آزمایش تأثیر رنگ روشن و تیره در دمای بدنه خودرو

دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رنگ‌های مختلف در بدنه‌ی خودروها هنگام قرارگرفتن خودرو زیر نور آفتاب می‌توانند بر میزان دمای جذب‌شده‌ی بدنه‌ تأثیر بگذارند.
تبلیغات

در ویدئویی که در انتهای این مطلب قرار داده شده است نتایج جالبی از تأثیر نور آفتاب روی دمای بدنه‌ی خودروهای رنگ روشن و سفید دیده می‌شود. همه می‌دانند خودروهای تیره‌رنگ گرمای بیشتری جذب می‌کنند و رنگ‌های روشن‌تر نیز بیشتر گرما را از خود بازتاب می‌دهند و دمای کمتری دارند. اگر به این نتایج علمی اعتقاد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار روی صندلی‌های چرمی مشکی‌رنگ خودرویی روباز بنشینید که زیر آفتاب پارک شده است.

FLIR Car Color Heat Test
FLIR Car Color Heat Test
FLIR Car Color Heat Test
FLIR Car Color Heat Test

در این ویدئو، با استفاده از دوربین حرارتی که می‌تواند دمای نقاط مختلف را نشان دهد، چند دستگاه تویوتا هایلندر شاسی‌بلند آزمایش می‌شوند. این خودروها همه یکسان‌اند و تنها تفاوت آن‌ها در رنگ بدنه است. پیش از دیدن این ویدئو نیز همه می‌دانیم خودرو مشکی‌رنگ قرار است بیشترین دما را داشته باشد؛ ولی اینکه میزان اختلاف دمای آن با خودرو سفیدرنگ چقدر است، در این آزمایش خواهیم دید.

در این آزمایش، نشان داده شد کاپوت خودرو سفیدرنگ با خودرو مشکی‌رنگ تا ۲۵ درجه سلسیوس اختلاف دما دارند. در‌حالی‌که دما روی کاپوت خودرو مشکی‌رنگ ۷۰ درجه سلسیوس  است، این عدد روی کاپوت خودرو سفیدرنگ ۴۵ درجه سلسیوس است. رنگ‌های سفید و مشکی کاملا در دو سمت مقابل هم قرار دارند و اختلاف شدید دما بین آن‌ها پیش‌بینی‌کردنی بود.

در این میان، نکته‌ی جالب مربوط به رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای است. دو تویوتا هایلندر دیگر به رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای نیز وجود دارند که دمای سطح کاپوت آن‌ها به‌ترتیب ۶۳ و ۵۳ درجه‌ی سلسیوس است. پس می‌بینید این دو رنگ نیز از رنگ سفید گرمای بیشتری جذب می‌کنند. براساس گفته‌های ابتدای ویدئو، این خودروها همگی مدتی پارک بودند و موتور آن‌ها روشن نشده بود؛ پس نمی‌توان حرارت موتور را در نتیجه‌ی آزمایش دخیل دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات