عناصر سازنده گوشی‌های همراه بدون بازیافت به‌اتمام می‌رسند

یک‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با افزایش تولید انبوه گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی در جهان، ذخایر عناصر سازنده‌ی این دستگاه‌ها درصورت بازیافت‌نشدن، به‌اتمام خواهد رسید.
تبلیغات

طبق هشدار انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا (RSC)، عناصر کمیاب استفاده‌شده در ساخت گوشی‌های همراه و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها درمعرض خطر تمام‌شدن هستند؛ زیرا دستگاه‌های قدیمی‌تر بازیافت نمی‌شوند. این نهاد می‌گوید به‌احتمال فراوان عناصری از قبیل ایندیوم یا اتریم یا تانتالوم با کم‌شدن ذخایرشان، در طول یک قرن از بین می‌روند.

آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۰ میلیون دستگاه بدون استفاده در انگلستان وجود دارد و ۸۲ درصد خانوارها صاحب یکی از این دستگاه‌ها هستند. در این میان، تنها ۱۸ درصد دستگاه‌های مذکور بازیابی می‌شوند؛ در‌حالی‌که صاحبان ۱۴ درصد دیگر، قصد فروش آن‌ها را دارند.

بازیافت گوشی‌های همراه

شایع‌ترین دلیل بازیافت‌نکردن گوشی‌های همراه، نگرانی مربوط به محافظت از اطلاعات شخصی است. رابرت پارکر، مدیر انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا، در‌ این باره می‌گوید:

در‌حال‌حاضر، دانشمندان شیمی تلاش می‌کنند راهکارهای اصلی را پیدا کنند. در این میان، یا باید به‌دنبال جایگزین‌های طولانی‌مدت برای عناصر کمیاب بود یا روش‌های شیمیایی جدیدی کشف کرد که بتواند مواد گران‌قیمت را دوباره استخراج و کاربردی کند. البته، باید به‌دنبال راه‌های بیشتری هم بود.

او افزود:

پیدا‌کردن راهکارهای شیمیایی برای بازیافت این عناصر ممکن است چندین دهه طول بکشد. در این مدت، امکان برگشت این عناصر به طبیعت وجود ندارد؛ عناصری که خواص ویژه‌ و منحصربه‌فرد آن‌ها در فناوری‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی مفید است و در محیط کار و زندگی خود از آن‌ها بهره می‌بریم.
بازیافت تلفن هوشمند / smartphone recycling

‌‌از دیدگاه انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا، سازندگان این دستگاه‌ها باید طرح‌هایی برای تحویل اجناس قدیمی به مشتریان خود ارائه دهند. علاوه‌بر‌این، طراحی‌های آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دستگاه‌ها عمر طولانی‌تری کنند و مواد خام آن‌ها بدون نیاز به عملیات شیمیایی سنگین قابل‌بازیابی باشند. درنهایت، کاربران هم با آرامش‌خاطر داده‌های خود را حذف یا به دستگاه دیگر منتقل کنند.

در‌حال‌حاضر، بعضی از تأمین‌کنندگان طرح‌های برگشت کالا را پیشنهاد داده‌اند که به‌ازای آن برای خرید دستگاه جدید، به خریداران تخفیف خواهند داد. چنین برنامه‌هایی می‌تواند باعث کاهش ضایعات الکترونیکی شود. این مسئله درباره‌ی گوشی‌های مراه اهمیت بیشتری دارد؛ ریرا حاوی مواد سمّی مانند آرسنیک هستند و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی دارند. پارکر در‌ادامه گفت:

با وجود اینکه بازیابی عناصر دستگاه‌های الکترونیکی بدون استفاده به‌شدت دشوار است، بازهم استفاده‌ی مجدد و بازیافت آن‌ها بهترین گزینه‌ی پیش رو است.

وی خاطرنشان کرد:

هر شهروند انگلیسی در طول زندگی‌اش حدود سه تن زباله‌ی الکترونیکی تولید می‌کند. افزون‌براین، با افزایش دستگاه‌های هوشمند و فراگیرشدن فناوری‌های بی‌سیم، این رقم رو به افزایش خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات