آلفابت ابزاری برای تشخیص تصاویر دست‌کاری‌شده ارائه می‌دهد

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
آلفابت، شرکت مادر گوگل، ازطریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود در حال طراحی و ساخت ابزاری برای مبارزه با گسترش تصاویر جعلی و گمراه‌کننده است.
تبلیغات

با پیشرفت فناوری‌های ایجاد تصاویر جعلی و افزایش سهولت ویرایش عکس‌ها به‌کمک نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و ابزارهای هوش مصنوعی، روزبه‌روز نیاز به راهکارهای پیشرفته‌تر تشخیص تصاویر جعلی، به‌ویژه برای خبرنگاران، بیشتر احساس می‌شود. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت با نام Jigsaw این نوع تهدیدهای نوظهور مبتنی‌بر تکنولوژی را شناسایی و برای مهارشان تلاش می‌کند. آخرین محصول این شرکت نرم‌افزاری به‌نام اسمبلر (Assembler) است که با استفاده از هفت الگوریتم آشکارسازی مختلف، بخش‌های دست‌کاری‌شده‌ی تصاویر را شناسایی و به خبرنگاران کمک می‌کند پیش از انتشار تصاویر خبری، از معتبربودن آن‌ها مطمئن شوند.

عکس‌هایی که در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ ویرایش می‌شوند، ممکن است درظاهر طبیعی به‌نظر برسند؛ اما همواره در آن‌ها آرتیفکت‌هایی ظاهر می‌شود که به‌راحتی کامپیوتر می‌تواند شناسایی کند. به‌عنوان مثال، در نرم‌افزار فتوشاپ می‌توان با استفاده از ابزار کلون (Clone) به‌گونه‌ای الگوهایی تکراری در تصویر ایجاد کرد که چشم انسان نتواند متوجه دست‌کاری‌شدن تصویر شود؛ اما کامپیوتر به‌سادگی این موضوع را تشخیص می‌دهد. برنامه‌ی اسمبلر این‌ دسته از نشانه‌های رایج دست‌کاری در تصویر را جست‌و‌جو می‌کند و الگوریتم خاصی برای افشای روش‌های پیچیده‌تر جعل تصویر مثل تکنیک دیپ‌فیک دارد.

به‌گفته‌ی جرد کوهن، مدیرعامل Jigsaw، نرم‌افزار اسمبلر هنوز در مراحل اولیه‌ی ساخت قرار دارد و در‌حال‌حاضر، تنها برای خبرنگاران دردسترس است. گفتنی است نرم‌افزارهای دیگری مثل نرم‌افزار فوتو فورنزیکس (FotoForensics) برای تشخیص تصاویر جعلی وجود دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد اسملبر در‌مقایسه‌با آن‌ها بسیار پیشرفته‌تر باشد.

باتوجه‌به اینکه نشانه‌ای از کاسته‌شدن حجم اخبار جعلی در فضای مجازی به‌چشم نمی‌خورد، نرم‌افزار اسمبلر می‌تواند در آینده به ابزاری حیاتی برای خبرنگاران و سازمان‌های حقیقت‌یابی تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات