بحران هجوم ملخ‌های صحرایی؛ سودان جنوبی تازه‌ترین کشور درگیر

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بنابر اعلام فائو، دسته‌ی انبوهی از ملخ‌های صحرایی که درحال نابودی محصولات کشاورزی و چریدن در منطقه‌ی آفریقای شرقی هستند، تا سودان جنوبی گسترش یافته‌اند.
تبلیغات

چندین میلیون نفر از ساکنان سودان جنوبی که هم‌زمان با تکاپو کشور برای رهایی از جنگ داخلی، با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌تازگی درگیر معضل هجوم ملخ‌های صحرایی شده‌اند. سازمان ملل هشدار داده است که اگر حمله‌ی ملخ‌ها تحت کنترل درنیاید، بحران غذا می‌تواند به شرق آفریقا وارد شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده چندی پیش در بازدیدش از اتیوپی متعهد شد که کشورش برای مقابله با تهاجم ملخ‌ها، ۸ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

اتیوپی به‌همراه سومالی، کنیا و اوگاندا از جمله کشورهای درگیر با حمله‌ی ملخ‌ها به‌شمار می‌آید. تهاجم کنونی ملخ‌ها، شدیدترین مورد در کنیا در ۷۰ سال گذشته و شدیدترین مورد در سومالی و اتیوپی در ۲۵ سال گذشته محسوب می‌شود. اقدامات انجام‌شده برای کنترل هجوم این حشرات تاکنون مؤثر نبوده است. سم‌پاشی هوایی موثرترین شیو‌ی مقابله با ملخ‌ها به‌حساب می‌آید؛ اما کشورهای منطقه منابع مناسب را برای انجام این کار دراختیار ندارند. اکنون این نگرانی وجود دارد که ملخ‌ها با جمعیت کنونی صدها میلیون بیش‌ازپیش تکثیر شوند. یک هجوم معمولی ملخ‌ها می‌تواند محصولات کشاورزی کافی برای تغذیه‌ی یک سال ۲۵۰۰ نفر را از بین ببرد.

بحران هجوم ملخ در خاورمیانه و شمال آفریقا

به‌گفته‌ی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، دو هزار حشره‌ی بالغ از طریق اوگاندا به سودان جنوبی و شهرستان مگویی در این کشور وارد شده‌اند. میشاک مالو، نماینده‌ی فائو در سودان جنوبی به‌نقل از خبرگزاری فرانسه گفت ملخ‌ها زرد پررنگ هستند؛ بدان معنا که آن‌ها اغلب به‌دنبال مناطقی می‌گردند که در آن تخم خواهند گذاشت. اونیاتی ادیگو، وزیر کشاورزی سودان جنوبی گفت، دولت افرادی را برای سم‌پاشی آموزش داده است. او افزود:

ما همچنین نیازمند مواد شیمیایی برای سم‌پاشی و سم‌پاشان هستیم. علاوه بر این برای جابه‌جایی حین سم‌پاشی به خودرو نیاز خواهیم داشت و بعدا اگر وضعیت تشدید شد، نیازمند هواگرد خواهیم بود.
نحوه مقابله با ملخ

به‌گفته‌ی صندوق نجات کودکان، نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت سودان جنوبی با ناامنی غذایی مواجه هستند و نابودی محصولات کشاورزی توسط ملخ‌ها می‌تواند به بروز سوء تعذیه در کودکان منجر شود. این سازمان خیریه پیش‌بینی می‌کند که حتی بدون ملخ‌ها بیش از ۱/۳ میلیون کودک زیر ۵ سال امسال از سوء تغذیه‌ی حاد رنج خواهند برد. فائو می‌گوید ملخ‌ها که روزانه به‌اندازه‌ی وزن بدنشان غذا می‌خورند، با چنان سرعت بالایی درحال تولیدمثل هستند که شمار آن‌ها ممکن است تا ماه ژوئن تا ۵۰۰ برابر افزایش یابد.

سازمان ملل هفته‌ی گذشته از جامعه‌ی بین‌المللی درخواست کرد تا برای تأمین مالی سم‌پاشی نواحی متاثر از هجوم ملخ‌ها نزدیک به ۷۶ میلیون دلار تهیه کند. سومالی در واکنش به بحران ملخ‌ها وضعیت اضطراری ملی اعلام و دولت اتیوپی نیز برای مقابله با این معضل درخواست «اقدام فوری» کرده است. کنیا هواگردهایی را برای سم‌پاشی در چندین منطقه مستقر کرده است و پیتر مونیا، وزیر کشاورزی این کشور نیز دوشنبه اعلام کرد که وضعیت تحت کنترل قرار دارد. درهمین حال، اوگاندا برای سم‌پاشی نواحی تحت تأثیر هجوم ملخ‌ها، سربازانی را به مناطق شمالی اعزام کرده است. ملخ‌هایی صحرایی مهاجم سه ماه پیش از یمن به آفریقا وارد شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات