زبان برنامه‌نویسی جاوا 13؛ ابزاری برای بهره‌وری بیشتر برنامه‌نویسان

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
مطالعه 4 دقیقه
اوراکل چند روز پیش زبان برنامه‌نویسی جاوا ۱۳ را عرضه کرد و مدعی شد این زبان، برنامه‌نویسان را کارآمدتر می‌سازد.
تبلیغات

اوراکل، غول نرم‌افزاری جهان، زبان برنامه‌نویسی جاوا ۱۳ (Java SE 13) و کیت توسعه‌ی جاوا ۱۳ (Java Development Kit 13) یا به‌اختصار JDK را معرفی کرد و این وعده را به برنامه‌نویسان داد که به‌روزرسانی‌های آن‌ها را به‌صورت منظم و در بازه‌ی زمانی ۶ ماهه منتشر کند. فایل‌های باینری جاوا SE 13 همراه‌ با اصلاحات امنیتی و عملکردی و نیز موارد مربوط‌ به ثبات در برنامه‌نویسی هفدهم سپتامبر منتشر شد. علاوه‌بر اصلاحات مذکور، به‌منظور بهره‌وری بیشتر برنامه‌نویسان دو ویژگی «پیش‌نمایش» جدید دیگر نیز به نام‌های Switch Expressions و Text Blocks به جاوا اضافه شدند.

اوراکل می‌گوید:

JDK 13 با تقویت عملکرد و ثبات و امنیت پلتفرم جاوا SE و JDK، بهره‌وری برنامه‌نویس را ارتقا می‌بخشد.
زبان برنامه نویسی جاوا ۱۳ / Programming language Java 13

ویژگی Switch Expressions دستورهای سوئیچ را طوری گسترش داده است که بتوان از آن‌ها به‌عنوان دستور (Statement) یا عبارت (Expression) استفاده کرد. ویژگی بلوک متنی (Text Blocks) نیز با بیان راحت‌تر رشته‌هایی که چندین خط از کد منبع را بدون کاراکترهای فرار یا توالی گریز (Escape sequence) شامل می‌شوند، موجب تسهیل برنامه‌نویسی با زبان جاوا می‌شود. همچنین، کاربر این امکان را دارد که در آینده، ویژگی‌های Switch Expressions و Text Blocks را غیرفعال کند. افزون‌بر‌این، جاوا ۱۳ شامل قابلیت آرشیو کلاس داده‌های پویای به‌اشتراک‌گذاری‌شده و ارتقای حافظه و اجرای جدیدی از رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن سوکت‌های جاوا است.

در‌حالی‌که اوراکل تلاش می‌کند آینده‌ی خوبی برای جاوا رقم بزند، باید دانست در گذشته‌‌ی این زبان برنامه‌نویسی نیز نکات مهم زیادی وجود دارد که بخش بزرگی از فناوری امروز را شکل بخشیده است. اوراکل، جاوا را به‌عنوان بخشی از قراردادش با سان‌مایکروسیستمز (Sun Microsystems) در سال ۲۰۰۹ خرید و سپس، دعوای حقوقی طولانی‌مدت و ناموفقی با گوگل بر سر استفاده از جاوا در اندروید آغاز کرد. اندروید سیستم‌عامل دستگاه‌های هوشمند متعددی به‌جز اپل است که زمانی نیز بنیان‌گذار بیل گیتس از اینکه محصول مایکروسافت نیست، ابراز تأسف کرده بود.

جاوا پس از گذشت ۲۵ سال از تولد خود، اکنون به بلوغ رسیده است و برای تولید اپلیکیشن‌های کلاد و کامپیوترهای رومیزی و موبایل استفاده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی را یکی از مهندسان سان‌مایکروسیستمز به‌نام جیمز گاسلینگ ابداع کرد. او سال ۲۰۱۱ به گوگل پیوست؛ اما یک سال بعد، در نامه‌ای با اشاره به استفاده‌ی گوگل از جاوا در اندروید نوشت: «گوگل، سان را به‌طور کامل خشکانده است».

جاوا هنوزهم پرطرفدارترین زبان برنامه‌نویسی در شاخص‌هایی مانند TIOBE است و زبان‌هایی مانند جاوااسکریپت و پایتون با فاصله‌ای کم آن را دنبال می‌کنند. توسعه‌دهندگان از این زبان‌ها به‌وفور برای توسعه‌ی برنامه‌های کلاد و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی جاوا ۱۳ / Programming language Java 13

جاوا پرطرفدارترین زبان برنامه‌نویسی در شاخص‌هایی مانند TIOBE است

اوراکل با اعلام چرخه‌ی به‌روزرسانی ۶ ماهه، از رویه‌ی پیشین خود مبنی‌بر پیروی از چرخه‌ی سه‌ساله برای انتشار به‌روزرسانی‌هایش دوری کرده است. این شرکت بزرگ فناوری این تغییر رویه را از سال ۲۰۱۷ و با انتشار جاوا ۹ آغاز کرد. این کار با هدف پیش‌بینی‌پذیرترسازی اصلاحات برای برنامه‌نویسان انجام می‌شود. به‌روزرسانی‌های بعدی در مارس و سپتامبر آتی منتشر خواهند شد که شباهت زیادی به تاریخ انتشار ویندوز ۱۰ دارد؛ اما بازهم از سرعت عمل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس و حتی مرورگر مبتنی‌بر کرومیوم مایکروسافت برخوردار نیست که هر ۶ هفته، یک به‌روزرسانی منتشر می‌کنند.

در‌صورتی‌که برنامه‌نویسان سریع‌تر و موشکافانه‌تر به اصلاحات و ارتقاهای انجام‌شده دست یابند، راحت‌تر خواهند توانست روند نوآوری‌ها را مدیریت کنند. شارات چاندر، مدیر بخش محصولات جاوا SE، می‌گوید این فرایند پیش‌از‌این با معرفی ۱۲ اصلاحیه‌ی جدید جاوا ۱۰ و سپس، ۱۷ اصلاحیه‌ی جدید جاوا ۱۱ و در آخر، ۸ اصلاحیه‌ی جدید جاوا ۱۲ ثابت شده است.

طبق گفته‌های چاندر، JDK 13 حداقل دو به‌روزرسانی در راستای برنامه‌ی به‌روزرسانی وصله‌های مهم ترمیمی (پچ) اوراکل دریافت خواهد کرد. این به‌روزرسانی‌ها مربوط‌به مسائل امنیتی است و در نزدیک‌ترین سه‌شنبه به هفدهمین روز از ژانویه، آوریل، ژوئیه و اکتبر منتشر خواهد شد. این به‌روزرسانی‌ها مربوط‌ به دوران پیش از انتشار JDK 14 به‌وسیله‌ی اوراکل است که به‌طورکلی، باید در مارس ۲۰۲۰ و پس از آزمایش بیلدهایی دردسترس قرار بگیرد که هم‌اکنون دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند.

زبان برنامه نویسی جاوا ۱۳ / Programming language Java 13

چاندر به‌‌دلیل حل مشکلاتی که ازطریق سیستم ردیابی باگ JIRA، محصول استارتاپ استرالیایی Atlassian، در JDK 13 برطرف شدند، از گوگل و Red Hat و SAP قدردانی کرد.

او در بیانیه‌ای این‌گونه نوشت:

در‌حالی‌که برنامه‌نویسان اوراکل موفق شدند حدود ۷۰ درصد از مسائل JIRA را در زمان توسعه‌ی JDK 13 برطرف کنند، حدود ۳۰ درصد آن را توسعه‌دهندگانی حل کردند که در خدمت سازمان‌های دیگر بودند. اوراکل مایل است به‌خاطر کمک‌های فراوان برنامه‌نویسانی که برای سازمان‌های دیگری مانند گوگل، Red Hat و SAP کار می‌کنند، از آن‌ها قدردانی کند. همچنین، از همه‌ی کمک‌های سازمان‌های کوچک مانند Bellsoft و توسعه‌دهندگان مستقلی که ۵ درصد از اصلاحات انجام‌شده در JDK 13 را به‌عهده داشتند، سپاسگزاری می‌کنیم.

همچنین، اوراکل از حمایت‌های Ampere Computing ،Arm، هواوی و Linaro به‌خاطر همکاری در پشتیبانی از Arm قدردانی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات