه‌گیری شد که نسبت به دو گوشی آنر ۹ ایکس و نوا ۵ تی کمی بهتر است اما حرفی برای گفتن در برابر مشکی نمایشگرهای OLED ندارد. ثبت کنتراست ۱۰۵ نیز کاملا با این عملکرد قابل پیش‌بینی بود.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

وای ۹ اس

۱/۲

۲/۹

۳۰۶

۲/۹

۳۰۶

۱۰۵

۵/۵

۲/۹ (Natural)

گلکسی A51

۲.۱

۰

۵۹۰

۰

۷۰۵

۵

۳/۳ (Natural)

نوای ۵ تی

۰/۸

۴/۷

۴۰۰

۴/۷

۴۰۰

۸۵

۷/۵

۳/۴ (Normal)

آنر ۹ ایکس

۲/۲

۴/۵

۴۴۵

۴.۵

۴۴۵

۹۹

۶/۱

۱/۹ (Normal)

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۱/۳

۴/۴

۳۹۱

۴/۴

۳۹۰

۸۹

۶/۹

۱/۸ (Normal)

موتورولا وان اکشن

۳/۴

۳/۷

۳۴۲

۳/۵

۳۶۰

۱۰۳

۶

۵/۹ (Natural)

می ۹ لایت

۳

۰

۷۸۰

۰

۱۰۴۰

۳/۹

۰/۸ (Standard)

ردمی 8A

۰/۶

۱/۵

۲۵۰

۱/۵

۳۱۰

۲۰۷

۴/۶

۲/۴ (Standard)

شاهین ۲

۳/۲

۳

۳۴۰

۳

۳۴۰

۱۱۳

۷/۵

۷/۵

گلکسی A70

۲/۳

۰

۵۸۰

۰

۶۷۰

۵/۶ (Vivid)

۳/۸ (Natural)

ردمی نوت ۸ پرو

۰/۷۵

۳/۸

۳۸۵

۵/۱

۵۳۰

۱۰۳

۵/۹

۴/۶ (Standard)

ردمی نوت ۸

۱

۴/۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵/۹

۱/۸ (Standard)

شیائومی می ای ۳

۴/۳۷

۰

۵۳۰

۰

۵۳۰

۴/۴

۴/۴

شیائومی ردمی 7

۱/۳۵

۲/۵۵

۲۶۵

۲/۵۵

۲۶۵

۱۰۴

۵/۵

۴/۳ (Standard)

شیائومی ردمی 7A

۰/۶

۲/۹۷

۲۶۰

۲/۹۷

۲۶۰

۸۷/۵

۵/۳

۱/۹ (Standard)

شیائومی Mi 9T

۲/۹

۰

۷۲۰

۰

۹۴۰

۴/۹

۱/۶ (Standard)

گلکسی A80

۲/۶۵

۰

۶۶۰

۰

۹۷۰

۵/۳

۳/۱ (Natural Mode)

Mi 9 SE

۲/۱

۰

۶۴۲

۰

۱۰۰۸

۴/۸

۱/۹ (Standard)

گلکسی A50

۲/۳

۰

۶۶۰

۰

۸۲۰

۵

۲/۴ (AMOLED Cinema)

گلکسی M30

۲/۴

۰

۶۳۰

-

-

۵/۷

۲/۹ (Video)

گلکسی M20

۲/۸

۳/۶۵

۳۲۸

-

-

۸۹/۹

۵/۶

۵/۶

پی اسمارت ۲۰۱۹

۱/۲

۳/۷

۳۲۰

۳/۷

۳۲۰

۸۶/۵

۵/۸

۱/۴ (Normal)

پی ۳۰ لایت

۰/۶

۴

۳۰۵

۴

۳۰۵

۷۶

۵

۲/۴ (Normal)

نوکیا X7

۵/۸

۳/۴

۴۳۰

۴/۴۶

۵۳۰

۱۲۵

۱/۶

۵/۴ (Dynamic)

نوا ۳

۰/۷۵

۲/۷

۳۵۰

۲/۹۵

۳۲۵

۱۳۰

۸/۵

۴/۸ (Normal Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

در زیر نور مستقیم خورشید و فضای باز این گوشی نمره‌ی متوسط دریافت می‌کند. اما در فضاهای تاریک و کم‌نور به دلیل کاهش روشنایی تا ۱.۲ نیت و قابلیت Eye Comfort استفاده از Y9s چندان آزاردهنده نخواهد بود و یک پله از رقبا بالاتر می‌ایستد. هواوی در گوشی‌های جدید خود تنها از دو حالت Vivid و Natural استفاده می‌کند. حالت پیش‌فرض Vivid و پوشش ۸۶.۴ درصدی DCI P3 در آن نشانگر عدم پشتیبانی از این فضای رنگی گسترده است. از طرف دیگر پوشش فضایsRGB در حالت Natural تقریبا کامل (۹۹.۳ درصد) است.

سرمای رنگ سفید در حالت پیش‌فرض نمایشگر رنگ (ٰVivid) مشخص است اما دمای رنگ در این حالت با رسیدن به ۹۷۰۰ کلوین هنوز گرم‌تر از آنچه در نوا ۵ تی دیدیم به‌نظر می‌رسد. حالت Natural با ثبت خطای رنگ ۲.۹ دقیق‌ترین حالت نمایشگر است و حالت Vivid با ثبت خطای ۵.۹ نسبتا قابل‌قبول ظاهر می‌شود؛ خطای زیر ۳ عموما ایده‌آل محسوب می‌شود اما رسیدن به چنین خطایی در حالت‌های غیر منطبق بر sRGB عموما توسط برخی پرچمداران امکان‌پذیر است.

خطای نمایش رنگ در حالت Natural و فضای sRGB - هواوی Y9s
پوشش فضای رنگ در حالت Natural و فضای sRGB - هواوی Y9s
پوشش فضای رنگ در حالت Vivid و فضای DCi P3 - هواوی Y9s
خطای نمایش رنگ در حالت Vivid و فضای sRGB - هواوی Y9s

اسپیکر تک‌کاناله‌ی Y9s از نظر حجم صدا متوسط عمل می‌کند و چیزی فراتر از میان‌رده‌های دیگر بازار ارائه نمی‌کند و در بازتولید صداهای زیر و بم نیز چندان توانمند نیست. خوشبختانه هواوی ویژگی صوتی Histen را در تنظیمات صوتی گنجانده که در زمان اتصال انواع هدفون‌ها قادر به ارائه‌ی صدای فراگیر با شخصی‌سازی مناسب است. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

Y9s به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ پای و رابط کاربری EMUI 9.1 به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین آنچه کاربر تجربه می‌کند، فاصله‌ی بسیاری با اندروید خالص دارد. خوشبختانه وای ۹ اس با سرویس‌های گوگل عرضه می‌شود و دسترسی کاملی به فروشگاه پلی‌استور دارد. ازآنجاکه Y9 پرایم ۲۰۱۹ با مشخصات فنی مشابه، به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت خواهد کرد، می‌توان امیدوار بود که شرکت سازنده، کاربران وای ۹ اس را نیز خوشحال کند.

از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های EMUI 9.1 می‌توان به فایل‌سیستم EROFS با افزایش ۲۰ درصدی نرخ خواندن تصادفی، ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه‌تر نسبت به گذشته، امنیت بیشتر از طریق ایزوله‌سازی حافظه‌ی read-only، قابلیت GPU Turbo 3.0 سازگار با ۲۵ بازی محبوب، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی پردازنده و بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی مداوم و در نهایت اپلیکیشن AR Measure برای سنجش ابعاد اجسام اشاره کرد.

رابط کاربری هواوی Y9s

مانند سایر دستگاه‌های مبتنی‌بر EMUI، در وای ۹ اس به‌صورت پیش‌فرض خبری از منوی اپلیکیشن‌ها نیست؛ اما کاربر می‌تواند از تنظیمات گوشی، این منو را اضافه کند. با سوایپ به سمت راست از داخل نمایشگر، گوگل فید ظاهر می‌شود که اطلاعاتی همچون آب‌وهوا یا اخبار سفارشی‌شده را به‌نمایش می‌گذارد. حسگر اثر انگشت فیزیکی وای ۹ اس، امکان سوایپ برای گشودن مرکز اعلانات را نیز دارد که کاربر را از جابه‌جایی مداوم دست برای دسترسی به لبه‌ی بالایی نمایشگر ۱۹/۵:۹ دستگاه بی‌نیاز می‌سازد.

هواوی در کنار راهکار ناوبری قدیمی اندروید مبتنی‌بر سه کلید هوم، بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر، امکان استفاده از ژست‌های حرکتی را در اختیار کاربر می‌گذارد، بدین‌ترتیب که با سوایپ از کناره‌های پایینی نمایشگر، می‌توان به عقب بازگشت، با سوایپ از لبه‌ی پایین به‌سمت بالا، وارد صفحه‌ی هوم شد یا با مکثی کوتاه، به فهرستی افقی از اپلیکیشن‌های اجرا‌شده‌ دسترسی داشت، سوایپ به‌سمت بالا از گوشه‌ها، گوگل اسیستنت را فرامی‌خواند و در نهایت برای دسترسی به منوی همبرگی اپلیکیشن‌ها نیز باید از کناره‌های بالایی نمایشگر سوایپ کرد. نگارنده راهکار هواوی برای ناوبری را نه‌چندان شهودی و کمی گیج‌کننده می‌داند.

بهره‌گیری از رابط کاربری پرقابلیتی همچون EMUI، سروکله‌زدن با انبوهی از اپلیکیشن‌های اضافه را نیز در پی دارد؛ وای ۹ اس دو گالری عکس، دو پخش‌کننده‌ی موسیقی، دو اپلیکیشن Email و دو فروشگاه اپلیکیشن را به‌صورت پیش‌فرض دارد؛ اما برخلاف سایر محصولات هواوی، خبری از اپلیکیشن‌های جانبی نظیر فیسبوک یا AliExpress در آن نیست. وای ۹ اس اپلیکیشن خاطره‌انگیز رادیو FM را نیز به‌همراه دارد.

دوربین

مجموعه‌ی دوربین‌های پشت و سلفی وای ۹ اس، تفاوتی با نمونه‌های به‌کاررفته در آنر چ۹ ایکس ندارند. دوربین پشتی از ترکیب ماژول اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، ماژول ۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و ماژول عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و دوربین جلو نیز برای ثبت‌ عکس‌ها یا ویدئوهای سلفی به ماژولی ۱۶ مگاپیکسلی اتکا دارد.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

نرم‌افزار دوربین وای ۹ اس تفاوتی با میان‌رده‌های دیگر هواوی ندارد؛ با اسکرول روی نوار باریکی می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین شامل فیلم‌برداری (با وضوح حداکثری 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه)، عکاسی خودکار، پرتره و البته حالت Night جابه‌جا شد؛ مهندسان هواوی حالت مجزایی برای پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های بی‌جان موسوم به Aperture نیز در نظر گرفته‌اند. با لمس آیکون More روی نوار یادشده می‌توان به تعدادی حالت دیگر، شامل عکاسی حرفه‌ای (با امکان تغییر سطح ایزو، نوردهی و سرعت شاتر)، HDR، اسلوموشن (با وضوح 720p و نرخ ۴۸۰ یا ۱۲۰ فریم‌برثانیه) و تایم‌لپس دسترسی داشت.

نمونه‌عکس Y9s با و بدون کمک AI

نمونه‌عکس هواوی  وای ۹ اس - AI on
AI on
نمونه‌عکس هواوی  وای ۹ اس - AI off
AI off

در لبه‌ی انتهایی رابط کاربری دوربین وای ۹ اس، نوار دیگری با کلیدهای تنظیمات، هوش مصنوعی، فلش و HiVision‌ دیده می‌شود که مورد آخر برای تشخیص سوژه از غذا و کالری آن گرفته تا نقاشی‌های مشهور کاربرد دارد. براساس ادعای هواوی، الگوریتم AI می‌تواند بیش از ۲۲ دسته‌بندی و ۵۰۰ صحنه را به‌صورت بی‌درنگ شناسایی و پارامترهای عکاسی را به‌صورت خودکار تنظیم کند. با فعال‌بودن AI، وای ۹ اس تنها اجازه‌ی ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را می‌دهد. براساس تجربه‌ی ما با روشن‌بودن AI، رنگ‌ها اندکی اشباع و گستره‌ی دینامیکی پایدارتر هستند. 

گالری عکس‌های Y9s در طول روز

نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز
نمونه‌عکس Y9s در طول روز

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی وای ۹ اس در پس لنزی با F/1.8 و فاقد لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد. مطابق انتظار، دوربین اصلی از فیلتر Quad Bayer برای تجمیع داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور و ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱/۶ میکرومتری استفاده می‌کند. عکس‌های وای ۹ اس با دوربین اصلی را چه از حیث سطح جزئیات، چه گستره‌ی دینامیکی، می‌توان متوسط ارزیابی کرد و نمی‌توان آن‌ها را در ردیف بهترین‌های دسته‌ی میان‌رده دانست.

عکس واید در برابر اولتراواید با شرایط نوری ایده‌آل

Y9s Wide
واید
Y9s - Ultrawide
اولتراواید

عکس واید در برابر اولتراواید با شرایط نوری ضعیف

Y9s Wide - Night
واید
Y9s Ultrawide Night
اولتراواید

 دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی وای ۹ اس نور محیط را از لنزی با دیافراگم F/2.4 عبور می‌دهد. عکس‌های این دوربین در طول روز از حیث گستره‌ی دینامیکی و سطح جزئیات تا حدودی به دوربین اصلی شباهت دارد؛ اما رنگ‌های آن اندکی سردتر هستند. عکس‌های پرتره‌ی وای ۹ اس با وضوح ۸ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و وظیفه‌ی سنجش عمق برای پیاده‌سازی بهتر افکت بوکه به‌کمک ماژول ۲ مگاپیکسلی صورت می‌گیرد. تفکیک سوژه از پس‌زمینه اغلب مواقع رضایت‌بخش است.

Y9s Bokeh
پرتره با بوکه
Y9s non-Bokeh
پرتره بدون بوکه

به‌لطف حالت Night که سازوکار آن مانند محصولات پرچم‌دار هواوی براساس نوردهی حدود ۴ ثانیه‌ای و تلفیق چندین فریم صورت می‌گیرد، عکس‌های دوربین اصلی وای ۹ اس در تاریکی نیز روشن هستند، نویز نسبتا پایینی دارند و نواحی روشن آن‌ها در مجاورت منابع نور مصنوعی از بین نرفته است؛ اما جزئیات کلی عکس‌ها چندان رضایت‌بخش نیست. دوربین اولتراواید از حالت Night بهره‌ای نمی‌برد و مطابق انتظار در تاریکی عکس‌های ناامیدکنند‌ه‌ای تولید می‌کند.

حالت Night و Photo در برابر یکدیگر

Y9s Night mode
Night
Y9s Photo mode
Photo

گالری عکس‌های Y9s‌ در طول شب

نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب
نمونه‌عکس‌ Y9s در طول شب

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی وای ۹ اس از لنز F/2.2 استفاده می‌کند و مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند، خبری از فوکوس خودکار در آن نیست. عکس‌های سلفی Y9s در روشنایی روز، جزئیات زیاد و رنگ‌هایی جذاب دارند؛ اما الگوریتم نرم‌افزاری آن‌ در زمینه‌ی پیاده‌سازی افکت بوکه و تفکیک سوژه از پس‌زمینه، عملکرد پایدار و مطلوبی به‌نمایش نمی‌گذارد.

سلفی پرتره با و بدون افکت بوکه

Y9s Selfie Bokeh
Y9s Selfie non-Bokeh

کارایی و عملکرد

طی یک سال گذشته، بسیاری از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی گروه هواوی به‌‌دلیل تحریم‌های آمریکا، در بازارهای جهانی با پردازنده‌ی Kirin 710F روانه‌ی بازار شدند و وای ۹ اس نیز از این قاعده مستثنی نیست. متأسفانه در وب‌سایت HISILICON، زیرمجموعه‌ی هواوی و سازنده‌ی تراشه‌های سری Kirin، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی کرین 710F در دسترس نیست؛ اما ظاهرا برخلاف آنچه نام پردازنده القا می‌کند، کرین 710F نسخه‌ای ارتقا‌یافته از کرین ۷۱۰ به‌حساب نمی‌آید و تنها تفاوت آن با مدل یادشده به استفاده از راهکار FCCSP (بسته‌بندی در مقیاس تراشه‌ی Flip Chip) برای بسته‌بندی ماژول‌های پردازنده بازمی‌گردد و در حقیقت پسوند F نیز از نام همین راهکار گرفته شده است.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

برخلاف پردازنده‌ای همچون اسنپدراگون ۷۱۰ که از هسته‌های قدرتمند‌ترِ A75 و A55 بهره می‌برد، پردازنده‌Kirin 710F از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی A73 با ۴ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی A53 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. کرین 710F برای پردازش‌های گرافیکی نیز از ماژول Mali G51 MP4 کمک می‌گیرد. مشخصات یادشده برای محصولی که جزو دسته‌ی اقتصادی به‌حساب می‌آید، کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما بی‌شک بهترین انتخاب ممکن نیست.

کرین 710F‌ در برابر رقبا

پارامترها / پردازنده

اسنپدراگون ۶۶۵

کرین 710F

اسنپدراگون ۷۱۰

اکسینوس ۹۶۱۱

CPU

۴ هسته‌ی Kryo 260 Gold مبتنی بر A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 260 Silver مبتنی بر A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo 360 Gold مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی Kryo 360 Silver مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز

GPU

آدرنو ۶۱۰

آرم Mali-G51 MP4

آدرنو ۶۱۶

آرم Mali-G72 MP3

حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۲ کانال ۱۶ بیتی

LPDDR4

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1, eMMC 5.1

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه

مودم

اسنپدراگون X12

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

اسنپدراگون X15

LTE Cat.15/13

دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

NPU

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

کوالکام AI Engine نسل سوم

--

فرایند ساخت

۱۱ نانومتری

۱۲ نانومتری

۱۰ نانومتری

۱۰ نانومتری

وای ۹ اس تنها در یک نسخه با رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. وای ۹ اس برخلاف وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ از حافظه‌ی سریع‌ترِ UFS 2.1 بهره می‌برد و این موضوع از تفاوت فاحش سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی آن‌ها نیز نمایان است. چنانچه حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی وای ۹ اس نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، به‌لطف درگاه کارت microSD می‌توانید حافظه را تا سقف ۵۱۲ گیگابایت ارتقا دهید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

هواوی Y9s

۸۱۶/۹۴

۱۹۳/۲۳

۱۴۲/۸۳

۱۵۳/۸۵

گلکسی A51

۴۹۵/۸۳

۱۸۱/۳۵

۱۱۳/۸۸

۱۱۳/۹۷

هواوی نوا 5T

۸۰۰/۱۴

۳۰۳/۳۴

۲۱۰/۳۲

۱۵۹/۴۷

آنر 9X

۸۱۴/۳۹

۱۹۵/۴

۱۵۳/۰۹

۱۵۶/۴۹

Y9 پرایم ۲۰۱۹

۲۸۱/۰۱

۱۹۹/۰۸

۴۵/۵۴

۷۶/۴۷

موتورولا وان اکشن

۴۹۹/۲۴

۱۹۰/۰۳

۱۱۱/۱۲

۱۲۹/۲۲

می ۹ لایت

۴۳۰/۲۸

۲۴۹/۳۷

۱۱۳/۶۱

۱۲۲/۲۷

ردمی 8A

۲۷۹/۷۸

۱۰۷/۲۷

۵۵/۷۳

۱۵/۲۱

شاهین ۲

۲۹۶/۹۵

۱۹۰/۳۷

۸۹/۵۶

۲۰/۷

گلکسی A70

۵۰۳/۳۲

۱۹۳/۰۲

۱۳۱/۰۷

۲۲/۱

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵/۲۱

۱۹۵/۹۷

۱۴۹/۳۵

۱۷۲/۴۳

ردمی نوت ۸

۳۰۲/۴۷

۲۳۷/۸۱

۵۹/۷۳

۱۱۴/۲۳

شیائومی می ای ۳

۵۰۶/۸۱

۱۹۱/۰۴

۱۲۶/۴۸

۱۰۳/۲۴

شیائومی Mi 9T

۴۸۷/۸۱

۱۸۹/۹۴

۱۲۷/۸۶

۹۶/۳۱

گلکسی A80

۴۹۷/۱۱

۱۹۱/۹۲

۱۱۴/۹۴

۲۱/۸۷

شیائومی Mi 9 SE

۴۸۵/۲۷

۱۸۴/۶۴

۱۱۸/۳

۲۶/۹

سامسونگ گلکسی A50

۴۹۴/۸

۱۹۲/۵۵

۱۰۳/۵۲

۱۸/۹۶

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰/۳۵

۱۰۱/۴۶

۶۴/۸۹

۶۱/۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹/۹۷

۱۴۳/۶

۶۷/۷۷

۴۵/۴۷

هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹

۲۹۷/۵

۱۵۹/۸

۴۴/۱۵

۷۸/۲۴

هواوی پی ۳۰ لایت

۳۰۴/۵۱

۲۱۶/۱۹

۶۵/۷۳

۴۹/۰۳

نوکیا X7

۲۹۱/۰

۲۰۸/۳۵

۸۴/۲۱

۱۷/۰۶

نوا ۳

۸۷۹/۸۳

۱۷۶/۵۳

۱۵۰/۵۳

۱۵۷/۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در منوی تنظیمات Y9s سه پروفایل Power Saving ،Performance و Ultra Power Saving برای مدیریت مصرف باتری به‌چشم می‌خورد که در حالت پیش‌فرض هیچ‌کدام فعال نیستند؛ اما ما برای ارزیابی تأثیر پروفایل Performance برعملکرد گوشی، بنچمارک‌های متداول زومیت را با و بدون فعال‌سازی آن اجرا می‌‌کنیم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - Normal Tier

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

هواوی Y9s

(Perf. mode)

۱۹۲۸۹۰

۲۰۷۱۸

۹۸۷

۷۰۷۹

۷۰۸۲

۳۲۹

۱۳۰۱

۴/۷

۵/۶

۱۲

۱۴

۶/۵

۷/۷

۳۵

۳۹

هواوی Y9s

۱۶۷۸۳۳

۱۶۶۲۵

۹۷۰

۵۸۵۸

۵۵۵۴

۳۲۰

۱۳۰۰

۴/۷

۵/۵

۱۰

۱۲

۵/۵

۶/۵

۳۰

۳۴

گلکسی A51

۱۸۹۰۶۳

۲۳۴۹۰

۱۶۳۵

۵۳۶۸

۴۵۸۸

۳۴۶

۱۳۰۶

۸/۳

۱۱

۱۴

۱۶

۹/۰

۱۰

۴۲

۴۸

گلکسی A50

۱۷۲۷۶۳

۱۶۵۲۰

۱۳۴۹

۵۸۳۹

۵۲۶۹

--

۷/۹

۹/۷

۱۳

۱۴

۸/۳

۹/۱

۳۷

۴۱

هواوی نوا 5T

(Perf. mode)

۳۴۳۲۵۶

۵۴۵۴۷

۴۴۱۰

۹۱۳۵

۹۰۵۳

۶۹۳

۲۴۴۳

۲۰

۳۲

۵۰

۵۶

۳۰

۳۳

۶۰

۱۳۶

آنر 9X

(Perf. mode)

۱۹۱۶۵۷

۲۱۲۶۳

۹۸۹

۷۱۸۱

۷۹۵۴

۳۳۳

۱۳۶۶

۴.۷

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۵

۷.۷

۳۵

۳۹

می ۹ لایت

۱۹۵۶۴۰

۲۹۲۲۳

۱۹۴۵

۶۷۶۳

۶۴۱۱

۳۴۴

۱۴۰۷

۱۱

۱۲‍

۲۱

۲۳

۱۲

۱۳

۵۶

۶۵

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

Perf. mode

۱۷۵۵۶۷

۲۱۳۱۱

۹۹۴

۷۰۰۸

۷۳۹۴

۳۳۳

۱۴۱۵

۴.۵

۵.۶

۱۲

۱۴

۶.۲

۷.۷

۳۴

۳۹

موتورولا وان اکشن

۱۸۵۸۲۶

۲۳۴۸۲

۱۳۵۴

۶۶۵۱

۶۴۵۸

۳۴۱

۱۳۶۱

۷.۳

۹.۷

۱۳

۱۴

۷.۹

۹.۳

۳۶

۴۰

شیائومی Mi 9 SE

۲۱۹۹۷۱

۳۱۶۵۳

۲۲۰۹

۶۸۷۵

۶۴۷۰

۳۹۴

۱۵۱۵

۱۳

۱۴

۲۴

۲۶

۱۳

۱۵

۵۸

۷۴

شیائومی Mi 9T

۲۵۱۳۷۷

۳۲۷۵۴

۲۳۳۸

۷۵۰۸

۷۲۰۴

۵۴۵

۱۷۲۰

۱۳

۱۶

۲۳

۲۷

۱۳

۱۶

۵۸

۷۷

ردمی 8A

Failed

۱۳۲۰۴

Failed

۴۶۱۱

۵۰۷۶

Not Installed

۶/۱

۳/۳

۱۴

۶/۴

۷/۱

۳/۵

۳۴

۲۲

شاهین ۲

۱۵۵۶۹۸

۱۹۰۸۷

۱۱۵۳

۸۰۵۶

۸۷۱۹

۲۸۵

۱۴۳۲

۶/۹

۷/۵

۱۱

۱۲

۶/۷

۷/۴

۳۳

۳۹

گلکسی A70

۱۹۹۶۸۲

۲۴۵۲۰

۱۱۱۸

۷۳۳۷

۶۷۳۴

۵۰۷

۱۶۰۶

Failed

۱۳

۱۵

۶/۹

۸/۱

۳۷

۴۱

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶/۲

۷/۰

۳۳

۳۶

شیائومی می ای ۳

۱۷۳۲۵۲

۲۳۶۶۰

۱۱۳۲

۶۶۲۶

۶۱۶۲

--

Failed

۲۶

۱۳

۱۳

۷/۲

۵۲

۳۶

ردمی نوت ۷

۱۷۲۹۷۴

۲۶۲۵۷

۱۴۱۰

۶۳۴۱

۵۹۰۱

--

۷

۸

۱۳

۱۵

۷/۷

۹/۱

۴۴

۵۰

گلکسی A80

--

۳۷۷۶۲

۲۳۹۳

۷۰۹۹

--

--

۱۵

۱۸

۲۴

۲۵

۱۴

۱۷

۵۹

۸۴

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

هواوی پی ۳۰ لایت

(Performance)

--

۲۲۰۶۶

۹۷۵

۷۰۷۳

۷۶۶۹

--

۵/۰

۵/۷

۱۳

۱۴

۶/۹

۷/۷

۳۷

۳۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق انتظار، وای ۹ اس نیز رفتاری مشابه با سایر محصولات خانواده‌ی هواوی دارد؛ مادامی‌که Performance mode غیرفعال باشد، گوشی در بنچمارک‌ها نتیجه‌ای پایین‌تر از رقبای هم‌سطح کسب می‌کند؛ اما با فعال‌سازی این پروفایل، در پاره‌ای از بنچمارک‌ها، شاهد بهبود وضعیت هستیم. وای ۹ اس در زمینه‌ی پردازش‌های CPU-محور عملکردی نزدیک به رقبایش دارد و در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی با اختلاف نسبتا زیادی از آن‌ها عقب می‌ماند. صرف‌نظر از اعداد و ارقام باید توجه داشت که وای ۹ اس در دنیای واقعی، کاربری با استفاده‌‌های عادی را ناامید نخواهد کرد.

باتری

وای ۹ اس برای تأمین انرژی موردنیاز خود به باتری نسبتا حجیمی با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت اتکا دارد. تجربه‌ی ما از بررسی دستگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که چنین ظرفیتی می‌تواند شارژدهی مناسبی را به‌همراه داشته باشد. هواوی ادعا می‌کند که Y9s تا ۸۰ ساعت پخش موسیقی، ۹ ساعت پخش ویدئو و ۴۰ ساعت مکالمه‌ی 3G مداوم، کاربر را همراهی خواهد کرد؛ اما این آمار و ارقام تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد؟ برای یافتن پاسخ، آزمون‌های متداول زومیت را روی وای ۹ اس اجرا می‌کنیم.

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

آزمون پخش ویدئو در شرایطی اجرا می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر دستگاه قطع شده‌اند. وای ۹ اس در این شرایط، ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌مدت ۱۰ ساعت و ۴۷ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد که برای محصولی از دسته‌ی اقتصادی، نتیجه‌ای کاملا متوسط ارزیابی می‌شود.

محصول / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

هواوی Y9s

۶/۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۲۹۵/۱

Perf. mode

۷۳۹/۳

Perf. mode

۰/۹∼

Perf. mode

۴۲

Perf. mode

--

۱۰:۴۷

۴۳۵/۷

۶۲۴/۱

۱۷∼

۴۰

۸:۴۸

گلکسی A51

۶/۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۴۱

۳۴۸/۵

۵۵۱/۸

۳۶/۷

۳۶/۲۵

۱۰:۰۷

نوا 5T

۶/۲۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۵۰

--

۲۴۴/۸

Perf. mode

۱۳۳۷

Perf. mode

۵۷∼

Perf. mode

۴۷/۵

Perf. mode

--

۱۳:۳۰

۴۵۱/۰

۱۰۷۵

۶۳∼

۴۰

۹:۱۲

آنر 9X

۶/۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۳۰۲.۳

Perf. mode

۷۶۹.۷

Perf. mode

۰/۵∼

Perf. mode

۴۴

Perf. mode

--

۱۱:۳۱

۴۶۶/۵

۶۵۲/۵

۱۶/۷

۴۱

۹:۱۱

وای ۹ پرایم ۲۰۱۹

۶/۵۹ اینچ

۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۲۴۵/۲

Perf. mode

۷۳۸/۶

Perf. mode

۰/۷∼

Perf. mode

۴۲/۸

Perf. mode

--

۱۱:۳۰

۳۰۹/۵

۶۸۷/۳

۸/۵∼

۴۱

۹:۴۲

موتورولا وان اکشن

۶/۳ اینچ

۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۴۴

۲۷۹/۸

۷۷۹/۵

۰/۱۹∼

۳۷/۶

۸:۱۳

می ۹ لایت

۶/۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۷:۵۳

۳۶۳/۳

۱۲۸۲

‍‍‍‍۰∼

۳۷/۵۰

۱۲:۰۶

ردمی 8A

۶/۲ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۷

۵۵۴/۶

۸۱۰/۶

۰/۹۱

۳۲/۵۰

۱۲:۰۷

شاهین ۲

۶/۲۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۵۰

۱۱:۴۵

۵۰۶/۲

۶۷۲/۳

۰/۲۵

۳۹

۷:۱۶

گلکسی ای ۷۰

۶/۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۰

۴۴۹/۱

۶۳۴/۳

۲۴/۶

۳۵.۷

۱۰:۵۷

ردمی نوت ۸ پرو

۶/۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱

۱۰۲۵

۳۶/۹

۴۱/۲۵

۸:۱۱

ردمی نوت ۸

۶/۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸

۶۸۹/۵

۲/۵

۳۷/۵

۱۱:۰۲

شیائومی می ای ۳

۶/۰۱ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۳۰

۱۵:۲۵

۳۷۸/۶

۱۵۵۶

۵

۳۹

۱۲:۴۰

شیائومی Mi 9T

۶/۳۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۸:۱۱

۳۶۸/۹

۱۲۴۹

۱۱

۴۰

۱۲:۳۷

گلکسی A80

۶/۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۳۴

۳۱۷/۵

۱۲۸۹

--

--

۸:۲۵

شیائومی Mi 9 SE

۵/۹۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۰۷۰

۱۴:۰۵

۳۰۳/۷

۱۰۳۰

۳۰

۴۲

۸:۳۶

گلکسی A50

۶/۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۰

۵۳۳/۲

۴۶۸/۹

--

--

۱۱:۲۳

گلکسی M30

۶/۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷/۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶/۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳/۲

--

--

۱۱:۰۰

پی اسمارت ۲۰۱۹

۶/۲۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۰:۰۶

۳۴۱/۲

۵۵۴/۸

۱۸/۴

۴۱

۷:۵۲

هواوی پی ۳۰ لایت

۶/۱۵ اینچ

۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۴۰

۱۱:۰۶

۳۱۰

۵۵۸/۹

۴۴

۴۱

۷:۳۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک باتری PCMark با الهام‌گرفتن از کاربری‌های روزمره مانند ویرایش عکس و فیلم یا وب‌گردی می‌تواند معیاری از مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (SoT) با روشنایی ۲۰۰ نیت باشد. در این آزمون وای ۹ اس با ثبت زمان ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه نشان می‌دهد که در حالت خوش‌بینانه و کاربری‌های عادی تا فراتر از یک روز نیز همراه کاربر باشد.

برای نمایش تفاوت پروفایل‌های مصرف انرژی Performance و Balanced، آزمون گرافیکی GFXBench را در دو حالت روی Y9s اجرا می‌کنیم. درحالی‌که پروفایل انرژی Performance حدود ۳۲ درصد از مدت‌زمان شارژدهی گوشی در کاربری‌هایی همچون اجرای بازی می‌کاهد، اما پایداری عملکرد به‌میزان چشم‌گیری بهبود می‌یابد. میا‌ن‌رده‌ی اقتصادی هواوی به‌صورت پیش‌فرض با شارژری ۱۰ واتی (۵ ولت/ ۲ آمپر) به‌فروش می‌رسد؛ شارژری که Y9s را ظرف ۳۰ دقیقه به میزان ۲۷ درصد شارژ می‌کند.

جمع‌بندی

برخلاف تصورمان از محصولات خانواده‌ی Y هواوی که عموما در ردیف دستگاه‌های اقتصادی یا به‌عبارت دیگر، «پایین‌رده» قرار می‌گیرند، Y9s در بسیاری از زمینه‌ها در سطح میان‌رده‌های مقرون‌به‌صرفه ظاهر می‌شود؛ بدنه‌ی شیشه‌ای، نمایشگر کاملا تمام‌صفحه (به‌لطف استفاده از مکانیزم جهنده برای دوربین سلفی)، شارژدهی مطلوب، دوربین نسبتا توانمند و عملکرد ایده‌آل در کاربری‌های روزمره از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های وای ۹ اس به‌شمار می‌آیند. 

هواوی وای ۹ اس / Huawei Y9S

متأسفانه محدودیت‌ها و موانع پیش‌روی هواوی به‌دلیل تحریم‌های‌ آمریکا باعث شده است تا این شرکت محصولی را که در ماه‌های پایانی ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شده است، به پردازنده‌ی بسیار قدرتمندترِ کرین ۸۱۰ و سیستم‌عامل اندروید ۱۰ مجهز نکند؛ مواردی که از نظر نگارنده جزو اصلی‌ترین ضعف‌های وای ۹ اس در برابر رقبای هم‌قیمت به‌شمار می‌آیند.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی شیشه‌ای
  • نمایشگر ۶/۵۹ اینچی تمام‌صفحه و عاری از بریدگی
  • شارژدهی مطلوب
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین

نکات منفی

  • وزن زیاد گوشی
  • نمایشگر TFT
  • پردازنده‌ی نسبتا قدیمی
  • عرضه با اندروید ۹
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات