امیر ناظمی: شبکه ملی اطلاعات با فیلترینگ رقیب رشد نخواهد کرد

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
شبکه ملی اطلاعات موضوعی است که در این روزها صحبت‌های زیادی درمورد آن می‌شنویم. پیشرفت این شبکه تا کجا بوده و اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
تبلیغات

شبکه ملی اطلاعات از دغدغه‌های مهم این روزهای نهادهای دولتی است؛ بااین‌حال ما شاهد استفاده‌ی گسترده یا رضایتمندانه‌ی کاربران از پلتفرم‌های بومی نیستیم. این شکاف در آبان ماه و زمان قطعی چندروزه‌ی اینترنت در کشورمان نمود بیشتری پیدا کرد. مردم و مسئولان شبکه‌های اینترنتی در دسترسی به اینترنت مشکل پیدا کردند؛ مردم معمولا جستجوی تمام موارد را در گوگل انجام می‌دادند و به همین علت، حتی از دسترسی به وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های ایرانی بازماندند. شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بومی نیز نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند. در چنین شرایطی، این سؤال مطرح شد که اگر آن‌گونه که گفته می‌شود دولت هم‌اکنون ۸۰ درصد از مسیر شبکه ملی اطلاعات را پیموده، پس چگونه مردم نتوانستند ارتباط مناسبی با آن برقرار کنند و ضربه‌های سنگینی در زمان قطعی اینترنت بین‌المللی از جهات مختلف به آن‌ها وارد شد؟

این موضوع، ۲۶ دی ماه، در نشست «شبکه ملی اطلاعات و محدودیت اینترنت؛ دو روی سکه» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور مسئولان و صاحب‌نظران کلیدی حوزه مطرح شد. مسئولان هدف این شبکه را امکان بهره‌مندی مردم از فضای مجازی با کیفیت و هزینه‌ی مناسب‌تر، با تقویت ظرفیت‌های داخلی در لایه‌های زیرساخت، خدمات و محتوا ذکر می‌کنند. همچنین به پایداری شبکه ملی اطلاعات در صورت هرگونه اختلال در شبکه اینترنت بین‌الملل اشاره می‌کنند. از سوی دیگر، برخی شبکه ملی اطلاعات را گامی در جهت محدودیت دسترسی و قطع دائمی از اینترنت بین‌الملل می‌دانند.

internet

ناظمی در ابتدای این نشست گفت که وزارت ارتباطات براساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، باید چهار سرویس خدمات پایه را ارائه کند؛ خدمات ابری، نقشه، موتور جست‌وجو و پیام‌رسان.

دو سرویس موتور جست‌وجو و پیام‌رسان با یک روش اجرا شدند و دو سرویس دیگر با روشی دیگر. حال پیام‌رسان بومی و موتور جست‌وجو نمی‌توانند با رقیبان خارجی رقابت کنند؛ اما نقشه و خدمات ابری ما قابل مقایسه با رقیبان خارجی هستند. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا دو سرویس فعالیت‌ می‌کند و در اجرایی شدن دو سرویس دیگرناموفق بودیم.

ناظمی: ما با فیلترینگ رقیب، به شعور مردم توهین نمی‌کنیم

ناظمی عدم موفقیت دو سرویس پیام‌رسان و موتور جست‌وجو را چند دلیل می‌داند: «چند اتفاق برای پیام‌رسان و موتور جست‌وجو افتاد؛ اول اینکه یک نهاد خصوصی واقعی آن‌ها را اجرایی نکرد؛ بلکه نهاد خصولتی وارد این ماجرا شد. دوم روش حاکمیت در قبال این دو سرویس این بود که سرویس‌های خارجی را فیلتر کنند تا مردم از سرویس داخلی استفاده کنند، به این سرویس‌ها پهنای باند و ۵ میلیارد تومان وام سوبسید دادیم. نتیجه‌ی این روش چه بود؟ یک شکست مفتضحانه.»

فیلترینگ مبحثی است که با قطعی اینترنت در ماه‌های اخیر، نشان از شکست‌خوردن داد. ناظمی در مورد اینکه برخی همواره می‌پرسند که چرا ما رقیب خارجی را فیلتر نمی‌کنیم، گفت: «من در پاسخ به این سؤال می‌گویم به همان دلایلی که فیلتر نکردن باعث شد سرویس‌های نقشه و ابری موفقی داشته باشیم. مهم‌ترین دلیل آن است که به شعور مردم توهین نکردیم، آزادی انتخاب مردم را محدود نکردیم. مردم انتخاب می‌کردند که کدام سرویس را انتخاب کنند.» ناظمی ادامه داد: «ما سوبسید و یارانه بی‌مورد به این سرویس‌ها عرضه نکردیم تا در بازار رقابت حذف شوند. اتفاقا در بازار رقابتی با رقیب خارجی خود جنگیدند و توانستند در همین بازار سرویس باکیفیت ارائه کنند.»

به‌گفته‌ی ناظمی، برای دیدن نتایج بهتر شبکه ملی اطلاعات باید نهادهای دیگر هم درکنار دولت، از کسب‌وکارهای داخلی در جهت تقویت این شبکه حمایت کنند و داده‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. ناظمی گفت: «با وام‌های میلیاردی و فیلترینگ رقیب، سرویس بومی و شبکه ملی اطلاعات رشد نخواهد کرد.»

نظر شما درخصوص اظهارات بیان‌شده در این نشست چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات