منتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از برترین عکس‌های نجومی ۲۰۱۹ تا اهدای ۲ جایزه امی به ناسا

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
در دنیای علم هر لحظه‌ شاهد اکتشافات و یافته‌های شگفت‌انگیزی هستیم. به‌دنبال این کشف‌ها شاهد بمبارانی از عکس‌ها هستیم که عمدتا درمیان اخبار گم می‌شوند.
تبلیغات

هر هفته، جالب‌ترین و برترین عکس‌های علمی از سراسر جهان را از نگاه زومیت تقدیم شما خوانندگان گرانقدر می‌کنیم. در دنیای پر رسانه‌ی امروز، تصاویری هستند که به دلیل اهمیت رسانه‌ای خود بارها و بارها دیده می‌شوند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما از سوی دیگر، برخی از این تصاویر اگرچه با اهمیت باشند، مهجورانه به دست فراموشی سپرده می‌شوند. گاهی برخی از همین تصاویر، گفتنی‌هایی بیش‌ از گزارش‌ها و مقالات پر بازدید دنیای پر خبر امروز دارند. در ادامه به بررسی برخی از تصاویر علمی منتخب هفته به‌همراه داستان نهفته در پَس هر کدام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشد:

فراخوان آژانس فضایی اروپا برای اکتشاف دالان‌های ماه

فراخوان آژانس فضایی اروپا برای اکتشاف دالان‌های ماه

از آنجایی که ضرب‌الاجل ناسا برای رفتن به ماه تا سال ۲۰۲۴ است. آژانس فضایی اروپا (ESA) هم می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و غارها یا همان دالان‌های گدازه‌‌ی کره ماه را اکتشاف کند. آژانس فضایی اروپا، طی فراخوانی اعلام کرده که پذیرای پیشنهاد‌ها مختلف و راهکارهای پیشنهادی برای طراحی کاوشگرهای رباتیکی است که قابلیت اکتشاف این دالان‌های گدازه‌ای را داشته باشند. مهلت ارسال طرح‌های پیشنهادی برای کاوشگر غارنورد آژانس فضایی اروپا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) خواهد بود. کاوش و نقشه‌برداری از این دالان‌ها می‌تواند اطلاعات جدیدی را در مورد ساختار و ماهیت ماه‌ فراهم کند.

در عین حال، قبلا دانشمندان پیشنهاد داده‌اند که می‌توان از دالان‌های گدازه به‌عنوان سکونتگاه‌های دراز مدت برای فضانوردان آینده در ماه استفاده کرد. چنین دالان‌های زیر سطحی از فضانوردان در برابر پرتوهای کیهانی و اشعه‌های مضر دیگر محافظت کرده و احتمالا دسترسی و استخراج آب‌یخ و سایر منابع زیر سطحی را نیز امکان‌پذیر می‌کنند.

بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان بیش از ۱۰۰ انفجار سریع رادیویی را کشف کرد

بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان بیش از ۱۰۰ انفجار سریع رادیویی را کشف کرد

رادیو تلسکوپ چینی‌ها برای اولین‌بار موفق به دریافت سیگنال‌های ویژه‌ای از کهکشانی در فاصله‌ی‌ ۳ میلیارد سال نوری از زمین شده است. این سیگنال‌ها که به «انفجارهای رادیویی سریع (FRB)» شناخته می‌شوند، پالس‌های بسیار سریع و قدرتمندی از موج‌های رادیویی هستند که به‌سرعت محو می‌شوند. حال، تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری ملقب به «چشم آسمان» توانسته حدود ۱۰۰ پالس از این سیگنال‌های مرموز را کشف کند. چشم آسمان بین روزهای ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) تا حدود ۱۰ روز قبل، توانست بیش از ۱۰۰ سینگال را از یک چشمه‌ کشف کند. دانشمندان هنوز اطلاع زیادی در مورد ماهیت این پالس‌های انفجاری ندارند اما تصور می‌کنند، در صورت بررسی چنین امواج مرموزی، اطلاعات ارزشمندی از جهان‌های دوردست و حتی اسرار شکل‌گیری کیهان به دست آورند.

ناسا برنده ۲ جایزه امی شد

ناسا برنده ۲ جایزه امی شد

اعضای پشت‌صحنه ناسا که توانسته بودند به‌خوبی پرواز تاریخی کپسول فضایی دراگون اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه اردیبهشت امسال را پوشش دهند، موفق شدند در بخش هنرهای خلاق هفتادویکمین «جایزه اِمی (Emmy Awards)» برگزیده شوند. دلیل اهدای جایزه از سوی هیئت داوران آکادمی هنرها و علوم تلویزیون آمریکا، برنامه تعاملی فوق‌العاده ناسا و اسپیس‌ایکس برای به اشتراک گذاشتن این مأموریت مهم با مردم به‌وسیله ویدئوهای زنده، عکس‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعلام شد. 

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا دقایقی پس از اعلام برندگان جایزه امی در توییتر شخصی خود نوشت:

همین حالا برنده جایزه امی شدیم که ما را یک گام به هدفمان یعنی فرستادن فضانوردان ناسا از خاک آمریکا به فضا نزدیک‌تر کرد. به همه‌ی دست‌اندرکاران و کسانی که یاری رساندند ناسا این رویداد را با سایر‌‌ (مردم آمریکا) به اشتراک بگذارد تبریک می‌گویم.

ناسا برنده دومین جایزه امی خود در بخش برنامه تعاملی اورجینال نیز شد

مأموریت آزمایشی اسپیس‌ایکس که از آن به نام «مأموریت دمو-۱»یا «دی‌ام-۱» نیز یاد می‌شود، مأموریت بدون‌سرنشین ۶ روزه‌ای به‌وسیله کپسول فضایی دراگون این شرکت خصوصی فضایی بود. اسپیس‌ایکس به‌همراه بوئینگ، یکی از شرکای تجاری ناسا در «برنامه خدمه تجاری (Commercial Crew Program)» است. هدف این برنامه در نهایت خاتمه به وابستگی ناسا به فضاپیماهای سایوز روسیه و انجام سفرهای فضایی از خاک آمریکا است. در همین حال ناسا در جایزه امی امسال جایزه دیگری را هم نصیب خود کرد. ناسا روز یکشنبه به افتخار پوشش ستایش‌برانگیزش از فرود سطح‌نشین «این‌سایت (InSight)» در مریخ که سال گذشته انجام گرفت نیز برنده دومین جایزه امی خود در بخش برنامه تعاملی اورجینال شد.

اروپایی‌ها به‌دنبال دستیابی به فضاپیماهای چندبار مصرف‌پذیر

اروپایی‌ها به دنبال دستیابی به فضاپیماهای چندبار مصرف‌پذیر

 شرکت «آریان‌اسپیس (Arianespace)» که بیشتر شهرتش را مدیون ساخت موشک‌های آریان-۵ است، قصد دارد، موشک‌های آینده خود را در صنعت هوافضا رقابتی‌تر سازد. همان‌طور که ممکن است از موشک‌های چندبار مصرف‌پذیر فالکون ۹ و فالکون هوی اسپیس‌ایکس حدس زده باشید، قابلیت چندبار مصرف‌پذیری همان ویژگی منحصر به‌فردی است که فضاپیماهای اسپیس‌ایکس را یک کلاس بالاتر از رقبایش قرار داده است. حال، آریان‌اسپیس می‌خواهد همین کار را انجام دهد. آریان‌اسپیس و مرکز ملی پژوهش‌های فضایی فرانسه (CNES)  اسفند ماه گذشته، تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت یک «سکوی شتاب‌‌دهنده‌» جدید به امضا رساندند که برای توسعه موشک‌های جدید چندبار مصرف‌پذیر مناسب خواهد بود. این سکو که «آریان‌ورکز (ArianeWorks)» نام دارد، تمامی تیم‌های پژوهشی را به زیر یک چتر خواهد برد و امکانات لازم برای تحقیق و توسعه‌ را فراهم می‌کند. در تصویری مفهومی که مشاهده می‌کنید، یک نمونه اولیه‌ی موشک «تمیس (Themis)» چندبار مصرف‌پذیر در حال بازگشت از مأموریت خود به زمین است.

۲۳۰ سال از کشف ستاره‌ مرگ گذشت!

۲۳۰ سال از کشف ستاره‌ مرگ گذشت!

 ویلیام هرشل، ستاره‌شناس بریتانیایی-آلمانی روز ۱۷ سپتامبر سال ۱۷۸۹، قمر میماس را کشف کرد. البته در آن زمان خبری از جنگ ستارگان نبود و هیچکس هم از «ستاره‌ مرگ (Death Star)» و طبعا دارت ویدر خبر نداشت، اما با این وجود، شباهت این دو به هم انکار نشدنی است.

ستاره مرگ مجموعه‌ی جنگ‌ ستارگان

 میماس، ۳۹۶ کیلومتر قطر دارد و کوچک‌ترین جرم کیهانی است که توانسته به شکل یک کّره در بیاید و یکی از مشهورترین اقمار سیاره‌ی زحل محسوب می‌شود. میماس ناهمواری‌ها و دهانه‌های بسیاری دارد خصوصا دهانه‌ی مشهور «ستاره‌ی مرگ» که به افتخار ویلیام هرشل به «دهانه‌ی هرشل» مشهورت است. این دهانه ۱۳۹ کیلومتری، حدود یک سوم کل قمر را تشکیل می‌دهد.

حل معمای چند ده ساله با گوگل مپس

حل معمای چند ده ساله با گوگل مپس

ویلیام ارل مولت، کارگزار ۴۰ ساله شرکت وام‌مسکن برای آخرین بار روز ۷ نوامبر سال ۱۹۹۷ دیده شد. او که به ندرت الکل مصرف می‌کرد، آن شب بر حسب اتفاق به یک باشگاه شبانه در لانتانا، فلوریدا رفت. براساس تحقیقات پلیس محلی، او آن شب حدود ساعت ۲۳ باشگاه شبانه را ترک کرد و سوار بر اتومبیلش شد. مولت در راه به همسرش زنگ زد و گفت که به‌زودی به خانه خواهد آمد. اما مولت بیچاره، نه آن شب و نه هیچ شب دیگری به خانه برنگشت تا برای همیشه مفقودالاثر اعلام شود و سرانجام با وجود پیگیری‌های مستمر خانواده‌ و دوستانش، پرونده‌اش کاملا بسته شود. مولت برای بیش از دو دهه مفقودالاثر باقی ماند تا اینکه یک نقشه‌بردار محلی در شهر فلوریدا، در حال مشاهده تصاویر ماهواره‌ای گوگل مپس در محله‌ی خود، خودرویی را در حوضچه‌ای پشت یک خانه پیدا کرد.

حل معمای چند ده ساله با گوگل مپس

او بعدا نزد باری فی، صاحب ملک رفت و جریان را به اطلاع او و سپس مأمورین رساند. بالاخره دفتر کلانتری ناحیه‌ی پالم بیچ گزارش داد، اتومبیل شناسایی شده یک ساترن سری اس ساخت شرکت ساترن کورپوریشن مدل ۱۹۹۴ متعلق به مولت است. این ملک در زمان مرگ مولت در حال ساخت‌وساز بوده و جالب اینکه در طول مراحل مختلف احداث نیز آثار مولت کشف نشده بود. اما به گفته این نقشه‌بردار محلی، خودروی مولت از سال ۲۰۰۷ در گوگل ارث قابل مشاهده بوده، اما کسی متوجه آن نشده است.

کیسه‌دار باستانی استرالیا دو برابر یک خرس قطبی جثه داشته است!

کیسه‌دار باستانی استرالیا دو برابر یک خرس قطبی جثه داشته است!

میلیون‌ها سال پیش، از اواخر دوره‌ی الیگوسن تا اواخر پلیستوسن (۲۳ میلیون تا ۱۰ هزار سال قبل)، کیسه‌داران غول‌پیکری به نام «پالورکست‌ آزیل (Palorcheste Azeal)» در شرق استرالیا زندگی می‌کردند. اکنون دانشمندان با بررسی دقیق اندام این غول‌های باستانی اطلاعات بیشتری از آن‌ها به‌دست آوردند. به عقیده دانشمندان، پالورکست آزیل، بیش از ۱ تن وزن داشته است.

مقایسه جثه‌ و وزن پالورکست‌ آزیل با یک وُمبت یا وامبت از نزدیک‌ترین خویشاوندان کوآلا

به‌گفته‌ی دانشمندان، این گیاهخواران عظیم‌الجثه قدرت بالایی در خراشیدن و کندن شاخه و پوست درختان داشته‌اند و دارای ویژگی‌های خاصی بودند که قبلا در هیچ پستاندار دیگری دیده نشده است. صورت پالورکست آزیل نیز شباهت غریبی به تاپیرهای امروزی (پستاندارانی شبیه خوک با پوزه‌های کوتاه) داشته‌ است.

این غروب ارغوانی اصلا طبیعی نیست!

این غروب ارغوانی اصلا طبیعی نیست!

هنگامی که آتشفشان سابقا خاموش «رایکوک (Raikoke)» روسیه تیر ماه امسال شروع به فوران کرد، ستونی از خاکستر و گازهای آتشفشانی را از دهانه‌ی ۷۰۰ متری خود به جو زمین پرتاب کرد که حتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی قابل مشاهده بودند. اما تأثیرات این فوران آتشفشانی به همین‌جا ختم نشد. بلکه حالا دو ماه بعد، گلن رندال، عکاس و کوهنوردی در کلورادو متوجه رنگ غیرطبیعی مایل به ارغوانی غروب‌های آفتاب در این منطقه شده است. در واقع به‌گفته‌ی، پژوهشگران دانشگاه کلرادو در بولدر، بسیاری از مردم در سایر نقاط نیز متوجه طلوع و غروب آفتاب به رنگ‌های غیر طبیعی شده‌اند. دانشمندان با فرستادن بالون سنجش‌گری بر فراز ۳۲ کیلومتری منطقه‌ی وایومینگ در غرب آمریکا، دریافتند فوران آتشفشان رایکوک نقش عمده‌ای در این پدیده آب‌وهوایی داشته است. در واقع، بررسی‌ها نشان داد، ذرات معلق در هوای ناشی از این فوران، ۲۰ برابر غلیظ‌تر از حد عادی است و به همین جهت، منجر به این طلوع و غروب‌های آفتاب منحصر‌به‌فرد شده است. پدیده‌ای که به «پراکندگی» مشهور است و در آن ذرات موجود در لایه‌ی اوزن کره زمین، مانند دی‌اکسید گوگرد و خاکستر ناشی از فوران آتشفشانی، نور خورشید را بازتاب می‌دهند و در نتیجه موجب پخش شدن رنگ‌های خاصی در جو کره زمین می‌شوند.

گشت‌وگذاری در میان برترین عکس‌های نجومی سال ۲۰۱۹

گشت‌وگذاری در میان برترین عکس‌های نجومی سال ۲۰۱۹

برندگان مسابقه «عکاسی نجومی ۲۰۱۹ اعلام شدند. برندگان امسال در بخش‌های مختلف عکس‌های خارق‌العاده و دیدنی را از شفق قطبی و لکه‌های خورشیدی تا سحابی‌ها به‌همراه نماهای تماشایی از ماه‌گرفتگی به هیئت داوران مسابقه ارسال کرده بودند. مسابقه عکاسی نجومی امسال نیز به همت رصدخانه سلطنتی گرینویچ با همکاری شرکت «اینسایت اینوستمنت (Insight Investment)» و «مجله بی‌بی‌سی اسکای نایت (BBC Sky at Night Magazine)» برگزار شد. در رقابت عکاسی نجومی امسال که یازدهمین دوره‌ی این رقابت بود، ۴۶۰۰ شرکت‌کننده (که رکوردی جدید برای رقابت محسوب می‌شد) از ۹۰ کشور جهان شرکت کرده بودند. برگزارکنندگان رقابت امسال بخش جدیدی به نام «جایزه‌ی سر پاتریک مور» را برای بهترین عکاسان تازه‌وارد نیز راه‌اندازی کرده بودند که به‌طور مشترک به دو عکاس اهدا شد.

عکس: «هلال ماه در طول روز» برنده نفر دوم بخش «ماه ما (Our Moon)»؛ عکاس: رافائل ریوز از کشور اسپانیا

لازلو فرانسیس مجارستانی برای عکس «در میان سایه‌ها»ی خود جایزه برتر مسابقه عکاسی نجوم ۲۰۱۹ به ارزش ۱۰ هزار پوند (۱۲٫۳۵۰ دلار آمریکا) را نصیب خود کرد. عکس ترکیبی فرانسیس، ۲۵ مرحله‌ی ماه‌گرفتگی یا خُسوف ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی ‍۱۳۹۷) را به زیبایی به تصویر کشیده بود.

«بن، فلوید و مرکز»: برنده جایزه‌ی بخش«‌مردم و فضا (The People and Space)»، این تصویر عکاس و سگش را در زیر مریخ، زحل و مرکز کهکشان راه شیری نشان می‌دهد. عکاس: بن بوس از کشور انگلستان

اوانا ساندو، یکی از اعضای هیئت داوران مسابقه عکاسی نجومی ۲۰۱۹ از رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

در سالی که ۵۰ سال از نخستین فرود انسان روی ماه سپری شد، مناسب دیدیم که برندگان کلی امسال عکس‌های پویا و دیدنی از ماه را ثبت کنند.

جایزه بهترین عکاس تازه‌وارد به‌طور مشترک به شوچانگ دونگ به دلیل عکس تک‌رنگ زیبای او از تپه‌های ماسه‌ای و ستارگان در چین و به راس کلارک به دلیل تصویر دیدنی او از صورت فلکی شکارچی (به آن اوریون یا جبار نیز گفته می‌شود) اهدا شد.

عکس: «در میان سایه‌ها» برنده اصلی رقابت عکاسی نجومی ۲۰۱۹ و همین‌طور نفر اول بخش ماه ما؛ عکاس: لازلو فرانسیس از کشور مجارستان

«جواهرات صورت فلکی شکارچی» عکاس: راس کلارک، یکی از دو برنده بخش تازه‌واردان یا جایزه سر پاتریک مور عکاسی نجومی ۲۰۱۹، در این تصویر خارق‌العاده می‌توانید نمای دیدنی از صورت فلکی شکارچی را مشاهده کنید.

«جواهرات صورت فلکی شکارچی» 

عکس خیره‌کننده‌ی «هلال ماه در طول روز» که توسط رافائل ریوز گرفته شده بود نیز رتبه دوم را در بخش ماه ما به خود اختصاص داد. در همین حال، عکس دیدنی آلن فریدمن که آتش‌بازی‌های خورشید را به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده بود، جایزه اول را در بخش «خورشید ما (Our Sun)» به دست آورد. در بخش «کهکشان‌ها (The Galaxies)» هم جایزه نفر اول از آن رالف وال اولسن شد که عکس دیدنی از کهکشان بیضوی موسوم به «NHG 3923» ثبت کرده بود.

عکس«نظاره‌گر» که از شفق قطبی کوه افوریوکامن در نروژ گرفته شد، برنده بخش «شفق قطبی (The Aurorae)» شد، عکاس: نیکولای بروگر از کشور آلمان

سایر برندگان جایزه عکاسی نجومی امسال شامل بن بوش بود که برای عکسی از سگش فلوید و آسمان پر شکوه ورای آن دو به او اهدا شد. اندی کیسلی برای به تصویر کشیدن طوفان شن سرتاسری در مریخ، لازلو فرانسیس برای نسخه‌ی مادون قرمز سیاره‌ی زحل، وانگ ژن برای عکس خیره‌کننده خود از ستارگان بر فراز مغولستان و ایگناچیو دیاز بوبیلو برای عکس خود سحابی آزادی از دیگر برندگان مسابقه عکاسی نجومی امسال بودند.

«بازگشت بانوی سبزفام»: عکس بسیار ستودنی در بخش شفق قطبی بود. این تصویر دیدنی در دریای لیمفوجرد، دانمارک گرفته شده است. عکاس: روسلان مرزیلیوکوف از کشور لیتوانی

توماس کِرسس، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران و ستاره‌شناسی از رصدخانه سلطنتی بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت:

هر سال استانداردها ارتقا پیدا می‌کنند و شرکت‌کنندگان با روش‌های خلاقانه‌ی جدیدی هنر خویش را به منصه ظهور می‌رسانند. برنده‌ی جایزه اصلی امسال رویکردهای منحصر به‌فردی در حوزه‌ی ستاره‌شناسی و همین‌طور عاطفی با فُرم هنری جذابی ارائه کرده بود که تا مدت‌ها پس از دیدنش به یاد می‌ماند.

«در میان تاریخچه‌ی آسمان» برنده بخش «شنل آسمان (Skycapes)»، این تصویر که در منطقه اجینا، مغولستان گرفته شده بود رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داد. عکاس: وانگ ژانگ از کشور چین

«پیکره‌ی سحابی آزادی» برنده بخش «ستارگان و سحابی (Stars and Nebula)». این تصویر دیدنی که توسط ایکناچیو دیا بوبیلو از آرژانتین ثبت شده، به زیبایی دسته‌ای زایشگاه ستاره‌ای را در این سحابی به تصویر کشیده است

نوجوان ۱۱ ساله‌ی هلندی، دیوی فان در هوین، رتبه نخست در بخش «عکاسی نجومی جوان سال (Young Astronomy Photography of the Year)» را با عکس «گل ستاره‌ای» از سحابی گل سرخ به خود اختصاص داد.

«گل ستاره‌ای»

عکس «در آغوش کوهستان، در قلب کیهان» 

عکس «بندر شرفخانه و دریاچه ارومیه»

در همین حال، عکس‌های دو عکاس نجومی ایران نیز در بین عکس‌های برگزیده‌ی نجومی سال ۲۰۱۹ قرار داشتند. مجید قهرودی با عکس «در آغوش کوهستان، در قلب کیهان» و مسعود قدیری نیز با عکس «بندر شرفخانه و دریاچه ارومیه» در بین نامزدهای نهایی حضور داشتند. می‌توانید عکس‌های کامل برندگان و همچنین نامزدهای نهایی رقابت عکاسی نجومی ۲۰۱۹ را از اینجا مشاهده کنید.

راز دلدادگان مودنا همچنان سربه‌مُهر باقی ماند

راز دلدادگان مودنا همچنان سربه‌مُهر باقی ماند

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که اسکلت‌های معروف به «دلدادگان مودنا» احتمالا دو هم‌رزم یا خویشاوند نزدیک بوده‌اند. اسکلت‌های معروف به دلدادگان مودنا، یک جفت اسکلت بسیار عجیب ۱۶۰۰ ساله هستند که در حالتی غریب دست در دست هم دفن شده بودند. اکنون، یافته‌های جدید نشان می‌دهد، برخلاف تصورات پیشین، این دو دلداده سابق زن و مرد نبودند، بلکه هر دو مرد بودند. اسکلت‌های این دو ۱۰ سال قبل در گورستان باستانی در ایتالیا کشف شد. متأسفانه به‌دلیل آسیب‌دیدگی اسکلت‌ها سالیابی این دو نفر امکان‌پذیر نبود. به همین جهت، تمام تصورات با توجه به شکل قرارگیری اجساد و نوع دفن به‌سوی یک زوج دلداده سوق داده شده بود. با این حال، چنین دفن‌هایی نه‌تنها غیرعادی بودند، بلکه به ندرت گزارش‌های از آن در دست است. در واقع تنها چند نمونه از این دست تدفین‌ها وجود دارد، از جمله دلدادگان ۶۰۰۰ ساله والدارو در ایتالیا یا زوج یونانی که بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ قدمت‌گذاری شدند.

حال، فدریکو لوگلی، باستان‌شناسی از دانشگاه بولونیا و همکارانش عنوان کرده‌اند که چنین دفنی در دوران باستان متأخر ایتالیا (بین سده‌های دوم تا هشتم م) بسیار نادر بوده است. دلدادگان مودنا در یک گورستان باستانی متعلق به قرن چهارم تا ششم م به‌همراه ۱۱ اسکلت دیگر کشف شدند که بسیاری از آن‌ها دارای علائمی از صدمات و جراحات زیاد بودند. دانشمندان اکنون با بررسی پروتئین‌های مینای دندان اسکلت‌ها توانستند، جنسیت دو اسکلت را شناسایی کنند. تصور می‌شود، این دو در هنگام مرگ ۲۰ سال داشته‌اند. اما دلیل دفن این چنینی این دو هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پژوهشگران به دلیل وجود شواهد جنگ و درگیری، این دو را برادر یا پسر عموی هم می‌دانند که در نبردی جانکاه جان داده‌اند و در کنار هم در گورستانی جنگی دفن شده‌اند.  

راهپیمایی فضایی، فرانکلین چانگ دیاز

راهپیمایی فضایی، فرانکلین چانگ دیاز

عکسی که مشاهده می‌کنید، ژوئن سال ۲۰۰۲ (خرداد ۱۳۸۱) از فرانکلین چانگ دیاز، فضانورد ناسا در هنگام راهپیمایی فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت شده است. چانگ دیاز این راهپیمایی فضایی را در هنگام مأموریت «اس‌تی‌اس-۱۱۱» از مأموریت‌های شاتل فضایی ناسا انجام داد. چانگ دیاز در این مأموریت، مجموعه‌ بازوهای مکانیکی «کَنادا آرام-۲ (Canadarm-2)» را نصب کرد که امکان جابه‌جایی محموله و  اجسام مختلف را در طی راهپیمایی‌های فضایی فراهم می‌کرد. این ابزار مکانیکی همان‌طور که از نامش پیداست، ساخت آژانس فضایی کانادا بود. چانگ دیاز از اولین فضانوردان اسپانیایی‌تبار (کاستاریکایی‌الاصل) ناسا بود که توانست طی هفت مأموریت شاتل فضایی شرکت کند و رکورد این مأموریت‌ها را که سابقا در اختیار جری ال راس بود به نام خود ثبت کند.

ارتباط تصویری برد پیت با فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

ارتباط تصویری پیت با فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی

برد پیت که امروز رسما فیلم «به‌سوی ستارگان (Ad Astra)» او در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای دنیا اکران شد، روز دوشنبه، گفتگوی زنده‌ای را با ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد. برد پیت در فیلم به‌سوی ستارگان به کارگردانی جیمز گری، نقش فضانوردی را ایفا کرده که در جستجوی پدرش سفر دور و درازی را در منظومه شمسی انجام می‌دهد. در این ارتباط تصویری که برد پیت از مقر اصلی ناسا در واشنگتن با ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شد، مکالمه‌ چند دقیقه‌ای با نیک هاگ فضانورد ناسا داشت.

معمولا برای حفظ روحیه فضانوردان ایستگاه فضایی، به جز گفتگوهای صوتی و تصویری با خانواده و عزیزان، افراد مشهور هم گاهی‌اوقات با فضانوردان ناسا تماس می‌گیرند. اما روی خط آمدن یک هنرپیشه برای فضانوردان ایستگاه فضایی تازگی داشت. پیت از نیک هاگ سؤال کرد که آیا فیلمش به‌لحاظ علمی واقع‌بینانه بود. این نکته را ذکر کنیم، با اینکه فیلم به‌صورت رسمی از امروز اکران می‌شود، فضانوردان ناسا شانس تماشای زودهنگام فیلم را داشتند.

برد پیت در نقش روی مک‌براید

برد پیت همچنین از فضانورد ناسا سؤال کرد که آنچه در فیلم از زندگی در شرایط بی‌وزنی بازسازی کرده‌اند، چطور بوده است. نیک هاگ در جواب گفت آنچه او و همکارانش در این فیلم سینمایی انجام دادند بسیار خوب بود، اما (برد پیت) احتمالا از زندگی واقعی در شرایط بی‌وزنی بیش از شرایط بازسازی شده لذت خواهد برد. چرا که او در فضا آزادانه در هوا غوطه‌ور می‌شود، در حالی که در استودیوهای فیلم‌سازی هنرپیشگان معمولا باید از سیم‌ها و قلاب‌های خاصی معلق باشند یا اینکه کل فرایند به‌وسیله جلوه‌های ویژه رایانه‌ای انجام شود. پیت به نظر کنجکاوی زیادی در مورد زندگی فضانوردان داشت و از هاگ در مورد آزمایش‌های فضانوردان در فضا، راهپیمایی فضایی و چگونگی تنظیم ساعت بدن سؤال کرد. فضانوردان در طول شبانه‌روز ۱۶ بار طلوع و ۱۶ بار غروب آفتاب را می‌بینند، به همین جهت، خوابیدن در فضا از چالش‌های عمده‌ی فضانوردان است. در پایان، این مصاحبه که حدود ۲۰ دقیقه طول کشید، برد پیت به شوخی از فضانورد ناسا سؤال کرد که آیا او از جرج کلونی در فیلم «جاذبه (Gravity)» نقش‌آفرینی بهتری داشته؟

نیک هاگ هم در پاسخ به هنرپیشه مشهور هالیوود گفت:

بله، مطلقا کار تو بهتر بود.

می‌توانید از اینجا ارتباط تصویری برد پیت و نیگ هاگ را به‌صورت کامل تماشا کنید.

دو جوان هلندی در منطقه ۵۱ بازداشت شدند!

دو جوان هلندی در منطقه ۵۱ بازداشت شدند!

دو جوان هلندی که به‌دنبال ورود به منطقه ۵۱ بودند، در هنگام ورود غیرقانونی در نوادا بازداشت شدند. این دو در دادگاه محلی گناهکار شناخته شده و انتظار می‌رود طی هفته‌ی آینده به هلند استرداد داده شوند. تیس گرانزیر، یوتیوبر ۲۰ ساله هلندی که به‌همراه دوست ۲۱ ساله‌اش، یاکوب اسویپ بازداشت شدند در بیانیه ویدئویی که توسط دفتر کلانتری شهرستان نای، نوادا منتشر شد، اعلام کردند:

ما قصد نداشتیم، دردسری درست کنیم، اما همه‌چیز به یکباره از دستمان خارج شد. ما از اشتباه خود درس گرفته‌ایم.

تیس گرانزیر به‌همراه یاکوب اسویپ

به گفته کریس اربیا، دادستان ناحیه‌ی نای، گرانزیر و اسویپ روز دوشنبه در دادگستری حاضر شدند و به جرم ورود غیر مجاز و پارک غیرقانونی مقصر شناخته شدند. این دو با گذشت ۱۰ روز از بازداشت، با پرداخت جریمه و تعهد قانونی آزاد می‌شوند. اما تعهد این دو شرایط خاصی دارد؛ هر دو باید از نزدیکی به محل معروف به ناحیه ۵۱ جدا پرهیز کرده و تا یک سال آینده به محوطه‌ی امنیت ملی نوادا نزدیک نشوند. در صورت پرداخت جریمه که برای هرکدام ۲۲۸۰ دلار آمریکا خواهد بود، این دو به‌زودی آزاد می‌شوند.

اربیا در این همین رابطه به خبرنگاران گفت:

برای ما مهم بود که این مردان جوان در زندان به‌سر ببرند و جریمه قابل‌توجهی بپردازند. ما این جرم را جدی می‌گیریم و مردم باید بفهمند  ما از این نوع کارهای بی‌‌معنی به‌راحتی نمی‌گذریم.

گرانزایر خود را یوتیوبر معرفی کرده و ظاهرا کانالی در یوتیوب دارد که بیش از ۷۳۵ هزار مشترک دارد. افسران پلیس پس از دستگیری این دو چندین دوربین، تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و یک پهپاد را در وسایلشان پیدا کردند. علاوه بر این پس از بررسی دوربین متهمان (با رضایت متهمان)، فیلم‌هایی از منطقه امنیت ملی نوادا مشاهده شد که در دوربین‌های این دو ضبط شده بود. همان‌طور که قبلا در زومیت گزارش داده بودیم، اواخر تیر ماه کمپینی اینترنتی برای حمله به منطقه سری ۵۱ شروع شد. با وجودی که تاکنون میلیون‌ها نفر در آن ثبت‌نام کردند، اما مشخص نیست در رویداد اصلی که قرار است امروز (۲۰ سپتامبر) برگزار ‌شود، چه تعدادی حاضر شوند.

زنده شدن امیدها برای نجات کرگدن سفید شمالی

زنده شدن امیدها برای نجات کرگدن سفید شمالی

دانشمندان در یک موقعیت دشوار برای احیای کرگدن سفید شمالی هستند. حال به نظر می‌رسد، یک قدم به نجات این گونه‌ی تقریبا در حال انقراض نزدیک‌تر شده‌اند. دانشمندان اعلام کردند، قادر به ایجاد دو رویان کرگدن سفید شمالی شده‌اند و این رویان‌ها را به‌زودی به مادر جایگزین منتقل خواهند کرد. کنسرسیوم بین‌المللی از دانشمندان ۷ تخمک از دو ماده کرگدن باقیمانده از این گونه، یک مادر و دختر به نام‌های «نایجن» و «فاتو» را که هر دو برای بارداری پیر هستند گرفتند.

سودان، آخرین نوع کرگدن سفید شمالی نر که در سال ۲۰۱۸ بر اثر وخامت اوضاع سلامتی کُشته شد

توماس هیلدبراندت، رئیس بخش مدیریت تولید مثل مؤسسه پژوهش‌های باغ‌وحش و حیات‌وحش لایبنیتس، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما امروز، در این مسیر سنگلاخی، به یک نقطه‌عطف مهم رسیدیم که به ما امکان پیگیری مراحل بعدی برای نجات کرگدن سفید شمالی را می‌دهد.

این دو رویان از تخمک‌های فاتو و اسپرم منجمد شده‌ی «سودان»، آخرین نوع کرگدن سفید شمالی نر ایجاد شدند. دانشمندان اعلام کردند، رویان‌ها هم‌اکنون در نیتروژن مایع نگه‌داری می‌شوند تا به‌زودی به یک کرگدن ماده در باغ‌وحشی در آمریکا منتقل شوند. این فناوری جدید ممکن است در آینده نزدیک برای سایر گونه‌های در معرض خطر کارکردهای مؤثری داشته باشد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات